Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment

Toyota C-HR bestormt met uitdagend design het crossover C-segment

Vorig artikel Volgend artikel

Toyota heeft tijdens de Autosalon van Genève de vernieuwende C-HR, die nu ook als Hybrid leverbaar wordt gepresenteerd. De C-HR blijft trouw aan de eigenschappen van het C-HR Concept die Toyota op de Autosalon van Parijs in 2014 en op de IAA-autoshow in Frankfurt in 2015 presenteerde. Maar er is meer! Op de stand van Toyota staan ook de nieuwe Proace Verso én de nieuwe Hilux.

Toyota-C-HR

Akio Toyoda

Toyota-topman Akio Toyoda wilde ontwerpers en technici meer vrijheid geven om met een unieke crossover te komen. De nieuwe coupéstyling van de Toyota C-HR moet de flexibiliteit van het nieuwe TNGA-platform (Toyota New Global Architecture) zichtbaar maken. Het zou ontwerpers meer vrijheid in designmogelijkheden moeten geven en zorgen voor meer fun to drive.

Toyota-C-HR-bovenkant

24 uur sturen op de Nürburgring

Een voordeel van het TNGA-platform is de zeer lage zitpositie waardoor de bestuurder de auto veel beter aanvoelt. Samen met het lage zwaartepunt en de multi-link achterwielophanging garandeert het stijve platform meer stuurprecisie. Voor Toyota reden genoeg om met de C-HR dit jaar deel te nemen aan de 24 Uur van de Nürburgring.

Toyota-C-HR-lichten
Toyota-C-HR-koplampen
Toyota-C-HR-zijkant

Hybrid

De leverbare aandrijflijnen moeten beter aansluiten bij het sportieve karakter van de C-HR. Toyota voorziet de coupé-crossover van dezelfde hybride aandrijflijn, die we al kennen van de nieuwe Prius. De 1,8 liter viercilinder hybride aandrijflijn heeft een gecombineerd vermogen van 90kW/122 pk. De ‘thermische efficiency’ van het motorblok bedraag 40 procent, wat hoog is voor een benzinemotor. De hybride componenten zijn compacter en lichter, waardoor Toyota het zwaartepunt van de auto nog verder heeft kunnen verlagen.

Toyota-C-HR-010302016-7

Ook 1,2-liter turbomotor

Ook levert Toyota een 1,2 liter viercilinder turbomotor met 85 kW/115 pk. Deze motor is leverbaar met een handgeschakelde 6-bak of een CVT-automaat. De uitvoering met CVT-automaat is leverbaar met voorwielaandrijving of All Wheel Drive.

Toyota-C-HR-010302016-8

Geen concessies op actieve veiligheid

Bij de C-HR is Toyota Safety Sense standaard aan boord. Het omvat een botspreventiesysteem (Pre-Collision System), rijstrookassistentie (Lane Departure Alert), verkeersbordenherkenning (Road Sign Assist), automatische grootlichtassistent (Automatic Highbeam), voetgangersdetectie (Pedestrian Detection) en Adaptive Cruise Control.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies