Snelheid16.06.2015

​Geweldige uitputtingsslag: 24 Uur van Le Mans


Zestien Formule 1-races achter elkaar, 56 teams, 4 raceklassen. In cijfers is de 24 Uur van Le Mans al indrukwekkend, maar live meemaken is nog veel specialer.

Schreeuwen

Het is vier uur ’s nachts als ik Arnage Corner in loop. Ik sta naast de Audi R8 safety car als er een Ferrari 458 van AF Corse langs komt gevlogen. De coureur verremt zich en even blokkeren de voorwielen, een grote rookwolk achterlatend. Het publiek schreeuwt en joelt achter de hekken. In de safety car schrikt de bestuurder wakker.

Een Audi R18 e-tron quattro vliegt voorbij. Het verschil in tempo met de lagere klassen is waanzinnig. Er wordt blauw gevlagd en hij passeert een tragere LMP2 gemakkelijk. Even later volgt de Porsche 919 Hybrid met veel geweld. Het gevecht tussen Audi, de meervoudig kampioen van de afgelopen jaren en Porsche, de underdog met een geweldig verleden, leeft duidelijk onder de toeschouwers.

Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 1
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 1
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 3
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 3
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 8
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 8
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 11
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 11
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 4
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 4

Traditie

De wagens op Le Mans mogen dan enorm gewijzigd in de afgelopen tientallen jaren, veel zaken zijn ook hetzelfde gebleven. Net voor de start worden de auto’s in de klassieke startpositie klaargezet. De coureurs rennen weliswaar niet meer naar de schuin geparkeerde auto’s, maar gaan nu inclusief monteurs in de rij staan naast ‘hun’ auto. Het ziet er van boven af waanzinnig uit, bijna 170 coureurs, klaar voor de legendarische 24 uren.

De historie wordt ook geeerd. Er is een museum op de baan waar winnende Le Mans-wagens staan en net voor de start van de grote race wordt ‘Le Mans Legends’ verreden, een raceklasse voor klassieke wagens. Van meerdere Fords GT40 die vechten voor de leiding, lichtgewicht Jaguar E-Types tot Cobra’s en Lotussen, het deelnemersveld is heerlijk divers. Precies zoals het hoort bij een klassieke Le Mans race.

Porsche vs. Audi

In de race wordt al vlug duidelijk dat het draait om twee teams: Porsche en Audi. Vorig jaar verloor Porsche de race nog nipt van Audi in de laatste uren, nu bleek het team uit Stuttgart beter opgewassen tegen de winnaar van 2000 tot en met 2014 (met slechts een jaar onderbreking toen Bentley won). Tot het laatste moment bleef het spannend, maar uiteindelijk ging Porsche er met de eerste en tweede plek vandoor. Audi’s winnende team van de afgelopen drie jaren met André Lotterer, Marcel Fässler en Benoît Tréluyer werd derde.

Audi mag dan niet gewonnen hebben, toch is de snelste raceronde op naam van André Lotterer komen te staan. Hij stuurde de R18 e-tron quattro in 3m 17.475s rond, een nieuw record. In de topklasse kunnen de andere teams, Toyota, Nissan, Rebellion en Team Bykolles niet mee op het tempo van de twee Duitse teams.

Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 10
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 10

Drukte

Ik loop van de Audi Racing Arena, die uitkijkt op de Ford chicane net voor de start/finish, terug naar de paddock. Het is een uur of een ’s nachts en ik loop in een rustige rij fans door de tunnel. Om me heen zie ik Ferrari petten, Audi jassen, Porsche shirts en Aston Martin Racing vlaggen. De fans lopen gemoedelijk te lachen en in de verte wordt er gezongen. De sfeer is waanzinnig. Iedereen is er om te genieten van autoracen.

Het is ook een recordjaar voor Le Mans. Nog nooit trok de race zoveel bezoekers. In totaal waren er dit keer 263.500 mensen op de been. Om je een beeld te geven hoeveel dat dat is: in de plaats Le Mans wonen zo’n 145.000 mensen. Op momenten was het even geduld hebben, maar over het algemeen kon het circuit de mensenmassa goed aan.

Kermis en kamperen

Om twee uur ’s nachts besluit ik in de Wilde Maus te gaan, een kleine achtbaan die eruitziet alsof hij na zijn bouw in 1970 geen onderhoud meer heeft gehad. Toch is de kermis op Le Mans een van de traditionele hoogtepunten. Hoeveel duizenden mensen zijn mij al voorgegaan? Voor vier euro koop ik een kaartje en dan begint de rit. Terwijl ik in de achtbaan van links naar rechts slinger, werp ik toch een blik op het circuit en zie net dat de Porsche 919 Hybrid de Audi R18 inhaalt. Een klein geluksmoment.

Ondertussen ontvang ik een bericht van Britse vrienden die op de camping staan. Met een tent en een kofferbak vol met bier zijn ze naar Le Mans gereden. Of ik zin heb om mee te komen barbecuen. Ook dat is Le Mans.

Metershoog liggen de bierblikken opgestapeld bij verschillende tenten op de camping. Het wagenpark dat naast de tenten geparkeerd staat is een van de meest diverse verzamelingen auto’s die ik ooit heb gezien. Een Aston Martin V8 Vantage, een compleet aangepaste Toyota Supra, een Golf GTI die dusdanig verlaagd is dat ik me afvraag of hij de camping wel afkomt en een Land Rover met daktent. Om me heen wordt flink gebarbecued en op kleine tv’s en radio’s wordt de race gevolgd.

_DSC8915
_DSC8915

Pech en meeleven

Al in de eerste uren van de race waren er de nodige grote ongelukken. Een Porsche 911 van Porsche Team Manthey vloog in brand, met een flink oliespoor als gevolg. Dat zorgde weer voor een crash in de LMP2-klasse. Even later klapte ook een Audi R18 op een auto uit een lagere klasse, waardoor de auto een nieuwe neus, motorkap en spoiler nodig had. De auto kon echter wel gewoon door en finishte als zevende.

De grootste pech was er voor Aston Martin Racing. Nadat de art car met nummer 97 uitgevallen was, was er ook een enorm ongeluk met auto nummer 96. Het dieptepunt was echter het ongeluk van Paul Dalla Lana, 45 minuten voor het einde van de race. Dalla Lana had de leiding in de GTE Am-klasse toen het gebeurde. Een enorme domper voor het team.

Slapen?

Er komt een punt en dan wil je nog maar één ding: slapen. Urenlang vocht ik ertegen, maar om een uur of vijf gaf ik het toch op. Ik ging naar bed. Verslagen door slaap voor de kortste nacht van de afgelopen jaren. Twee uur later schrok ik wakker van een deur die naast me dichtklapte en wierp een blik op mijn horloge. Zeven uur, een prima tijd om weer door te gaan.

Een kleine wandeling later en ik stond met een kop koffie met uitzicht op de Ford chicanes. Een veel betere manier om wakker te worden is er niet. Het geschreeuw van de Ferrari’s, het gebulder van de Astons en Corvette en het zoeven van de Audi’s zijn de beste wekker die je je voor kunt stellen.

Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 22
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 22

Uitdaging

Porsche vierde groot feest na afloop van de race. Bij Audi was het verlies van de race een flinke teleurstelling, maar toch keek het team nu alweer uit naar volgend jaar. Persoonlijk denk ik dat het goed is dat Porsche de race heeft gewonnen. Audi kan nu gaan focussen op revanche, wat goed is voor de sport. Ook de terugkeer van Nissan levert weer meer kijkers en spektakel op.

Waar Formule 1 de afgelopen jaren steeds eentoniger is geworden, belooft het World Endurance Championship (WEC), waar de 24 Heures du Mans onderdeel van uitmaakt, alleen maar spannender te worden. Wat een sport.

De volgende race van het WEC is op 29 augustus op de Duitse Nürburgring.

Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 16
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 16
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 18
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 18
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 21
Le Mans _ Wouter Spanjaart _ 21
Wouter Spanjaart

Wouter schrijft over auto’s en gadgets, fotografeert en luistert bluesmuziek. Ook houdt hij van Engeland en Australië. Hij schreef dit zelf in de derde persoon enkelvoud.

Verder lezen over Audi

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Audi heeft deze week verregaande ambities voor de toekomst van het automerk wereldkundig gemaakt. In een gesprek met de Süddeutsche Zeitung liet Audi weten dat het merk van plan is om vanaf 2026 geen modellen meer op de...

Electric18.06.2021

Audi stopt in 2026 met verbrandingsmotoren

Geen nieuwe benzine, diesel en hybride modellen meer over vijf jaar!
Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

Audi lanceert de nieuwe SQ2, het baby 'bad ass' broertje van de SQ5. Met een set (standaard) dynamische matrix LED koplampen, 4 zichtbare uitlaatdempers en een vermogen van 300 pk is deze nieuwe SQ2 zeker niet flauw te n...

Snelheid16.11.2020

Baby bad-ass brother van de SQ5: de SQ2

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Een tweedehands auto kopen is altijd een spannende zoektocht. Je wil er zeker van zijn dat je de auto bij een betrouwbare partij of consument vandaan komt. De kilometerstand van de auto moet kloppen, het onderhoud gedaan...

Shareables12.11.2020

​Tweedehands Audi Q5 kopen: hier moet je op letten

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Met de nieuwe S3 sportback en S3 limousine brengt Audi de fun factor terug bij het compacte segment. Veel vermogen, slimme quattro aandrijving en een S tronic automaat staan gegarandeerd voor rijplezier in de nieuwe S3.

Snelheid01.09.2020

Maximaal rijplezier in de nieuwe Audi S3

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Audi viert met een nieuwe en unieke R8 de tiende verjaardag van de V10-motor. Van de R8 V10 Decennium bouwt Audi wel slechts 222 individueel genummerde coupés die tegelijk met de verkooplancering van de nieuwe Audi R8 o...

Shareables28.02.2019

Tien jaar V10: Audi R8 V10 Decennium

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

Audi introduceert de nieuwe SQ5 TDI, voorzien van een V6 TDI-motor, net als de voorganger van de eerste generatie. De zelfontbrander van de Audi is goed voor een verborgen van 244 kW/347 pk. Een elektrische compressor zo...

Nieuw21.02.2019

Dit is de nieuwe Audi SQ5 TDI

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

De vernieuwde Audi R8 Coupé en Spyder treden in de voetsporen van de Audi R8 LMS GT3. Eerder deze maand was er al het debuut op de autoshow van Parijs. De 2019 edities van de R8 krijgen niet alleen een sportiever design...

Design25.10.2018

De nieuwe Audi R8 Coupé en Spyder voor 2019

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Zo'n 2 maanden voordat in Saoedi-Arabië het nieuwe seizoen van het FIA Formule E-kampioenschap begint, presenteert Audi de nieuw ontwikkelde Audi e-tron FE05. Coureurs Daniel Abt en Lucas di Grassi van het Audi Sport Ab...

Snelheid05.10.2018

Dit is de nieuwe Audi e-tron FE05 voor het volgende Formule E-seizoen

Verder lezen over Nissan

Lente volgend jaar een splinternieuwe Qashqai

Nissan komt met een heel nieuwe Qashqai in de lente 2021. Het enorm succesvolle crossover model van Nissan rijd al sinds 2008 rond en kreeg in 2014 een make-over. Nu is het tijd voor een splinternieuw model.

Hybrid17.11.2020

Lente volgend jaar een splinternieuwe Qashqai

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

De drie automerken Renault, Nissan en Mitsubishi hebben aangekondigd voort te bouwen op de activiteiten in de bestaande Alliantie, zoals gezamenlijke inkoop en door sterk met elkaar de voordelen te benutten van hun posit...

Shareables31.05.2020

Alliantie Renault Nissan en Mitsubishi start nieuw samenwerkingsmodel

Renault staat op punt 15.000 arbeidsplaatsen te schrappen
​100.000 keer Nissan Leaf in Europa

Nissan heeft inmiddels de 100.000e Leaf in Europa afgeleverd. Een mijlpaal die Nissan beschouwt als een belangrijke overwinning voor elektrische mobiliteit. Mede dankzij de uitstekende verkoopresultaten van de nieuwe en...

Technologie05.06.2018

​100.000 keer Nissan Leaf in Europa

Promotionele ‘Solo’ Nissan Rogue is wel heel speciaal

Nissan heeft blijkbaar een lange historie als het gaat om samenwerkingen met LucasFilm om nieuwe Star Wars films te promoten. Als je dat wél al wist zal deze hele speciale Nissan Rogue die speciaal voor de lancering van...

Verwondering11.05.2018

Promotionele ‘Solo’ Nissan Rogue is wel heel speciaal

Kan zo de film in
Nissan toont studiemodellen IMx en Nismo Leaf op Tokyo Motor Show

De IMx Concept, de LEAF NISMO Concept en de deelname aan het FIA Formula E-kampioenschap geven beide anders invulling aan Nissan Intelligent Mobility: de manier waarop auto's worden aangedreven en gereden in onze huidige...

Nieuw28.10.2017

Nissan toont studiemodellen IMx en Nismo Leaf op Tokyo Motor Show

Nissan Bladeglider tijdens het Goodwood Festival of Speed

Speciaal voor een geselecteerd aantal Europese autojournalisten haalde Nissan de enige twee exemplaren van hun elektrische concept sportscar de Bladeglider naar het Goodwood Festival of Speed en kreeg ik de unieke kans o...

Snelheid10.07.2017

Nissan Bladeglider tijdens het Goodwood Festival of Speed

Een rally rijden van 16.000 km met een elektrische auto

16.000 km rijden met een elektrische auto van Schotland naar Mongolië? Het gaat gebeuren! De Mongol Rally is een 16.000 km lange rally voor het goede doel. De rit door Europa en Azië gaat door bergachtige gebieden, woe...

Shareables26.04.2017

Een rally rijden van 16.000 km met een elektrische auto

van Schotland naar Mongolië
CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform

Tijdens de CES, de grootste consumentenelektronicabeurs ter wereld kondigde Microsoft opvallend nieuws aan op het gebied van automotive. De keuze om zich de komende jaren meer en meer te gaan focussen op de auto-industri...

Technologie06.01.2017

CES 2017: Microsoft introduceert Connected Vehicle Platform

Nieuw platform moet auto-industrie helpen bij de digitale transformatie

Verder lezen over Porsche

Jouw droomauto binnen handbereik

Iedereen kent wel het gevoel dat je een mooie auto koopt en dat je helemaal blij bent met het gevoel dat je er van krijgt.

Shareables25.07.2022

Jouw droomauto binnen handbereik

(opties voor het financieren van een nieuwe luxe auto)
Spot een zeldzame Oranje Porsche op Koningsdag

Ben je een autoliefhebber en ben je bang dat je je een beetje gaat vervelen op Koningsdag (dinsdag 27 april), dan heeft Porsche vooral voor jeugdige carspotters een leuke opdracht. Op die dag krijg je de kans om drie zel...

Shareables25.04.2021

Spot een zeldzame Oranje Porsche op Koningsdag

De 8 cilinder is back in de nieuwe Porsche Cayenne GTS

De Porsche Cayenne draait al heel wat jaren mee en ook nu komt Porsche weer met een nieuwe Cayenne: een GTS en GTS Coupé. Maar er is een ding wat Porsche aangepast heeft waar wij autoliefhebbers allemaal blij van worden...

Nieuw29.06.2020

De 8 cilinder is back in de nieuwe Porsche Cayenne GTS

De nieuwste Porsche Turbo S

Gisteren was de officiële markt introductie van de nieuwste Porsche 911 Turbo S. Hiermee is het topmodel van de 992 reeks vanaf nu te bekijken bij de Porsche dealers. Het snelste productie model van Porsche ging op de f...

Nieuw13.05.2020

De nieuwste Porsche Turbo S

De Porsche Macan GTS is terug

Porsche completeert de Macan line-up met de sportieve GTS-uitvoering die met ingang van vandaag te bestellen is. De GTS heeft een 2,9-liter v6-turbo en een vermogen van 280kW/380pk. Daarmee is de auto maar liefst 20pk kr...

Nieuw17.12.2019

De Porsche Macan GTS is terug

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Elektrische auto's. Wie is de beste? Wie is de snelste? Vaak wordt de Tesla Model S nog als superieur gezien, het is de auto waar je aan denkt als het over elektrische auto’s gaat. Maar er komt steeds meer concurrentie...

Snelheid31.10.2019

Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Dit is de nieuwe Porsche 911 cabriolet met hightech softtop

De nieuwe Porsche 911 Carrera cabriolet bevat een vouwdak die in gesloten toestand precies dezelfde boogvorm heeft als het dak van de 911 coupé. Het nieuwe vouwdak bevat grote aerodynamische voordelen. Het vouwmechanis...

Nieuw14.03.2019

Dit is de nieuwe Porsche 911 cabriolet met hightech softtop

De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling

In juni 2018 werd de naam van de toen nog Mission E hetende elektrische auto benoemd tot Porsche Taycan. Momenteel hebben zich al meer dan 20.000 geintesseerde kopers aangeboden voor de aanschaf van deze elektrische spor...

Technologie08.03.2019

De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling

20.000 geïnteresseerde kopers