Hybrid Gran Turismo: de Lexus LC 500h

Hybrid Gran Turismo: de Lexus LC 500h

Vorig artikel Volgend artikel

Lexus presenteert met de nieuwe LC 500h een gloednieuwe, hybride coupé die kort volgt na de onthulling van de achtcilinder Lexus LC 500 op de North American International Auto Show in Detroit. De mooi vormgegeven LC 500h is direct afgeleid van de LF-LC Concept die in Detroit 2012 voor het eerst aan het publiek werd getoond. De LF-LC Concept had als doel om de toekomst van Lexus’ designtaal te tonen en was niet gericht op het in productie brengen van de coupé. Echter, het enthousiasme van het publiek heeft Lexus doen besluiten deze coupé wél in productie te nemen. Het staat buiten kijf dat Lexus met de komst van de LC 500 en LC 500h een nieuwe weg inslaat. Een weg met veel meer emotie. Een weg waarin “het woord saai niet meer in één zin mag voorkomen met Lexus”, aldus concerntopman Akio Toyoda.

03_Lexus_LC_500h_18022016
04_Lexus_LC_500h_18022016

Lexus’ Craftmanship

De LC 500h biedt ingetogen luxe en Lexus’ Craftmanship in combinatie met fantastische rijeigenschappen en strak design en uiteraard vooruitstrevende hybride technologie. De Lexus LC 500 beleeft zijn publiekswerelddebuut tijdens de Geneva Motor Show begin maart.

Nieuwe Multi-Stage Hybrid System

Lexus heeft het zogeheten Multi-Stage Hybrid System specifiek ontwikkeld voor high-performance auto’s. Lexus’ vlaggenschip onder de premium coupés krijgt het systeem als eerste. Het hybridesysteem is met drie doelstellingen in het achterhoofd ontworpen: meer vermogen en trekkracht, hogere efficiency en meer rijplezier. Na intensief ontwikkelingswerk biedt de LC 500h een optimale balans tussen kracht en brandstofverbruik maar dankzij een vloeiende samenwerking tussen benzine- en elektromotor ook een zeer sportieve en innemende rij-ervaring.

05_Lexus_LC_500h_18022016

Het nieuwe Multi-Stage Hybrid System combineert alle elementen van een beproefde hybride aandrijflijn – bestaande uit een 3,5 liter V6 benzinemotor, een krachtige elektromotor en een lithium-ion accupakket. In dit geval past Lexus achter de hybridetransmissie ook nog een additionele automatische transmissie toe. Deze versnellingsbak met échte versnellingen geeft meer snelheidsbeleving en geeft een meer lineair gevoel met het toerental van de benzinemotor. De combinatie van het de hybride- en reguliere transmissie laat de bestuurder genieten van de beleving van een 10-traps automaat. Samen met een directere reactie van de koppelrijke elektromotor op de input van het gaspedaal is de acceleratie opvallend snel. Extern opladen is ook bij het nieuwe Lexus Multi-Stage Hybrid Sytem niet noodzakelijk waardoor stekkeren niet nodig is.

‘M’ modus

Helemaal nieuw van het Multi-Stage Hybrid System is de ‘M’ (manuele) modus waarmee de bestuurder zelf kan schakelen met grote magnesium schakelflippers achter het stuurwiel.

Daarnaast biedt de ‘M’ modus de bestuurder snellere schakeltijden en een ongekend sportieve en innemende rijbeleving. Het nieuwe hybridesysteem ziet erop toe dat de bestuurder optimaal profiteert van de koppelrijke en alerte elektromotor die al vanaf nul toeren zijn volledige trekkracht levert. Een acceleratietijd van 0 naar 100 km-u in minder dan vijf seconden is daarmee mogelijk. Door toepassing van een lichtgewichte en compacte elektromotor en lithium-ion batterij is het aandrijfsysteem niet zwaarder dan het systeem in de huidige Lexus GS 450h.

20_Lexus_LC_500h_18022016
21_Lexus_LC_500h_18022016
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies