Hybrid01.03.2016

Hyundai IONIQ komt met 3 modellen op de markt


Hyundai onthult in Genève de IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in en de IONIQ Electric

Hyundai onthult op de autotentoonstelling van Genève de complete line-up van IONIQ-versies, bestaande uit de Hyundai IONIQ Hybrid, de IONIQ Plug-in en de IONIQ Electric. De Hyundai IONIQ-familie moet het rijden in een auto met een zeer lage of zelfs géén CO2-emissie voor iedereen toegankelijk maken.

De nieuwe IONIQ is voor het Koreaanse merk een belangrijke mijlpaal in de duurzame strategie van Hyundai, waarbij de focus ligt op het bedenken én maken van nieuwe innovatieve technieken in auto’s voor een zo’n groot mogelijke doelgroep.

IONIQ-Electric-1
IONIQ-Electric-1
IONIQ-Electric-2
IONIQ-Electric-2

Nieuwe benchmark

Hyundai wil met de IONIQ duidelijk maken dat zij streven naar technische innovatie door een duurzame strategie. Doordat bij de productie ook diverse recyclebare materialen zijn gebruikt, het dak is gemaakt van bestanddelen uit suikerriet en diverse andere componenten in het interieur zijn vervaardigd van recyclebaar plastic, wil Hyundai een nieuwe benchmark zetten in de autoindustrie.

IONIQ-Electric
IONIQ-Electric

’s Werelds hoogste thermische efficiency

De Hyundai IONIQ Hybrid en de Hyundai IONIQ Plug-in zijn beide uitgerust met de nieuwe 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor met ’een zeer hoge thermische efficiency (40 procent). Deze werkt volgens het principe van de Atkinson-verbrandingscyclus. Door de inlaatkleppen langer geopend te houden dan gebruikelijk, nemen zogenoemde pompverliezen (lees: inwendige weerstand) af. Dat is gunstig voor het verbruik en de CO2-uitstoot.

IONIQ-Hybrid-1
IONIQ-Hybrid-1
IONIQ-Plug-in_1
IONIQ-Plug-in_1

3 procent lager verbruik

Ook uitlaatgasrecirculatie (EGR) doet op dit front een duit in het zakje, namelijk een 3 procent lager verbruik. Het systeem koelt de uitlaatgassen en leidt die nóg een keer door de cilinders, waardoor onverbrande gassen alsnog verbranden. En bijkomend pluspunt hierdoor is dat de motor beter gaat presteren.

De nieuwe 1.6-liter Kappa GDi-benzinemotor is nieuw voor de hybride-aandrijflijn en goed voor een maximumvermogen van 77,2 kW (105 pk). In de Hyundai IONIQ Hybrid bedraagt het systeemvermogen van de benzine- en de elektromotor 103,6 kW (141 pk) en 265 Nm trekkracht. De elektromotor is goed voor 31,9 kW (43,5 pk), waarbij het maximumkoppel van 170 Nm direct vanuit stilstand beschikbaar is voor pittige respons bij het accelereren. De acceleratie van de Hyundai IONIQ Hybrid is hierdoor krachtiger dan die van menige dieselauto. De topsnelheid bedraagt 185 km/u en de gecombineerde CO2-emissiekomt uit op slechts 79 g/km. De elektromotor blijft tot snelheden van 120 km/u actief.

De elektromotor haalt zijn powere uit een 1,56 kWh lithium-ion-polymeerbatterij onder de achterbank, waardoor er nog steeds een ruime bagageruimte van 443 liter overblijft.

IONIQ-Hybrid-2
IONIQ-Hybrid-2
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Hyundai

Hyundai lanceert autodeelproject Mocean

Hyundai lanceert onder de naam Mocean een nieuw autodeelproject in Nederland. Deze unieke service maakt deel uit van een samenwerkingsverband met mobiliteitsaanbieder We Drive Solar en gaat van start met een pilot in Utrecht. Voor het autodeelproject stelt Hyundai twee exemplaren van zijn elektrische IONIQ 5 beschikbaar.

Algemeen10.02.2022

Hyundai lanceert autodeelproject Mocean

Hyundai verdubbeld de actieradius van de Kona Electric

Hyundai heeft voor de Kona electric twee accu pakketten beschikbaar. de kleine 39 kWh versie en de grote 64 kWh versie. Volgens de WLTP standaard zou de 64 kWh versie 484 kilometer ver moeten komen op een accu lading. Hy...

Electric16.08.2020

Hyundai verdubbeld de actieradius van de Kona Electric

Prototype Hyundai i20 N, de eerste beelden

De nieuwe Hyundai i20 N zit er aan te komen! Speciaal hiervoor geeft Hyundai een video vrij waarin een prototype van de gloednieuwe i20 N met camouflage in actie te zien is in winterse omstandigheden. De video's – opge...

Nieuw13.05.2020

Prototype Hyundai i20 N, de eerste beelden

Hyundai onthult meer details over de concept car Prophecy

Hyundai komt met nieuwe foto’s van de Prophecy concept car en zelfs twee walkaround-video’s van Luc Donckerwolke, Hoofd design bij Hyundai Motor Group. Lees snel verder.

Electric08.04.2020

Hyundai onthult meer details over de concept car Prophecy

Hyundai Personal Air Vehicle nieuwe mobiliteitsoplossing voor de toekomst

Het Zuid-Koreaanse Hyundai is een van de merken die in een hoog tempo transformeert van een traditionele autofabrikant tot een aanbieder op het gebied van toekomstige mobiliteitsoplossingen die nodig zijn in steeds meer...

Technologie20.12.2019

Hyundai Personal Air Vehicle nieuwe mobiliteitsoplossing voor de toekomst

Hyundai wil binnen 10 jaar de meest sexy auto’s maken

Hyuandai maakt hele goede auto's, maar qua design blinken ze op dit moment niet echt uit. Tijd om daar verandering in te brengen, zo zegt het bedrijf zelf. Vice president of Design SangYup Lee deed recent in een intervie...

Design07.08.2018

Hyundai wil binnen 10 jaar de meest sexy auto’s maken

Nieuwe concept wijst in elk geval de juiste richting uit
De eerste zelfrijdende waterstofauto is van Hyundai

Toen Hyundai op de CES van 2018 haar nieuwe NEXO waterstofauto presenteerde was het nieuws al indrukwekkend: 800 kilometer op één tank rijden, met minimale belasting voor het milieu. Alsof dat niet genoeg was gaat Hyu...

Hybrid05.02.2018

De eerste zelfrijdende waterstofauto is van Hyundai

Hyundai’s NEXO: de nieuwe generatie waterstofauto

Hyundai heeft op de CES het doek van hun nieuwste waterstofauto getrokken: de NEXO. Deze zogenaamde Fuel Cell Electric Vehicle heeft een indrukwekkende actieradius van wel 800 kilometer. Nu is Hyundai sowieso vol op duur...

Technologie09.01.2018

Hyundai’s NEXO: de nieuwe generatie waterstofauto

800 kilometer op één tank