Stoere nieuwe Ford Ranger nog inventiever en robuuster

Stoere nieuwe Ford Ranger nog inventiever en robuuster

Vorig artikel Volgend artikel

De nieuwe Ford Ranger maakt zijn Europese debuut op de Autosalon van Frankfurt. Deze nieuwe pickup, die vanaf eind 2015 leverbaar is, heeft een opvallend design, is uitgerust met ultramoderne technologieën en heeft een lager brandstofverbruik. Vorig jaar is de Ford Ranger de concurrentie gepasseerd en is hij de bestverkochte pick-up in Europa geworden en heeft het model concurrenten als de Toyota Hillux achter zich gelaten.

FordRanger2016_IAA_Ranger-Wildtrak_010

De nieuwe Ranger is een stuk zuiniger en beschikt over een reeks aandrijvingen die worden ondersteund door Auto-Start-Stop-technologie, nieuwe overbrengingsverhoudingen en, voor het eerst, elektronische stuurbekrachtiging. Deze nieuwe voorzieningen maken dat het brandstofverbruik wel 17 procent lager ligt.

Tot het verbeterde assortiment dieselmotoren behoren de 160 pk-variant van de nieuwste 2.2-liter Ford TDCi-motor en een krachtige 200 pk 3.2-liter TDCi-vijfcilindermotor. De zesversnellingstransmissies zijn leverbaar in handgeschakelde of automatische versies.

Het brandstofverbruik ligt voor alle nieuwe Ranger-versies beduidend lager. Voor de 160 pk-versie zijn de cijfers uitzonderlijk: 6,5 l/100 km en een CO2-uitstoot van 171 g/km. Voor het vorige model was dit 7,8 l/100 km en 206 g/km aan CO2 -uitstoot. Dit resulteert in lagere exploitatiekosten.

FordRanger2016_Wildtrak_67

Geavanceerde technologieën voor connectiviteit en bestuurdersassistentie

De nieuwe Ranger biedt de bestuurder een groot aantal technologieën om te communiceren en de controle over de auto te bewaren, zoals het bij Ford bekende SYNC 2, een spraakgestuurd connectiviteitssysteem dat is uitgerust met een 8"-touchscreen.

Verder vind je in de Ford Ranger een aantal assistentie-technologieën voor meer comfort en gebruiksgemak. Zo beschikt de bestuurder onder andere over Lane Keeping Alert en Lane Keeping Aid, Adaptive Cruise Control met Forward Alert, Traffic Sign Recognition, Park Assist voor en achter, achteruitrijcamera, en een standaard Electronic Stability Control-systeem. Met dit systeem wordt het risico op over de kop slaan beperkt en wordt voorkomen dat een eventueel aangekoppelde aanhanger gaat slingeren.

Overige beschikbare technologieën zijn onder meer:

  • Hill Launch Assist, dat de bestuurder helpt om onder een hellingshoek vanuit stilstand in de eerste versnelling of in de achteruit weg te rijden;
  • Hill Descent Control, dat gebruikmaakt van het tractieregelsysteem om met een constante snelheid een steile helling af te rijden;
  • Adaptive Load Control, dat op basis van de voertuigbelasting het Electronic Stability Control-systeem aanpast;
  • Emergency Brake Assistance, dat door middel van extra druk voor meer remkracht zorgt wanneer de bestuurder in een noodsituatie snel remt.
FordRanger2016_Wildtrak_61

Inzetbaarheid en verfijning

De Ranger heeft twee carrosserievarianten: de Super cab met extra aan de achterkant scharnierende portieren die toegang bieden tot een tweede stoelrij en een vierdeurs Double Cab. Elke carrosserievariant beschikt over de bekende laadbak met een royaal laadvolume.

De Ranger is ontworpen om zich in het meest extreme terrein te kunnen begeven. Zijn doorwaaddiepte van 800 mm en de 230 mm bodemvrijheid komen hierbij zeker van pas. Dankzij een hellingshoek van 28 graden en een afloophoek van 25 graden, hoef je als bestuurder hierdoor niet terug te deinzen als het allemaal een beetje steiler begint te worden.

Een elektronisch gestuurde tussenbak zorgt ervoor dat er tijdens het rijden met een druk op de knop op de middenconsole kan worden geschakeld van 4x2 naar 4x4 met hoge overbrenging. Voor koppel bij lage snelheden of extra remkracht bij het hellingafwaarts rijden kan de bestuurder ook vierwielaandrijving met lage overbrenging inschakelen. Een elektronisch differentieelslot voor de achteras verbetert de grip in zware omstandigheden. Deze punten voor off-road omstandigheden gaan gepaard met een maximaal toelaatbaar aanhangergewicht van 3.500 kg en een extra hoog laadvermogen van 1.254 kg.

De rijervaring wordt nog verder verbeterd door elektronische stuurbekrachtiging (EPAS: Electric Power Assisted Steering) dat voor precies, natuurlijk stuurgedrag zorgt. EPAS zorgt voor lichter sturen als er bij lage snelheid moet worden gemanoeuvreerd, zoals bij parkeren. Bij hogere snelheid zorgt het systeem voor precisie, waarbij assistentie wordt verleend op basis van snelheid, stuurhoek, de krachten die van invloed zijn bij het maken van een bocht en bij acceleratie/deceleratie. In tegenstelling tot een traditioneel stuurbekrachtigingssysteem, wordt in EPAS geen gebruikgemaakt van een stuurbekrachtigingspomp. Hierdoor is de auto stiller en ligt het brandstofverbruik ongeveer 3 procent lager.

FordRanger2016_Wildtrak_62

Maximaal veilig

De nieuwe Ford Ranger Double Cab behoudt als de enige in zijn segmentde maximumscore van 5 sterren die in 2012 zijn uitgereikt door Euro NCAP.

FordRanger2016_IAA_RangerWildtrak_Dashboard_01
FordRanger2016-XLT_16
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies