28.07.2014

Porsche toont nieuwe Cayenne


Na de introductie van de laatste Cayenne is er veel veranderd. Sinds het laatste model heeft Porsche hard gewerkt aan de ontwikkeling van een compleet nieuw model. De Porsche Cayenne heeft een nieuw design, een hogere efficiëntie en is rijker uitgerust dan zijn voorganger. Daarnaast heeft de nieuwe Cayenne net als zijn voorganger vijf zitplaatsen en veel binnenruimte. Hiernaast introduceert Porsche de Caynne S E-Hybrid met een CO2- uitstoot van 79g/km. Hierdoor komt dit type in aanmerking voor 14% bijtelling. De nieuwe Cayenne is vanaf 11 oktober dit jaar verkrijgbaar bij de Porsche dealer.

05_P14_0596_a4_rgb
05_P14_0596_a4_rgb

De nieuwe Cayenne zal te verkrijgen zijn in vijf verschillende versies: de Cayenne S met een 3,6-liter V6 biturbomotor, de Cayenne Turbo, De Cayenne Diesel, De Cayenne S Diesel en de Cayenne S E-Hybrid. De laatste variant valt in de 14% bijtelling categorie.

Porsche fans zullen de nieuwe Caynne direct herkennen aan de scherpe belijning met bijbehorende accenten. De voorkant is ten opzichte van de voorganger erg veranderd. De airblades aan de zijkant brengen koellucht bij de intercooler en de bi-xenon koplampen geven de auto een echte ‘Porsche’ uitstraling. De Caynne Turbo beschikt over het Porsche Dynamic Light System (PDLS). Aan de binnenkant vallen de schakelpaddles achter het multifunctionele stuur direct op. Dit is overgenomen uit de Porsche 918 Spyder. 

06_P14_0597_a4_rgb
06_P14_0597_a4_rgb

Daarnaast is de nieuwe Cayenne zuiniger dan zijn voorgangers. De nieuwe freewheel-functie en het verbeterde auto-start-stop systeem zorgen voor een zuiniger verbruik. Daarnaast zijn bij de nieuwe Cayenne koelluchtkleppen voor het eerste geïntroduceerd. Deze kleppen sluiten of openen zelfstandig afhankelijk van de rijomstandigheden.

De Cayenne S E-Hybrid is de eerste plug-in hybride in het premium SUV-segment. Met een 3.0 liter V6 compressormotor bedraagt het vermogen 306 kW en een maximaal koppel van 590 Nm. In 5.9 seconden haalt de S E-Hybrid de 100 km/h. De S E Hybrid haalt een gemiddeld verbruik van 3,4 l/100 km.

09_P14_0601_a4_rgb
09_P14_0601_a4_rgb

Ook de nieuwe V6 Biturbo doet zijn eerste intrede bij de Cayenne. Deze 3,6 liter V6 biturbomotor levert 420 pk en een koppel van 550 Nm. De topsnelheid ligt volgens Porsche op 259 km/h. Het gemiddelde verbruik bij de V6 Biturbo ligt op 9,5-9,8 l/100 km. Vergeleken met de vorige variant bespaart deze nieuwe Cayenne 1 liter per 100 km.

De nieuwe Cayenne wordt vanaf 11 oktober verwacht bij Porsche Centra in Nederland. De Cayenne S E-Hybrid is verkrijgbaar vanaf € 84.500. 

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.