Fusion Hybrid Research Car van Ford

Fusion Hybrid Research Car van Ford

Fusion Hybrid moet helpen vooruitgang te boeken op gebied van autonoom rijden

Vorig artikel Volgend artikel

Ford heeft vandaag bekend gemaakt de volgende stap te zetten in zijn Blauwdruk voor mobiliy, met de onthulling van een geautomatiseerde onderzoeksauto, de Ford Fusion Hybrid. Deze zal worden gebruikt om voortgang te maken op gebied van autonoom rijden en andere geavanceerde technologieën.

De autonoom rijdende Fusion Hybrid is het resultaat van een doorlopend project dat voortbouwt op meer dan tien jaar onderzoek van Ford naar autonoom rijden, en zal worden gebruikt om huidige en toekomstige sensorsystemen en technologieën voor bestuurdersassistentie te testen. Het doel van Ford is het bevorderen van de ontwikkeling van nieuwe technologieën met zijn leveranciers, zodat deze functionaliteit in de volgende generatie auto's van het bedrijf kan worden geïmplementeerd.

De Ford Fusion Hybrid Research Car is een wezenlijk onderdeel van onze visie op de toekomst van mobiliteit. Wij zien een toekomst voor ons met auto's die met elkaar en hun omgeving communiceren om het rijden veiliger te maken, verkeersopstoppingen te verminderen en het milieu te sparen. Met deze baanbrekende technologieën zal Ford de komende 100 jaar een nog grotere impact hebben dan we in onze eerste 100 jaar hebben gehad.
- Bill Ford, Executive Chairman, Ford
Fusion Research Cars
Het is heel goed mogelijk dat volautomatisch rijden ons in de toekomst kan helpen om de veiligheid van automobilisten te verbeteren en problemen op te lossen zoals verkeersopstoppingen en wereldwijd vastlopend verkeer, maar er zijn nog veel vragen die beantwoord moeten worden om het op lange termijn te verwezenlijken. Ons doel met het Ford Fusion Hybrid onderzoeksproject is de grenzen van volledige automatisering te verkennen en de juiste niveaus voor implementatie op korte en middellange termijn te bepalen.
- Raj Nair, Vice President Global Product Development, Ford

Samenwerking
Voor het ontwikkelen van de infrastructuur die nodig is om een duurzaam vervoersecosysteem te ondersteunen, is de samenwerking van vele partners in diverse bedrijfstakken vereist. State Farm en het onderzoeksteam van de Universiteit van Michigan op het gebied van robotica en automatisering zijn van kritiek belang voor het creëren van het visionaire onderzoeksproject.

Ford werkt al lange tijd samen met anderen aan de toekomst van de mobiliteit. Ford was een actieve deelnemer aan de door DARPA (Defense Advanced Research Projects Agency) georganiseerde wedstrijden voor autonome voertuigen in 2004, 2005 en 2007, in welk jaar Ford de Universiteit van Michigan bij zijn inspanningen betrok.

Terwijl Ford verantwoordelijk is voor het ontwikkelen van unieke onderdelen waardoor de auto met hoge niveaus van automatisering kan functioneren, leidt de Universiteit van Michigan, aangevoerd door stafleden Ryan Eustice en Edwin Olson, de ontwikkeling van sensortechnologieën. De sensoren ondersteunen de logica en virtuele besluitvorming die nodig zijn om de auto zijn fysieke omgeving op de weg te laten begrijpen.

De onderzoekers van de universiteit verwerken de biljoenen bytes aan gegevens die door de sensoren van de auto worden verzameld, aan de hand waarvan zij een 3D-model van de omgeving rond de auto kunnen opbouwen. Het doel is de auto – en de bestuurder – te helpen goede en veilige beslissingen te maken bij het rijden. 

Fusion_Research_Car_4

Fords Blauwdruk voor mobiliteit
Tijdens het Mobile Word Congress in Barcelona schetste Bill Ford vorig jaar de 'Blauwdruk voor mobiliteit' van Ford Motor Company, een plan dat beschrijft hoe de vervoerswereld er volgens de autofabrikant in 2025 en later uit zal zien, en de technologieën, bedrijfsmodellen en partnerschappen die nodig zijn om daar te komen.

Ford werkt iedere dag aan het verbeteren van technologie die al wordt gebruikt in auto's die zich nu op de weg bevinden. Dit zijn onder andere functies die bestuurders waarschuwen voor files en ongelukken, en technologieën die mensen helpen bij het inparkeren en bij het rijden in langzaam bewegend verkeer.

Op de middellange termijn zal de communicatie tussen auto's gangbaar gaan worden. Dit zal sommige automatische-piloottoepassingen mogelijk maken, zoals het vormen van ‘pelotons’ van auto's, waarin auto's die in dezelfde richting rijden hun bewegingen synchroniseren om dichtere rijpatronen te creëren.

Op de langere termijn zullen auto's beschikken over functionaliteit voor volledig autonoom rijden en parkeren. Ze zullen met elkaar en hun omgeving communiceren, en een element worden in een volledig geïntegreerd vervoersecosysteem. Met de ontwikkeling van nieuwe bedrijfsmodellen zal ook het persoonlijke eigendom van auto's veranderen. De voordelen zijn onder andere verbeterde veiligheid, minder verkeersopstoppingen en de mogelijkheid om grote verbeteringen op milieugebied te realiseren.

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies