Nissan komt met een nieuwe en veel sportievere Micra

Nissan komt met een nieuwe en veel sportievere Micra

Gemaakt voor alleen Europa.

Vorig artikel Volgend artikel

Het is 1979 als Giorgetto Giugiaro, van het Italiaanse designhuis Italdesign, de eerste ontwerpschetsen van een compacte auto presenteert aan Nissan. Na een aantal aanpassingen staat er in 1981 een conceptauto ‘NX-018’ op de Tokyo Motor Show. Een jaar later maakt Japan kennis met een compacte Nissan, genaamd March. En sinds 1983 is deze auto aanwezig op de Europese markt onder de naam Micra.

In Dubrovnik, Kroatië, presenteerde Nissan deze week de nieuwe vijfde generatie van dit model. Een model dat een paar maanden geleden al te zien was op de Autosalon van Parijs. Een auto die ze zelf revolutionair noemen. Iets dat, als je kijkt naar de eerdere modellen, eigenlijk wel klopt. De nieuwe Nissan Micra oogt namelijk sportiever dan alle voorgangers bij elkaar. En als we in de omgeving van Dubrovnik een stukje gaan rijden blijkt ook 'onder de motorkap' alles in orde. Ten opzichte van alle voorgangers is de nieuwe Micra op 3 punten vernieuwend: design, interieur, en rijgedrag.

In Europa voor Europa

De vorige generatie Nissan Micra was er een die wereldwijd beschikbaar was. Een model dat was gemaakt voor een wereldwijde markt, geen heel groot succes. Toch is de Nissan Micra al 34 jaar een verkoopsucces. Wereldwijd zijn er al meer dan zeven miljoen Micra’s verkocht, waarvan ongeveer de helft in Europa.

De nieuwe, vijfde generatie, Micra is gemaakt in Europa en zal ook alleen voor de Europese markt beschikbaar komen. Het is een wagen waarmee Nissan in Nederland gaat mikken op een top 10 plaats van het B-segment. Vanaf maart/april dit jaar zullen de eerste wagens geleverd gaan worden en dat zal vanaf 15.190 euro zijn.

Design

De nieuwe Nissan Micra is een dynamisch vormgegeven hatchback met een lengte van 3,999 meter. Hiermee valt hij precies midden in het B-segment. De vloeiend vormgegeven carrosserie heeft een aantal scherpe lijnen en heeft zo een atletische uitstraling. Dit ziet er niet alleen mooi uit, maar met een Cw-waarde van 0,29 zorgt het design ook voor de laagste luchtweerstand in zijn klasse, hetgeen dus zorgt voor een efficiënter brandstofverbruik.

Verder is de Micra langer, lager en breder dan alle voorgaande generaties. En komt hij alleen beschikbaar als vijfdeurs hatchback. Een kortere motorkap en vlakkere voorruit geven de Micra een dynamisch silhouet.

Verder komt hij beschikbaar in 10 carrosseriekleuren. Ivory en White (beide effen). Platinum Silver, Gunmetal Grey en Enigma Black (standaard metallic kleuren). Energy Orange, Passion Red, Pulse Green en Power Blue (optionele metallic kleuren). Glaze White is de enige parelmoerkleur.

Het exterieur van de nieuwe Micra is verder naar wens te personaliseren, in totaal heb je 125 verschillende mogelijkheden om hem helemaal naar wens te maken (dat zijn zowel in- als exterieur mogelijkheden).

Micra_Orange_299
Micra_Orange_271
Micra_Orange_277
Micra_Orange_311

Interieur

Het interieur stelt zoals je steeds vaker ziet, de bestuurder centraal. Het is rond het T-vormige dashboard opgebouwd met eenvoudige elementen en het biedt volop ruimte aan zowel de bestuurder als zijn bijrijder. Alles is gegroepeerd voor optimaal comfort, gebruiksgemak en maximale veiligheid.

Verfijning en de maximale kwaliteitservaring hebben duidelijk hoge prioriteit gehad tijdens de ontwikkeling. Dat blijkt ook uit de toepassing van tweekleurige en zacht aanvoelende materialen in alle uitvoeringen van de Micra.

BOSE

Als eerste B-segment hatchback is ook het BOSE Personal premium audiosysteem leverbaar. Dit biedt een geluidservaring die de bestuurder geheel omringt dankzij de twee speakers in de hoofdsteun van de bestuurdersstoel.

Het audiosysteem omvat slechts zes luidsprekers, maar dankzij de inspanningen van de ingenieurs van zowel BOSE als Nissan wint de kwaliteit het van de kwantiteit.

Het systeem is speciaal voor de nieuwe Micra ontwikkeld en afgestemd op de kenmerken van het interieur van deze auto. Het audiosysteem omvat een lichtgewicht digitale versterker onder de bestuurdersstoel, waardoor het geluid breed en diep klinkt zonder dat een ruimte opslokkende basspeaker noodzakelijk is.

Micra_Orange_393
Micra_Orange_418
Micra_Orange_408
Micra_Orange_396

Rijervaring

Last but not least. De rijervaring. Leuk natuurlijk dat de nieuwe Micra er sportief uitziet en dat het interieur helemaal is afgestemd op de bestuurder. Maar wat is dat waard als de auto niet vooruit te branden is, of gewoon niet lekker rijdt.

Gelukkig heeft Nissan ook aan de rijervaring gedacht! Het onderstel is daarbij zodanig verfijnd dat het thuis is op zowel de beste als de slechtste wegen in Europa. Of je nu aan het file rijden bent in het centrum, of lekker op snelheid over de wegen in de omgeving van Dubrovnik rijdt. De wagen stuurt soepel, heeft een goede wegligging en is wendbaar. Daarnaast is hij ook nog sportief te noemen.

Vanaf de introductie is er de keuze uit drie felle en efficiënte, gedownsizede motoren - twee benzinemotoren en één dieselmotor. Ze zijn afgestemd op het karakter van de auto en bieden de optimale balans tussen prestaties en een laag verbruik. In de toekomst zit er mogelijk nog een speciale NISMO editie aan te komen, maar dat is nog niet officieel bevestigd.

Er zijn nog 2 geavanceerde systemen van Nissan die bijdragen aan de dynamische kwaliteiten:

1. Intelligent Ride Control. Deze techniek verbetert de rijkwaliteit van de Micra doordat het door ingrepen op de motor en de remmen duikneiging van de auto – bijvoorbeeld als de auto over oneffenheden als verkeersdrempels rijdt – onderdrukt.

2. Intelligent Trace Control. In bochten zet dit systeem automatisch de remmen aan de binnenzijde van de bocht in werking – en past de werking zo nodig aan – om de auto op de juiste koers te houden.

Micra_Orange_349

Safety

En er is natuurlijk gedacht aan veiligheid. Ook de Micra beschikt over:

- Intelligent Lane Intervention.
- Intelligent Emergency Braking.
- Traffic Sign Recognition.
- High Beam Assist.
- Intelligent Around View Monitor.
- Blind Spot Warning.

De veiligheidsvoorzieningen in de Micra zijn het tastbare bewijs van de toewijding aan Nissan Intelligent Mobility, Nissans visie op een toekomst zonder schadelijke emissies en zonder doden in het verkeer.

De kern daarvan wordt gevormd door slimme oplossingen die Nissans belofte Innovation that Excites tot leven brengen door een zekere, verbonden en opwindende relatie tussen de auto en zijn bestuurder.

Car Sharing

CAR sharing! We zagen het recent ook al bij Porsche in Nederland. Maar ook Nissan gaat hiermee aan de slag. Met Nissan Intelligent Get&Go is het mogelijk om een nieuwe auto aan te schaffen en deze te delen met 2 tot 5 vrienden of andere geïnteresseerden. Er is deze maand een pilot gestart in Parijs, als deze succesvol blijkt te zijn zal het programma verder uitgebreid worden en dus ook in Nederland beschikbaar komen. Meer hierover weten we pas tegen het einde van de zomer.

Conclusie

Nissan heeft zeker alle voorgangers van de Micra overtroffen met deze nieuwe vijfde generatie. En heeft wagen opgeleverd die zeker mee gaat strijden in het B-segment. Alle elementen lijken aanwezig om van deze Micra weer een succes te gaan maken!

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies