Hoe Porsche werd gered door een kapper

Hoe Porsche werd gered door een kapper

Vorig artikel Volgend artikel

Enkele jaren geleden las ik hoe Porsche grote plannen had. Het wilde de Volkswagen groep kopen nadat deze in zwaar weer was gekomen en de Europese unie ook nog druk begin uit te oefenen voor een uitverloop.

Hierdoor zou de belangrijkste partner van Porsche overgenomen kunnen worden door een andere partij. Met mogelijk nadelige gevolgen voor het Porsche concern dat inmiddels was gesplitst in Porsche SE en Porsche AG. Zo werd er een holding partij geïntroduceerd naast het uitvoerende Porsche bedrijf, waarover later meer...

Porsche en Volkswagen

Door snel te acteren groeide het aandeelhouderschap van het kleinere Porsche uit, van 18% naar uiteindelijk 74%. Echter, deze acties lieten grote gaten in de financiën van Porsche. Gelukkig was er een ander voordeel. Door de aankopen van Porsche werd het Volkswagen concern weer heel veel meer waard. Zelfs zo sterk dat het Porsche’s tekorten kon opvangen. Uiteraard met een speciale deal.

VW werd mede eigenaar van Porsche en de aandelenpositie in VW werd van meer dan 70 naar iets meer dan 30% bijgesteld. Echter, de belangrijke stemrechten die komen bij de aandelen bleven wel net boven de 50%. Zo kan een minderheidsaandeelhouder (Porsche SE, aka "de holding") nu mede eigenaar zijn van de gehele Volkswagen groep waarbinnen het Porsche merk ook actief is.

En dan nu de motivatie achter de titel van dit stuk. Er was namelijk een tijd dat Porsche helemaal niet zo financieel sterk was. Het leek er zelfs een tijdje op dat het merk zou kunnen gaan verdwijnen.

Kappersauto

Hoe de Boxster (vaak “kappersauto” genoemd) de redding was voor Porsche? En wat de rol was van Mazda en Toyota hierbij? Je weet het allemaal na het zien van onderstaande filmpje:

Mark de Kock

Een Digital Marketeer, ondernemer met een passie voor alles dat (gemotoriseerd) snel gaat.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies