05.01.2018

Peugeot 3008 en het succes van auto van het jaar 2017


Voor Peugeot was 2017 een bijzonder jaar. Het is het jaar waarin het moederconcern van Peugeot en Citroën, PSA, het Duitse Opel voor het lieve sommetje geld van 2,2 miljard euro heeft overgenomen van General Motors. Het is ook het jaar waarin de nieuwe Peugeot 3008 SUV werd uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Voor Peugeot een extra hoogtepunt omdat al vier keer eerder de keuze bij deze verkiezing viel op een ‘voiture’ van het populairste Franse merk.

De jury roemde het eigenwijze karakter van de Peugeot 3008 SUV en i-Cockpit. En als je bedenkt dat de nieuwe 3008 tijdens deze verkiezing de Alfa Romeo Giulia, Mercedes-Benz E-klasse en de Volvo S90 achter zich wist te houden, heb je dat gewoon heel goed gedaan als automerk en mag je best trots zijn

Maar wat betekent deze verkiezing echt voor een merk? Is de exposure en media-aandacht hierdoor groter dan ooit, en vertaalt zich dat dan ook in betere verkoopcijfers. Vragen genoeg die we maar eens stellen aan Rick Hermanns, managing director Peugeot Nederland.

• Wat betekent voor een automerk de verkiezing ‘Auto van het Jaar?

De COTY award is een zeer belangrijke prijs die wij erg koesteren, de prijs betekent veel voor ons maar nog meer voor de klant. Het genereert daarnaast ook veel exposure. Intern levert het een trots gevoel binnen de organisatie op en binnen ons dealernetwerk. Het is een van de meest belangrijke prijzen binnen de automotive branche. En het is voor het eerst dat een SUV heeft gewonnen!

• Hadden jullie vooraf gedacht met de 3008 kans te hebben op deze titel?

Uiteraard gehoopt, het design maar ook de engineering zijn opvallend en gedurfd in het segment, nieuwe i Cockpit is onderscheidend, het digitale dashboard uniek in het segment. De prijs bevestigd dat wij met onze nieuwe design strategie op de goede weg zijn zonder onze roots te verliezen. We zijn er trots op dat het nog altijd een echte Leeuw is!

• Is het iets waar je op kunt sturen, ergo wanneer besef dat je een potentiele kandidaat hebt?

Na de longlist volgt de shortlist en dan begint t echt te kriebelen bij ons. Uiteraard kun je er niet in sturen, maar er wel voor zorgen dat alle informatie die beschikbaar is op de juiste plekken terecht komt. Proefritten maken ook onderdeel hiervan uit.

• Waar hebben jullie het verschil gemaakt met de Peugeot 3008 t.o.v. de concurrentie?

Met vooral het design : i Cockpit 2.0, exterieur SUV en sportief maar toch ook Franse elegantie. Ook engineering met de nieuwste ADAS systemen is opvallend te genoemd, voor dit segment bieden wij een unieke auto!

• De 3008 oogt een stuk duurder en (luxer) dan hij in werkelijkheid is. Is dit het punt waar premium auto’s beginnen?

Onze ambitie is om een interessant alternatief voor ook een premiumberijder aan te bieden, “affordable luxury” zoals dat zo mooi heet. Ambitie is niet om een premium merk te zijn, echter we zijn trots op het eindresultaat en dat heeft zich uitbetaald in meerdere opzichten.

• Is i-Cockpit van grote invloed geweest op de verkiezing?

Jazeker , de versie 2.0 zit voor het eerst in deze SUV en met oa een compleet digitaal dashboard weet het merk zich sterk te onderscheiden van de concurrentie. Uniek in het segment. Voor het eerst is een dergelijk concept in een SUV opgenomen. De totale aanpak is vernieuwend!

Premium looks in de I-Cockpit van de Peugeot 3008
Premium looks in de I-Cockpit van de Peugeot 3008

• Hoe belangrijk is het om een populaire compacte SUV te hebben in het aanbod van een automerk?

SUV’s zijn niet meer weg te denken uit het straatbeeld en zelfs binnen de B2B markt wordt het een “normale” carrosserie. Uiteraard kon Peugeot met haar know how niet achterblijven in deze markt en positioneert zich gelijk aan de bovenkant van het segment. Peugeot heeft een compleet aanbod met de 2008, 3008 & 5008 SUV, het meest complete van alle generalisten. Zodoende bedienen wij een heel complete en diverse markt.

• Zijn de verkoopsuccessen van de 3008 vooral te wijten aan deze verkiezing?

Het zal zeker bijgedragen hebben aan het succes, de prijs kwaliteitverhouding is voor ons eveneens van belangrijke waarde en hebben we het hele jaar succesvol doorgevoerd in onze communicatie. Maar het waarom ligt hem wat ons betreft meer in het bijzonder mooie design en de engineering, we hebben aangetoond lef hebben, iets vernieuwends op de markt te zetten.

• Heeft de auto door de verkiezing ook echt ook veel meer media-aandacht gekregen?

Jazeker en daar hebben we zelf ook een steentje aan bijgedragen door zoveel mogelijk driving experiences aan te bieden aan de pers en onze (potentiele) klanten. Op veel meer plekken hebben we exposure gehad dan normaal

• Een jaar later is er weer een nieuwe Auto van het Jaar, wat doe je er aan als Peugeot om toch de verkoop hoog te houden?

We zijn overtuigd van het succes van onze SUV: de prijs kwaliteit verhouding klopt en de auto heeft een prachtige uitstraling die nog jaren meegaat. Uiteraard werken we continue aan ons aanbod en we zorgen ervoor dat er zoveel mogelijk mogelijkheden zijn om een driving exprience op te doen, we denken dat rijden in een Peugeot het verschil zal maken voor de beslissing om tot aanschaf over te gaan.

• Hoe ziet de best verkochte Peugeot 3008 er uit?

De best verkochte 3008 heeft een 1.6 eTHP 165 EAT6, rijdt op benzine, meest populaire kleur is Blanc Nacré (25%), 55% heeft een glazen dak en kost 40.540,- (consumentenprijs zonder opties per 1-1-2018)

Picture credits (c) Carrepublic 2017

Peugeot_3008_car_of_the_year
Peugeot_3008_car_of_the_year
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.