ŠKODA VisionS voorbode van nieuwe SUV-modellen

ŠKODA VisionS voorbode van nieuwe SUV-modellen

Vorig artikel Volgend artikel

Het studiemodel ŠKODA VisionS is een voorbode van een toekomstige SUV boven de Yeti, die in de tweede helft van 2016 voorgesteld zal worden. De VisionS beschikt niet alleen over de nieuwe SUV-designtaal, maar ook over belangrijke technologieën waaraan ŠKODA werkt.

scaronkodavisions

ŠKODA is met de Yeti reeds actief in het segment van compacte SUV’s, maar de VisionS maakt duidelijk dat er een groter SUV-model op komst is. Wat betreft het design, de lay-out en de functionele aspecten vertoont de VisionS al veel overeenkomsten met het uiteindelijke productiemodel. Daarnaast voorziet de concept car bijvoorbeeld in plug-in hybrideaandrijving die in vergelijkbare vorm ook in serieproductie toegepast gaat worden. Daarnaast werkt ŠKODA aan een volledig elektrische aandrijving.

scaronkodavisions-2

De afmetingen
De ŠKODA VisionS is gebaseerd op het modulaire MQB-platform en heeft een lengte van 4,70 meter, een wielbasis van 2,79 meter, een breedte van 1,91 meter en een hoogte van 1,68 meter. Het is de eerste ŠKODA met zes zitplaatsen die over drie zitrijen verdeeld zijn. Afhankelijk van de stand van de stoelen heeft de bagageruimte een inhoud van maximaal 460 liter.

Het design: expressief en robuust tegelijk
Met het studiemodel VisionC heeft ŠKODA twee jaar geleden op de Autosalon van Genève een nieuwe designtaal laten zien, die later bij de Fabia en Superb naar de serieproductie werd overgebracht. Nu wordt de moderne designtaal toegespitst op het SUV-segment. Bij de vormgeving van de auto diende de Tsjechische kristalglaskunst zichtbaar als inspiratiebron: het lijnenspel is strak, nauwkeurig en scherp.

scaronkodavisions2

Het interieur: ruim en ergonomisch
Het doelgerichte, strakke design van het exterieur wordt voortgezet in het interieur. Nieuw voor het merk is het tweede display in het dashboard: het instrumentenpaneel is zowel voor de bestuurder als de passagier goed zichtbaar. De beide grote displays hebben een diameter van 16 inch. Geheel in lijn met de ‘Simply Clever’-filosofie werkt ŠKODA intensief aan praktische, gebruiksvriendelijke bedieningsconcepten voor toekomstige productiemodellen. De ŠKODA VisionS geeft daar een voorproefje van: alle inzittenden beschikken over een eigen display dat eenvoudig bediend kan worden. In de komende jaren gaat ŠKODA vrij programmeerbare instrumentenpanelen invoeren, inclusief spraak- en gebarenbesturing.

Plug-in hybrideaandrijving
De ŠKODA VisionS geeft een kijkje in de elektrische toekomst van het Tsjechische automerk. Het systeemvermogen bedraagt 165 kW/225 pk, wat voor een acceleratie van 0 naar 100 km/u in 7,4 seconden zorgt en een topsnelheid van 200 km/u. Deze aandrijflijn verbruikt per 100 kilometer gemiddeld maar 1,9 liter benzine (45 g CO2/km). De ŠKODA VisionS kan maximaal 50 km volledig elektrisch rijden, met beide concepten samen is de actieradius in totaal maximaal 1.000 km. Als verbrandingsmotor doet een 1.4 TSI dienst met een vermogen van 115 kW/156 pk en een koppel van 250 Nm. Hij werkt samen met een elektromotor die 40 kW constant vermogen levert en over een maximumkoppel van 220 Nm beschikt. Deze is in de zestraps DSG-transmissie geïntegreerd, die zijn vermogen aan de voorwielen afgeeft. Op de achteras is een tweede elektromotor met maximaal 85 kW vermogen en 270 Nm koppel geplaatst, die onafhankelijk van de voorasaandrijving werkt. Het studiemodel beschikt daarmee over een slimme vierwielaandrijving zonder mechanische verbindingscomponenten.

Vlak voor de achteras is een lithium-ion-accu met een capaciteit van 12,4 kWh geplaatst, wat voor een goede gewichtsverdeling en een laag zwaartepunt zorgt. Het opladen gebeurt nu via een laadkabel, maar er wordt gewerkt aan draadloos laden via inductie. Hierbij brengt een laadplaat in de vloer de energie over van het stroomnet naar de auto.

Het onderstel: onder alle omstandigheden veilig onderweg
De ŠKODA VisionS is voorzien van aerodynamisch vormgegeven 21 inch wielen met 275/40-banden. Het onderstel bestaat uit een MacPherson-vooras met veel aluminium componenten en een achteras met vier draagarmen. Daarnaast beschikt het model over een progressieve besturing en het adaptieve schokdempersysteem Dynamic Chassis Control (DCC), waarbij de bestuurder de keuze heeft uit de standen Normal, Comfort en Sport.

scaronkodavisions3
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies