Ontwikkeling Opel Astra TCR vordert op topsnelheid

Ontwikkeling Opel Astra TCR vordert op topsnelheid

Vorig artikel Volgend artikel

De raceversie van de Astra voor privéteams ondergaat zijn finale tests. Onlangs is hij aan een serie beproevingen blootgesteld op de circuits in Zandvoort en Estoril, Portugal. Op de autoshow van Genève beleeft de Astra TCR, die bedoeld is voor privéteams die straks met elkaar gaan strijden in de nieuwe TCR-raceklasse, zijn publieksdebuut.

Optimale balans

Tijdens de laatste tests concentreerden de technici zich ook op de optimale balans van mechanische grip (onderstel en wielen) en de aerodynamische grip (voornamelijk de achtervleugel en de splitter aan de voorzijde). Met de juiste balans is de raceauto snel en makkelijk te besturen en remt hij ook optimaal. Opel maakt gebruik van een remsysteem van de gerenommeerde fabrikant AP – met 378 mm remschijven voor (met zes zuiger-remklauwen en remschijven van 265 mm) en remklauwen met twee zuigers achter. De bestuurder kan de rembalans zelf aanpassen.

Veel vermogen en trekkracht

De Opel Astra TCR is verder voorzien van een sequentiële zestraps racetransmissie van het Franse merk Sadev. Die is soepel te bedienen via schakelpeddels aan het stuur. En de tweeliter viercilinder turbomotor met twee bovenliggende nokkenassen en multipoint-injectie heeft zijn kwaliteiten al bewezen in endurance races. De zestienklepper levert 240 kW (330 pk) en een maximumkoppel van ongeveer 420 Nm.

1FE0A52D-E75F-4453-86A6-BD1F53912D5A
02-Opel-Astra-TCR-299180
03-Opel-Astra-TCR-299186
04-Opel-Astra-TCR-299184
05-Opel-Astra-TCR-299185
06-Opel-Astra-TCR-299178
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies