Hoe veilig is de rijgedragverzekering?

Hoe veilig is de rijgedragverzekering?

Vorig artikel Volgend artikel

De rijgedragverzekering is in opkomst. Bij dit type autoverzekering wordt de hoogte van bijvoorbeeld je wa verzekering bepaalt aan de hand van je rijgedrag. Dit type verzekering zou een positieve uitwerking moeten hebben op de verkeersveiligheid. Of dit echt het geval is, valt nog te bezien. Je rijgedrag wordt vastgelegd met een speciale stekker en die blijkt zeer eenvoudig te hacken.

Auto’s zijn eenvoudig te hacken

Het lek in de beveiliging kwam aan het licht na een onderzoek van de Universiteit van Californië in San Diego. De onderzoekers wisten de stekker in een Chevrolet Corvette te kraken, waarna ze met tekstberichten de ruitenwissers konden besturen en zelfs bij lage snelheden de remmen konden uitschakelen. Zij beweren dit bij elke auto met zo’n stekker te kunnen doen en ook zaken als transmissie en de besturing te kunnen beïnvloeden.

Duizenden auto’s lopen gevaar

De gekraakte stekker betrof een dongle van Metromille. Dit is een van de meest gebruikte apparaten om rijgedrag te meten en wordt door verzekeraars over de hele wereld gebruikt. Er rijden duizenden voertuigen met zo’n stekker rond. Metromile is geïnformeerd over het beveiligingslek. Het bedrijf zegt aan een patch te werken om de beveiligingsproblemen op te lossen.

Beveiliging moet veel beter

Volgens de leider van het onderzoek moeten we de veiligheid van de stekkers veel serieuzer nemen. Ze zouden dezelfde mate van beveiliging moeten krijgen als medische apparatuur. Hoe eenvoudig auto’s te hacken zijn, bleek ook vorige maand toen andere onderzoekers een Chrysler wisten te hacken. Hierop werden 1,4 miljoen auto’s teruggeroepen naar de fabriek.

Pas als de beveiliging op orde is, lijkt de rijgedragverzekering een goed idee. Toch is het in Nederland al behoorlijk in opkomst. Het meten van het rijgedrag aan de hand van een stekker wordt nu al gedaan door Delta Lloyd, Nationale-Nederlanden en Reaal.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies