NAIAS 2015: Alfa Romeo onthult 4C Spider

NAIAS 2015: Alfa Romeo onthult 4C Spider

Veel meer dan alleen een cabrio!

Vorig artikel Volgend artikel

Vandaag is op de North American International Auto Show (NAIAS) de Alfa Romeo 4C Spider officieel onthuld. Hoe de Alfa Romeo 4C Spider er uit zou komen te zien was al geen verassing meer. Er lekte de afgelopen maanden al aardig wat foto's uit van deze nieuwe bolide.

Onduidelijk is nog wat de nieuwe Alfa moet gaan kosten. De verkoop in Noord-Amerika start volgende zomer, of en wanneer er exemplaren in europa verschijnen is nog niet bekendgemaakt.

Alfa_Romeo_4c_3
Alfa_romeo_4c_2
alfa-4c-spider-interieur
Interieur_alfa_rome_4c_spider
Alfa_romeo_4c_1
Alfa_romeo_4c
De_Alfa_Romeo_4C
Alfa_romeo_4c_6
Alfa_romeo_4c_6

De cockpit van de nieuwe Alfa Romeo 4C Spider is gebaseerd op de racerij en biedt alleen het meest essentiële. Het interieur is afgewerkt met leer en accentuerende stiksels, terwijl de luchtroosters zijn voorzien van omhulsels van carbon. De twee composiet sportstoelen zijn net als het aan de onderkant afgevlakte sportstuur eveneens standaard bekleed met leder.
De schakelflippers achter het stuur en aluminium pedalen benadrukken de sportiviteit van de 4C.

Nieuw aan de Alfa Romeo 4C line up is een Alpine premium radio. Dit voor de kritische luisteraar ontwikkelde systeem biedt de inzittenden premium geluidskwaliteit, diverse connectiviteitsdiensten en mediaopties waaronder Bluetooth telefoon en -streaming, USB aansluiting en een iPod interface.

Er zijn zeven verschillende exterieurkleuren beschikbaar voor de 4C Spider waaronder: Rosso Alfa, Nero, Bianco, Grigio Basalto, Rosso Competizione (drielaags), Bianco Madreperla (drielaags) en het nieuwe Giallo (geel).

Voor de 4C Spider zijn vier nieuwe wielen ontworpen waaronder 17 x 7 inch (voor) en 18 x 8 inch (achter) aluminium velgen, afgewerkt in het zilver of donker. Grotere 18 x 7 inch (voor) en 19 x 8,5 inch (achter) in het zilver of donker grijs zijn eveneens beschikbaar. Om de sportieve look te complementeren is er keus uit vier verschillende kleuren voor de remklauwen: zilver (standaard), rood, geel of zwart.

Voor het interieur zijn er zes combinaties waaronder verschillende materialen voor de stoelen: zwart leer met rode stiksels, rood leer met rode stiksels en bijvoorbeeld zwart leer met gele stiksels.

Monocoque van carbon

Om maximale prestaties te kunnen garanderen hebben de ingenieurs aandachtig gekeken naar de Formule 1 en naar de meest geavanceerde supercars. Resultaat van deze inspanningen is een monocoque chassis gemaakt van unilateraal "pre-preg" carbon fiber. Met 236 pond is het carbon monocoque chassis drie keer sterker en zeven keer lichter dan staal.

Dankzij de stijfheid van het chassis hebben de Alfa Romeo's engineers de structurele verschillen tussen de 4C en de 4C Spider tot een minimum weten te beperken.

Zo is het voorruitframe gefabriceerd van carbon en is een van aluminium vervaardigde rollbar aangebracht die de bevestigingspunten bevat voor de vernieuwde achterklep. Hoogwaardig en extra krachtig staal, verwerkt in onder meer de motorruimte, vergroten de torsiestijfheid van de Spider.

De complete body van de 4C Spider is gemaakt van lichtgewicht SMC (sheet molded compound) dat 20% lichter maar vele malen sterker is dan staal. Om het gewicht nog verder omlaag te brengen zijn de voor- en zijruiten gefabriceerd van 10% dunner glas waardoor er 15% aan gewicht wordt bespaard.

De beide sportstoelen zijn eveneens vervaardigd van carbon en 'fiberglass reinforced' composietstructuur om de kracht en zitpositie te garanderen die nodig is voor zeer sportief rijden.

Het kloppende hart van de 4C Spider is een volledig van aluminium vervaardigde 1.750 CC turbobenzinemotor. Om uitzonderlijke prestaties en rijgedrag op het circuit of de straten van de stad te waarborgen, beschikt de motor over geavanceerde technologieën. Directe inspuiting onder hoge druk (2.900 psi / 200 bar) met multi-hole injectoren die voor een meer gelijkmatige inspuiting zorgen. Om de prestaties te verhogen en tegelijkertijd het olieverbruik en emissies te verminderen, zijn de inlaatkanalen in de cilinderkop van een geoptimaliseerd design voorzien, terwijl de cilindervoeringen zijn gemaakt van een dun gietijzer. De toevoeging van een elektrische thermostaat helpt de 1.750 cc turbomotor om opwarmtijd en uitlaatemissies te verminderen. Het minimaliseren van trillingen bij hogere toerentallen is bewerkstelligd door de krukas van de motor te voorzien van acht contragewichten. Vanwege de mid-engine layout van de Alfa Romeo 4C Spider zijn ten slotte de in- en uitlaatsystemen geoptimaliseerd.

De nieuwe generatie turbo is voorzien van een uitlaatspruitstuk met puls-omzetter om drukgolven te benutten, wat het koppel stimuleert bij lage toerentallen. Een uitlaatklep past de turbodruk aan en verbetert de efficiëntie van de motor. Geavanceerde turbotechnologie zorgt voor een maximaal koppel bij lage snelheden en is communicatiever richting de bestuurder. De verbranding is nog efficiënter en de turbinesnelheid is verhoogd, terwijl het turbogat niet meer aanwezig is. Als resultaat is de koppelafgifte direct oproepbaar met een piek van 350 Nm, waarvan 80% beschikbaar is bij 1.700 toeren.

Het geheel nieuwe Akrapovič dual-mode-systeem

Het nieuwe uitlaatsysteem was al te zien op de 4C Spider Concept en hij gaat ook in productie. Het Akrapovič dual-mode uitlaatsysteem, met kenmerkend Alfa Romeo-geluid, komt beschikbaar voor de hartstochtelijke fans. Het titanium systeem is ontwikkeld in samenwerking met race-experts van Akrapovič en bestaat uit twee centraal geplaatste uitlaatpijpen, en geoptimaliseerde asymmetrische dempers met een dual-mode uitlaatklepsysteem dat gekoppeld is aan een pijp om resonanties te elimineren. Net als bij de 4C Coupé kan de 4C Spider ook worden voorzien van een standaarduitlaatsysteem of een sportuitlaatsysteem. Bij laatstgenoemde zijn de dempers verwijderd. In plaats daarvan is na de katalysator een asymmetrische Y-vorm geplaatst.

Alfa_Romeo_4c_uitlaat

Alfa TCT en Alfa DNA

De 1.750 cc turbomotor is gekoppeld aan de Alfa TCT-transmissie met dubbele koppeling die specifiek is afgesteld op de Alfa Romeo 4C Spider. Schakelen geschiedt snel (130 milliseconden bij vol gas) via flippers achter het stuur. De transmissie werkt nauw samen met het bekende Alfa DNA-systeem, waarmee vier rijkarakters zijn te kiezen: All-weather, Natural, Dynamic en Race.

All-weather - ontworpen voor maximale controle bij ongunstige weersomstandigheden.

Natural - voor comfortabel en soepel rij- en schakelgedrag voor de Alfa TCT versnellingsbak

Dynamic - meer prestaties dankzij een agressievere aandrijfkalibratie en minder opdringerige afstelling ESC.

Race - beschikbaar in Dynamic modus en is de meest extreme setting waarmee de bestuurder volledige controle over de auto heeft onder race omstandigheden. ESC en ASR (anti slip regulering) zijn uitgeschakeld om de bestuurder tractiecontrole te geven via het gaspedaal. Het AR Electronic Q2 differentieel blijft actief om zo snel mogelijk bochten uit te kunnen rijden.

Voor maximale prestaties kan de Alfa Romeo 4C Spider uitgerust worden met een 'Track Package'. Dit pakket bestaat uit onder meer uit high performance schokbrekers, grotere 18 x 7 inch (voor) en 19 x 8,5 inch (achter) aluminium velgen met Pirelli P-Zero " AR Racing" banden, aan de onderkant afgevlakt performance stuurwiel met microfiber delen en buitenspiegelkappen van carbon.

In lijn met het ultra lichtgewicht design van de Alfa Romeo 4C Spider en het streven naar maximaal contact én gevoel met de weg, is de auto niet voorzien van stuurbekrachtiging.

Het remsysteem van de Spider is ontworpen voor circuitgebruik en bestaat uit zelf ventilerende, geperforeerde Brembo schijven en aluminium remklauwen met vier zuigers op de vooras.

Alfa_4C_Carbon_dak
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies