Van thuis op de Playstation naar Coureur tijdens Le Mans

Van thuis op de Playstation naar Coureur tijdens Le Mans

Vorig artikel Volgend artikel

De Belg Wolfgang Reip zit tijdens de komende 24-uursrace van Le Mans achter het stuur van de Nissan ZEOD RC. Nissan neemt deel met het speciale prototype, dat een “elektrische” topsnelheid heeft van meer dan 300 km/uur. Maar iets wat even zo bijzonder is: Reip is pas anderhalf jaar autocoureur en leerde het racen thuis op zijn Playstation.

Reip is na Lucas Ordoñez (winnaar van de GT Academy 2008) de tweede rijder die Nissan bekendmaakt als coureur van de ZEOD RC. Beide coureurs stroomden via het Playstation-racespel Gran Turismo door naar de Nissan GT Academy, waarna ze een professionele racecarrière begonnen. Reip won in 2012 de Europese finale van de GT Academy. Ook al had hij geen enkele circuitervaring, hij heeft de racewereld sindsdien echter versteld doen staan. De Belg debuteerde in 2013 in de 24-uursrace van Dubai en nam daarna deel aan de Blancpain Endurance Series.

Gamer
Van Gamer tot Coureur via de Nissan GT Academy

Podiumplaats
Zijn goede prestaties in de GT3 Nissan GT-R bezorgden hem een plaats in het team dat de FIA World Endurance Championship-race in Bahrein reed. In zijn eerste race in een LM P2-prototype pakte Reip een podiumplaats.

Reip en teamgenoot Ordoñez leerden het racen thuis, achter de Playstation. Zonder echte circuitervaring pakten ze daarna podiumplaatsen in belangrijke races. 

Het duo gaat nu de experimentele, elektrisch aangedreven Nissan ZEOD RC besturen. Die auto is voorzien van krachtige elektromoren die zorgen voor een top van meer dan 300 km/uur. De Nissan-racer kan ook een volledige ronde elektrisch afleggen. Ook is een nieuw ontwikkelde driecilinder turbomotor aan boord. Deze motor weegt slechts 40 kilo en levert bijna 300 kW. 

De accu wordt opgeladen tijdens het afremmen van de auto. Per volle tank benzine zal de ZEOD RC één volle ronde elektrisch racen. De auto is ingeschreven voor “Garage 56”, die de organisatie toewijst aan auto’s met innovatieve techniek. De komende race op Le Mans is voor Nissan de aanloop naar seizoen 2015, wanneer het merk aan het LM P1-kampioenschap deelneemt.

engine_nissan_zeod
Iedereen is onder de indruk van Reips kwaliteiten. Zijn prestaties in Dubai, in de race voor de Blancpain Series, en daarna in Bahrein hebben bij iedereen de ogen geopend. Hij rijdt niet alleen verschrikkelijk snel maar hij leert ook vlug en geeft heel goede technische feedback aan het team. Reip heeft al testgereden met de ZEOD RC en opnieuw waren we onder indruk van hem.
- Darren Cox, Nissans Global Motorsports Director.

Q&A met Wolfgang Reip

Q: Je hebt de GT Academy 2012 gewonnen; droomde je toen al van de kansen die je nu krijgt?
A: ‘Mijn prijs was deelname aan de 24-uursrace van Dubai. Het was voor mij een grote verrassing dat ik daarna mocht racen met een Nissan GT3-auto in de Blancpain Series. Ik was compleet overdonderd – dit was racen op een heel ander niveau.’

‘Vorig jaar, toen we de auto op Le Mans presenteerden, hebben we gesproken over de ZEOD. Ik verwachtte in de verste verte niet dat ik de kans zou krijgen om ermee te rijden. Maar toen ik dat telefoontje kreeg, kon ik alleen maar denken “Wow!”. Ik bedoel: ik ben nog maar achttien maanden coureur – het is echt ongelooflijk.’ 


Q: Hoe is het om zo’n verantwoordelijke positie te hebben bij Nissan?
A: ‘Ik ben heel trots dat ik geselecteerd ben om met Lucas Ordoñez deel uit te maken van het rijdersteam van de ZEOD RC.’
‘Ik heb steeds geprobeerd alles te halen uit de kansen die ik als Nismo-atleet heb gekregen. Het voelt geweldig dat het vaak ook lukt en dat me daarom steeds nieuwe mogelijkheden geboden worden.’
‘Het voelt als een grote verantwoordelijkheid dat Nissan me deze rol heeft gegeven. Ik neem het bijzonder serieus en sta klaar om Nissan en de rest van het team te helpen het beste uit deze verbazingwekkende auto te halen.’

Q: Je gaat racen op Le Mans – hoe voelt dat?
A: ‘Le Mans is een van de beroemdste circuits van de wereld. Ik heb de kans gehad te rijden op Spa-Franchorchamps en Bathurst. Dat ik ook op Le Mans ga rijden is fantastisch – ik kijk er enorm naar uit.’
‘Mijn hele leven droom ik al van de 24-uursrace van Le Mans.’
‘Ik ben er een paar keer geweest als toeschouwer. Nu kan ik er zelf rijden, op het circuit, in de ZEOD RC. Dat is toch ongelooflijk?’
‘Ik heb al de kans gekregen om te testen met de ZEOD RC en het is totaal anders dan alles wat ik tot nu toe heb gereden. Geen fabrikant heeft ooit zoiets gebouwd en om bij zo’n project betrokken te zijn, dat is geweldig. Ik ben heel trots dat ik eraan mag bijdragen.’
‘De ontwikkeling van de aandrijving is razend interessant. Ik heb enorm veel geleerd over de technische kant door tijd door te brengen met de ingenieurs en het team.’ ‘Het is belangrijk dat je als rijder veel over de techniek weet, zeker in een uniek project als dit.’
‘Met 300 km/uur over het lange, rechte stuk zoeven, bijna zonder geluid, dat is heel speciaal. Niemand heeft dat ooit eerder gedaan en ik kan me niet voorstellen hoe zoiets voelt.’

Q: Hoe was het om in 2013 in de LM P2-klasse met prototypen te debuteren?
A: ‘Vorig jaar reed ik in een LM P2-prototype met een Nissan-motor tijdens de FIA World Endurance Cup-race in Bahrein. Het was de meest sensationele race-ervaring tot nu toe. Het gaat zoveel sneller dan GT-auto’s. Er is meer neerwaartse druk en de remmen zijn veel efficiënter.’
‘De besturing is veel gevoeliger – je voelt alles wat de auto doet. Het was geweldig om te sturen in een P2-auto. En de ZEOD RC laat zich nog exacter besturen.’

Q: Hoe groot is de uitdaging die het Nissan ZEOD RC-team komende maanden te wachten staat?
A: ‘De uitdaging die ons te wachten staat, is uniek: een hele ronde op Le Mans elektrisch afleggen – zoiets zie je niet eens in de Formule 1-racerij.’
‘Het elektrische aspect vormt een belangrijk onderdeel van het project. Maar de verbrandingsmotor in de ZEOD is al even bijzonder.’
‘De verhouding tussen vermogen en gewicht van de ZEOD RC DIG-T R-motor is gunstiger dan die van een Formule 1-motor. Hij weegt maar 40 kilo en levert bijna 300 kW.’ ‘Als je de kap van de achterzijde van de auto haalt, zie je de motor niet eens, zo klein is hij. Echt opmerkelijk.’

‘De elektromotor en de verbrandingsmotor voelen allebei totaal anders. Het is niet alleen het geluid. Bij de elektromotor voel je het koppel zodra je het pedaal aanraakt – het komt er meteen met honderd procent in.’

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blogidea Factory, de online uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Stylecowboys, Carrepublic & Eatly. Behalve...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies