Nieuw09.01.2017

Ontmoet de Kia Stinger, de snelste en meest stoere Kia ooit


Kia heeft tijdens de North American International Auto Show (NAIAS) in Detroit de Kia Stinger gepresenteerd, de snelste Kia ooit. De in Frankfurt ontworpen ‘Gran Turismo’ zoals Kia hem zelf omschrijft is ontwikkeld op de Nürburgring, heeft 370 pk onder de motorkap en een topsnelheid van geschat 268 km. Daarmee is het bij lange na niet het snelste jongentje van de klas maar dat zal de pret niet mogen drukken. De prestaties zijn allen onder voorbehoud en kunnen in productiefase nog veranderen. Wie echt ambities heeft zal ze dan eerder verbeteren dan naar beneden bijstellen denken we dan maar. Kia’s Power to Surprise.

De Stinger is standaard voorzien van een 2,0-liter viercilinder Theta II-turbobenzinemotor met 189 kW (258 pk) en 353 Nm trekkracht. Het topmodel, de Stinger GT, heeft een 3,3-liter twinturbo V6 Lambda II-benzinemotor met 272 kW (370 pk) en 510 Nm. Kia verwacht voor de GT een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 5,1 seconden en een topsnelheid van richting de 270 km/u. Waar de cijfers ook op uit zullen komen maakt niet uit, dit lijkt de rapste Kia. We weten niet wat de echte topsnelheid is van de Kia K900 met de 5 liter 8-cylinder die we in Zuid-Korea zagen rondrijden. Deze kan zo maar geknepen zijn op 250 km/u.

De Kia Stinger heeft zonder meer een luxe en elegante uitstraling. Het design is van de ontwerpers uit de design studio van Kia in Frankfurt, onder supervisie van Peter Schreyer, Kia Motors Chief Design Officer.

002_Kia_Exterieur
002_Kia_Exterieur
003_Kia_Exterieur
003_Kia_Exterieur
005_Kia_exterieur
005_Kia_exterieur

Dynamisch weggedrag
Het dynamische weggedrag en de directe besturing zijn ontwikkeld onder door het Vehicle Test en High Performance Development team van Kia, een groep engineers in Korea en op de Nürburgring. De Stinger heeft vijf rijmodi: Personal, Eco, Sport, Comfort en Smart. Allemaal hebben ze invloed op de stijfheid van de dempers, het stuurgedrag en de gasrespons.

Turbobenzinemotoren
Kia koppelt de bovengenoemde motoren die nog in ontwikkelingsfase zijn aan een nieuwe achttrapsautomaat. De Stinger zal leverbaar worden met achter- en vierwielaandrijving.

Interieur
De Stinger is 4.831 mm lang, 1.869 mm breed en 1.399 mm hoog. Dankzij een wielbasis van 2.898 mm is hij zeer ruim voor zijn klasse. Het sportief ogende interieur bevat een o.a. een infotainmentsysteem en een Head-Up Display. Verder is de Kia Stinger uitgerust met diverse Advanced Driver Assistance Systemen (ADAS) welke naadloos met elkaar samenwerken voor het bieden van de beste rijervaring.

De Kia Stinger komt eind dit jaar op de markt in de Verenigde Staten. Of de Stinger ook naar Nederland komt, is nog niet bekend.

006_Kia_exterieur
006_Kia_exterieur
011_Kia_interieur
011_Kia_interieur
018_Kia_exterieur
018_Kia_exterieur
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Verder lezen over Kia

De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie

De hele autoindustrie zet in op efficiëntie en het reduceren van CO2 uitstoot, zo ook Kia. Kia levert de vernieuwde Stonic nu standaard met een Mild Jybrid systeem. Door gebruik van Mild Hybrid technologie kan remenerg...

Hybrid07.10.2020

De nieuwe Stonic standaard met Mild-Hybrid technologie

De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken

Wie denkt aan Kia denkt al snel aan een Picanto of Sorento. Maar veel mensen weten niet dat Kia ook een belachelijk snelle GT heeft toegevoegd aan haar modellen gamma. De Kia Stinger heeft zijn eerste facelift gekregen e...

Snelheid25.09.2020

De Kia Stinger is in een nieuw jasje gestoken

De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering

De Kia Soul kennen we al als een opvallende, haast futuristische auto. Nu is de Soul óok verkrijgbaar als elektrische variant en zelfs een cargo uitvoering.

Electric09.07.2020

De Kia e-Soul met een nieuwe motor en cargo uitvoering

Kia onthult een nieuwe transmissie systeem ‘clutch-by-wire’

Volgens KIA hebben we een sterke voorkeur om zelf te kunnen blijven schakelen. Dat staat een beetje haaks op alle innovaties in de automotive industrie maar ontkennen doen we het niet. Er zijn nog steeds liefhebbers van...

Technologie24.06.2020

Kia onthult een nieuwe transmissie systeem ‘clutch-by-wire’

Intelligent Manual Transmission omdat we graag blijven schakelen
Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides

Bij elektrische of zelfs hybrides denken mensen al snel aan zakelijke rijders of bedrijfsauto’s. Toch denken veel auto aanbieders, zoals Kia, daar anders over en komen soms met hele interessante aanbiedingen.

Electric08.04.2020

Kia geeft een flinke subsidie op Plug-in Hybrides

De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!

Eind van de zomer komt KIA met de nieuwe Sorento op de Nederlandse markt. Deze SUV komt beschikbaar in verschillende geëlektrificeerde aandrijflijnen. KIA heeft niet stil gezeten als het gaat om de overgang naar elektri...

Nieuw18.03.2020

De nieuwe KIA Sorento ruim, stijlvol en elektrisch!

De Niro EV wordt de eerste elektrische productie-Kia in B-segment

Kia heeft met de Niro al een tijdje een competitieve subcompact, maar zoals ze al aangaven met het design concept dat ze lieten zien op de CES wilden ze zo snel mogelijk een volledig elektrische auto op de markt gaan bre...

Technologie08.05.2018

De Niro EV wordt de eerste elektrische productie-Kia in B-segment

Strakke Kia Ceed Sportswagon maakt debuut in Genève

De nieuwe Kia Ceed Sportswagon is gepresenteerd op de Autosalon in Genève. Deze compleet in Europa ontworpen, ontwikkelde en gebouwde stationwagon heeft een groter interieur en flink meer laadruimte dan zijn voorganger....

Nieuw06.03.2018

Strakke Kia Ceed Sportswagon maakt debuut in Genève