​Audi e-tron concept: SUV met elektrisch actieradius​ van 500km

​Audi e-tron concept: SUV met elektrisch actieradius​ van 500km

Vorig artikel Volgend artikel

Tijdens de Frankfurt International Motor Show (IAA) 2015 zal Audi een preview geven van een nieuw e-tron quattro concept. Met een sportieve SUV blikt Audi hiermee vooruit op de eerste elektrische serieproductieauto van het merk.

Dit nieuwe concept is vanaf de basis ontworpen als een elektrische auto. Hij volgt de ‘Aerosthetics’ benadering van Audi en combineert technische innovaties om de luchtweerstand te beperken met creatieve designoplossingen. Beweegbare aerodynamische elementen aan de voorkant, zijkant en aan de achterkant verbeteren de luchtstroom rondom de auto. De bodemplaat is volledig gesloten. Met een Cd-waarde van 0,25 vestigt deze auto een nieuw record in de SUV-klasse en realiseert hij mede hierdoor een actieradius van meer dan 500 kilometer.

02-Audi-e-tron-quattro-concept

Het studiemodel heeft de tweede generatie van het MLB-platform als basis, dat ruimte biedt voor het aandrijfsysteem en het batterijpakket. De lengte van de conceptauto ligt tussen die van de Audi’s Q5 en Q7. Het typische SUV-koetswerk en het lage, coupéachtige compartiment bezorgen de Audi e-tron quattro concept een sportief voorkomen.

Verder is de lithium-ion batterij tussen de assen geplaatst, onder het inzittendencompartiment. Deze positie garandeert een laag zwaartepunt en een uitgebalanceerde verdeling van de asbelasting. Het gevolg is een goede rijdynamiek en hoge rijveiligheid.

Audi vertrouwt voor het aandrijfsysteem op zijn ervaringen met de elektrisch aangedreven Audi R8 e-tron. Drie elektromotoren – één op de vooras en twee op de achteras – leveren het vermogen voor de Audi e-tron quattro concept. En daarmee is het een elektrische quattro, de e-tron quattro, die tegelijkertijd efficiënt én dynamisch is.

Het is nu nog een concept, maar in 2018 zal er een volledig elektrische SUV beschikbaar zijn.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies