De Nuova 500: de Fiat met de meeste gezichten

De Nuova 500: de Fiat met de meeste gezichten

Van alle redesigns is de Fiat 500 het dichtst bij zijn oorsprong gebleven.

Vorig artikel Volgend artikel

Beetle, Cinquecento, Mini. Er zijn meer iconen uit de automobielgeschiedenis herboren, herontwikkeld, opnieuw gebouwd of uitgebracht, herbenoemd, nageaapt, gekopieerd of nog een keertje in productie genomen. Al dan niet met een ander logo erop. Maar als het gaat om een oud succesnummer opnieuw in massa op de markt zetten, door dezelfde fabriek, met dezelfde typenamen, dan springt dat trio er torenhoog bovenuit: Beetle, Cinquecento, Mini.

Cinquecento Nuovo - 02
Cinquecento Nuovo - 03
Cinquecento Nuovo - 04
Cinquecento Nuovo - 06
Cinquecento Nuovo - 09
Cinquecento Nuovo - 10
Cinquecento Nuovo - 11
Cinquecento Nuovo - 13
Cinquecento Nuovo - 13

Alle drie opnieuw zo succesvol dat er inmiddels weer een tweede of derde generatie van de wedergeboorte rond scheurt. Van het supertrio is de Fiat 500 volgens mij het model dat het dichtst bij zijn oorsprong gebleven is. Qua uiterlijk, qua afmetingen - ook al is ie een halve meter langer dan zijn voorvader - , en qua gepruttel, zeker met de twin air in het vooronder. Vooronder? Hmmm, net als de New Beetle - en de New New Beetle - verhuisde de motor bij de eerste wedergeboorte van achter naar voor, om daar te blijven. Tot ongenoegen van de die-hards onder de aficionados, maar goed, ter verbetering van de wegligging.

Cinquecento Nuovo - 39
Cinquecento Nuovo - 43

De Fiat 500 van de eenentwintigste eeuw onderscheidt zich van de Beetle en de Mini in de enorme hoeveelheid keuzes die er gemaakt kan worden. Typisch Italiaans, waar iedere mannelijk hipster minstens een paar of veertig oogverblindende schoenen in de kast heeft staan. Om van de garderobe van de signoras maar niet te spreken. Italianen moeten kunnen kiezen, uit zo veel mogelijk aanbiedingen, als het maar mooi en liefst uniek is. Vandaar.

Jawel, er zijn ook verschillende Beetles en Mini's, met verschillende types motoren en bekledingen, en ook op de Britse en de Duitse renaissances hebben designers van naam zich uit mogen leven. Maar wie alleen de nog zo jonge de geschiedenis (vanaf 2007) van de 500 Nuova compleet in beeld zou willen brengen en beschrijven, zou hoorndol worden. Het zou een oeverloos gebed zonder end worden.

Cinquecento Nuovo - 34
Cinquecento Nuovo - 07
Cinquecento Nuovo - 37

Motoren, kleuren, design, types, uitvoeringen, het ene model is nog maar amper warm gelopen en ingereden, of er verschijnt ergens wel weer een andere 500 op de catwalk. Bij Fiat, in Turijn, of hier of daar, of waar dan ook waar iemand een kwast en pot verf, een computer of een lasapparaat ter hand genomen heeft en zich op de 500 uitgeleefd heeft.

De 500 is een soort van levend virus, dat zichzelf blijft ontwikkelen, altijd weer een nieuw gezicht laat zien, en altijd weer verrast. In verleden, maar vooral in heden.

Cinquecento Nuovo - 38

Een willekeurig en niet compleet rijtje van de afgelopen 7 jaar: Abarth 500 (met 190 pk!), 500 Start & Stop, 500 PUR-O2, 500 by Diesel, 500 Aria, 500 Felipe Massa version, 500 Barbie version, Abarth 695 'Tributo Ferrari', Abarth 500 SpeedGrey, Pink, BlackJack, 500 by Gucci, Fiat 500 'First Edition' van 5 Chinese ontwerpers: Leilei, Mee Wong, Benny Luk, Nod Young en Yan Wei's, 500C by Gucci, Abarth 695 Competizione, 500 Mexico, 500 Toluca voor Canada, USA en Mexico, Fiat Cinquecento Prima Edizione, Fiat 500 Abarth USA, Fiat 500 'Pink Ribbon' Fiat 500 Stinger, Fiat 500 Turbo, Fiat 500c GQ Edition, Fiat 500 1957 Edition (2014), Fiat 500 Coupé Zagato, Fiat 500L, Fiat 500X, Fiat 500 Electric: Micro Vett, Elettra en 500e.

Ho! We vergeten er nog een. Oh, wacht, nee, toch niet, de Fiat 500 Hand Dryer is een, eh . . . haardroger. Maar wel luchtgekoeld!

P.s. En dan krijgen we binnenkort ook nog de 500X: every inch a Fiat, maar dat zijn dan wel een hele hoop inches, want het is een hele grote: 4,25 meter lang, de Cross-versie is nog 2 cm. langer, 1,80 meter breed en 1,60 meter hoog.

Zie: De Fiat 500X compacte Cross-over en nieuw Italiaans lifestyle icoon

Fiat 500X
De nieuwe Fiat 500X
Leon Krijnen

Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies