Ford bouwt meest geavanceerde windtunnel ter wereld

Ford bouwt meest geavanceerde windtunnel ter wereld

Auto's testen onder extreme omstandigheden

Vorig artikel Volgend artikel

Gisteren werd in Keulen de eerste paal geslagen voor de nieuwe windtunnel. Het testcentrum is zo geavanceerd dat men alle denkbare weersomstandigheden kan nabootsen. Zo is het centrum in staat om de heetste, koudste, droogste en vochtigste weersomstandigheden te simuleren. Daarnaast is het mogelijk om windsnelheden te realiseren tot 250 km/u. Dat is een orkaankracht van categorie 5. Dit alles gebeurd in een nieuw klimatologische windtunnel testcentrum dat door Ford wordt gebouwd.

Het kost wat maar dan heb je ook wat moeten we maar denken. De miljoenen kostende tunnel zal over enkele jaren in gebruik worden genomen. Het nieuwe testcentrum heeft een oppervlakte van 5.500m2. Dat is een grote van een voetbalveld.

Ford heeft aangekondigd dat er in de tunnel ook een hoogtelaboratorium te vinden zal zijn. Het unieke aan dit laboratorium is dat het hoogten van zeeniveau tot 5.200 meter kan simuleren. Dit is erg bijzonder omdat dit hoger is dan de gemiddelde bergen in de wereld. Op deze manier kun je dus echt onder extreme omstandigheden je auto testen.

Dit is niks voor niks want: rond de 50% van de auto’s die bij Ford gekocht worden, worden verkocht in gebieden die 1.000 meter boven het zeeniveau liggen. Dit zijn gebieden zoals de Alpen en Pyreneeën. Hierdoor is het erg handig dat er zo’n tunnel is waar het klimaat van daar kan worden nagebootst. Daarnaast komt kijken dat het heel goed is dat auto’s getest kunnen worden onder extreme klimaten. Hierdoor kan Ford blijven presenteren en bijsturen van de productie.

In het klimatologisch centrum beschikt over 4 aparte cellen. Wat deze cellen zo bijzonder maken is dat ze kunnen op warmen naar een temperatuur tot 55 graden Celsius. Daarnaast, je voelt hem al aankomen, kunnen de cellen ook hun temperatuur verlagen tot -40 graden Celsius. In de cel is de luchtvochtigheid ook nog aan te passen, hierdoor kun je bijvoorbeeld een tropisch regenwoud nabootsen.

Door de komst van deze tunnel is het niet meer nodig om de auto’s te testen in real live. Dat levert dus wel een goedkoper kostenplaatje op, maar zou het wel zo real live voelen in een tunnel? We gaan het zien, de tunnel is rond 2017 beschikbaar.

RZ_Infografic2_AETC_21112014_E
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies