Racen op een bevroren meer in Jekaterinenburg

Racen op een bevroren meer in Jekaterinenburg

Mazda3 & Mazda MX5

Vorig artikel Volgend artikel

Eerder dit jaar organiseerde Mazda weer een race op een bevroren meer in Rusland. Inmiddels de vierde keer dat dit evenement wordt gehouden en ook dit maal waren er weer een aantal landen die deel namen aan het evenement. Op uitnodiging van Mazda Europa vetrokken we met een groep journalisten, coureurs en fotografen richting de stad Jekaterinenburg. De race zou gehouden worden op het bevroren meer ‘Lake Baltym,’ waar het ijs op moment van de race zo’n 2 meter dik, prima om een race op te houden. 

Er werd een circuit van 6km uitgezet en voor de verschillende teams stonden er twee typen racers klaar, namelijk de 150pk Mazda3 op spikes en de welbekende 165pk Mazda MX5 op Michelin banden met spikes.

De coureurs kregen dus de beschikking over een voorwiel- als een achterwiel aangedreven auto. De MX5 is in tegenstelling tot de Mazda3 wel voorzien van race preparatie door middel van andere schokbrekers, rolkooi, racestoel en andere kleine dingen.

mx-5-ice-race

Nederlandse team
Het was zeker geen makkelijke missie voor het Nederlandse team, want de Russen hebben enorm veel ervaring met het rijden op ijs. In sommige delen van Rusland is het normaal dat er zo’n 10 maanden per jaar op Spikes gereden wordt. Ook voor de Australische deelnemers is er 'een klein' voordeel. Zij nemen regelmatig deel aan de zogenoemde ‘mud races’ en zijn geen vreemde als het gaat om een gladde baan.

In het Nederlandse team was er wel wat ervaring, maar niet zoveel als onze tegenstanders. Dit beloofde een spannende race te worden waar we met het mes tussen de tanden aan de bak moesten.

ijsrace

Dag 1

De eerste dag stond in het teken van een aantal verschillende vrije trainingen. Doordat er met een voorwiel- en achterwiel aangedreven Mazda werd gereden was het voor alle rijders mogelijk om beide uitvoeringen eerst onder de knie te krijgen. Daarnaast was er nog een grote uitdaging, namelijk het bijna 6 kilometer lange circuit zien te onthouden. Met name dit laatste was voor veel rijders lastig, omdat er bijna geen herkenningspunten langs de baan zijn. Er is voornamelijk veel ‘wit’ om je heen.

Door deze lastige uitdaging was het ook onontkoombaar dat geregeld een flitsende Mazda vast zat in een grote witte hoop met sneeuw.

Sneeuw

Tussen de nieuwe Mazda3 met voorwielaandrijving en de oudere Mazda MX5, met achterwiel aandrijving, zit veel verschil qua handling. Het was op deze ondergrond dan ook geen verassing dat de MX5 als favoriet uit de verf kwam. Bij het bochtenwerk kan je goed gebruik maken van de achterwielaandrijving, om door middel van je gaspedaal de neus van de auto de juiste kant op te sturen. De voorwiel aangedreven Mazda3 was lastiger te besturen op de gladde ondergrond en met name het corrigeren tijdens een bocht was bijna niet te doen.

Toch waren aan het einde van de eerste dag de coureurs wat meer bekend met de verschillende Mazda’s en moest de lay-out van de baan er nu goed inzitten. Tijdens de busreis terug naar ons hotel wisselde een enkeling nog even wat ervaringen uit over de rempunten, stuurmomenten en de keuze tussen volautomaat of schakelen met de flippers.

Om te zorgen dat alle deelnemers en gasten de volgende dag helemaal klaar zouden zijn voor de race was er nog een korte briefing. En werd onze coach voorgesteld. Nu hadden we de onze, Dmitri, al de hele dag bij ons gehad. Deze autosport god uit Letland, zoals hij zichzelf graag profileerde, vertelde ons namelijk al de hele dag hoe het moest. De volgende aanpak werd door hem gekozen voor het Nederlandse team: “We go fast……we go win”. Waar zouden we zijn zonder deze uitgebreide uitleg van de gekozen tactiek ;)

Het Nederlandse Team
Het Nederlandse Team
Alle teams
Alle teams

Dag 2

De wekker….. nu al? Met slechts 1,5 uur slaap achter de rug pakte we onze spullen weer bij elkaar en snelde ons naar het ontbijt. Even wat eten en een paar koppen koffie en weer op naar het bevroren meer.

De pitlane was ten opzichte van dag 1 iets aangepast. Omdat er nu ook van rijder gewisseld zou worden was er een (extra) wisselstrook gemaakt. Normaliter zie je hier een duidelijk lijn op het asfalt, maar gezien het feit dat onze “pitbox” op bevroren water stond, werd er gebruik gemaakt van de welbekende oranje pionnen. Voor de Russische marshals zijn deze afzettingen net zo heilig als een landgrens en uit ervaring kan ik vertellen dat ze het dan ook niet leuk vinden als je er eentje opschuift.

'Pitbox'

Voor een paar Hollanders op ijs ging het tijdens de wedstrijd helemaal zo slecht nog niet. Het team wist het tempo goed vast te houden en in de eerste stint zelfs een plek naar voren te schuiven. Door een Safety Car situatie net achter onze nr2 auto hadden we een hele ronde vrij baan, terwijl de rest het tempo van de safety car moest volgen. Een perfect moment om de jacht op de Russen in te zetten. Dit laatste was slechts van korte duur, want die gasten zijn echt heel snel!

Met het oog op de finish waren de Russen inmiddels al een heel eind weggelopen bij de rest van het veld en bij het passeren van het blauw-wit geblokt (vraag me niet waarom blauw gebruikt wordt) was het Nederlandse team geëindigd op P5 overall en P3 in de landen cup. Champagne! Ondanks alles stonden we toch nog op het podium en kon de uitgebreide viering beginnen.

Finish

Mazda Rusland heeft met de Ice Race een geweldig evenement in handen, wat niet alleen in eigen land een uitdaging is maar ook voor de verschillende internationale teams. Er komt toch heel wat kijken bij het coördineren van een evenement op deze schaal en met zoveel verschillende deelnemers en we kunnen dan ook alleen maar dikke pluim geven voor Mazda. Alles maar dan ook alles aan de reis en het evenement was tot in de puntjes verzorgd en we werden flink in de watten gelegd.

Hopelijk kunnen we volgend jaar weer op een Mazda Ice Race rekenen, want dit smaakte absoluut naar meer.

Spasibo Mazda!

Hieronder een foto-compilatie:

mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
mx-5-ice-race
Shot van het bevoren meer
Martijn Scheffel

Martijn is in het dagelijks leven IT engineer en freelance fotograaf. Naast zijn passie voor gadgets en IT is hij ook regelmatig op het circuit te vin...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies