Peugeot is klaar voor 2015-editie van Dakar

Peugeot is klaar voor 2015-editie van Dakar

2008 DKR

Vorig artikel Volgend artikel

Team Peugeot-Total heeft eerder vandaag de onderhuidse geheimen prijsgegeven van de 2008 DKR, dit beest, moet met slechts 2 aangedreven wielen de strijd aangaat met de 4x4-concurrentie in de 2015-editie van Dakar.

Duinen, bergen, droge rivierbeddingen, ravijnen, ongekend hoge temperaturen, zoutvlakten, ruw terrein, fesh-fesh zand… Het zijn slechts enkele van de vele uitdagingen die de 2008 DKR in de volgende Dakar Rally staan te wachten. 

Om ze het hoofd te bieden heeft Team Peugeot-Total gekozen voor een zeer gedurfde technische setup: “Net zoals we er in de 24 Uur van Le Mans voor kozen om met een dichte cockpit te rijden, hebben we ook ditmaal ingezet op een innovatief concept,” aldus Peugeot Sport Directeur Bruno Famin. “Met het oog op cross-country rally’s blijft de grootste vraag altijd weer: kiezen voor vier aangedreven wielen of slechts twee? Na uitgebreid onderzoek hebben we besloten te gaan voor tweewielaandrijving, omdat die oplossing een aantal interessante voordelen biedt.”

Peugeot 2008 DKR

Kans op een overwinning?

Dit gedurfde besluit biedt het team de mogelijkheid om als eerste de Dakar Rally te winnen met een auto voorzien van tweewielaandrijving en een dieselmotor.

Om de kansen op de overwinning voor deelnemers die voor verschillende oplossingen kiezen toch gelijkwaardig te maken, compenseren de reglementen de duidelijke voordelen van 4x4-auto’s door tweewielaangedreven ook bepaalde voordelen te bieden. Technisch projectmanager Jean-Christophe Pallier licht ze toe: “ In de autosport is gewicht gekoppeld aan prestaties. Echter, in het geval van cross-country rally mogen tweewielaangedreven auto’s aanzienlijk lichter zijn dan 4x4’s. Bovendien mogen ze voorzien worden van grotere wielen, wat op dit type terrein zeker voordelen biedt. Daarnaast mogen we op basis van de reglementen de overhang aan de voorzijde minimaliseren. Als gevolg daarvan kan de 2008 DKR bijna verticale hellingen beklimmen! En dat is nog niet alles. Een grotere veerweg – 460 mm in plaats van 250 mm – vergroot de prestaties van de auto in duinen en op een ongelijkmatige ondergrond. Dat is een belangrijk voordeel in een rally als Dakar!” 

Een aanvullend voordeel van de grotere wielmaat is een systeem waarbij de spanning van de banden vanuit de cockpit aangepast kan worden bij het inrijden van een duinengebied – een tactiek die kostbare minuten kan besparen. Om optimaal gebruik te maken van deze voordelen, hebben de ingenieurs van Peugeot Sport zich maximaal ingespannen om tot een extreem compacte auto te komen. Voorzien van een 340 pk sterke, midden-achter geplaatste V6 biturbo dieselmotor ziet de 2008 DKR er gespierd en katachtig uit, klaar om iedere horde op zijn pad aan te vallen. “Het verpakken van alle vitale onderdelen en systemen in zo’n kleine ruimte bezorgde ons behoorlijke hoofdbrekens,” geeft Pallier toe. “Kleine auto’s presteren over het algemeen beter op bochtige WRC-achtige proeven, dus deze oplossingen vergroten het potentieel van tweewielaangedreven auto’s in situaties waar 4x4’s normaliter in het voordeel zijn.”

25 jaar na de laatste overwinning keer Peugeot dus terug.

Technische specificaties - 2008 DKR:

MOTOR
Type Cilinderinhoud Aantal kleppen

Positie

Aantal cilinders

Maximum vermogen

Koppel

Maximum toerental

Topsnelheid

Smering

V6 biturbo diesel 2.993cc 24

Midden-achter

V6 (V-hoek = 60°)

340pk

800 Nm

5.000 tpm

200 km/u

TOTAL QUARTZ 10 W 50

TRANSMISSIE
Type Versnellingsbak Smering Tweewielaandrijving In lengterichting gemonteerde handgeschakelde sequentiële zesversnellingsbak TOTAL 755 HPX 80 W 140
CHASSIS
Type Carrosserie Stalen buizenframe Koolstofvezel
OPHANGING / REMMEN / BESTURING
Ophanging Veren Dempers

Bodemspeling

Anti-roll bars

Besturing

Remmen

Remschijven

Velgen

Banden

Dubbele wishbones Schroefveren (twee per wiel) Instelbaar (twee per wiel)

460 mm

Voor en achter

Hydraulische stuurbekrachtiging

Hydraulisch dubbel circuit, vier-zuiger lichtmetalen remklauwen uit een geheel

Geventileerde remschijven voor en achter

Remschijven voor (diameter): 355 mm

Remschijven achter (diameter): 355 mm

Aluminium tweedelige velgen (17 x 8,5)

Michelin 37/12,5x17

AFMETINGEN
Lengte Breedte Hoogte

Overhang voor

Overhang achter

Wielbasis

Inhoud brandstoftank

4.099 mm 2.033 mm 1.912 mm

641 mm

658 mm

2.800 mm

400 liter

Jeroen de Hooge

Jeroen is werkzaam als Managing Director bij The Blog Idea Factory BV, uitgever van ondermeer Dutchcowboys, Travelvalley & Carrepublic. Behalve liefhebber...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies