Renault Mégane RS 275 Trophy-R verbreekt Nürburgring-record

Renault Mégane RS 275 Trophy-R verbreekt Nürburgring-record

Superieure rondetijd van 7:54.36

Vorig artikel Volgend artikel

De sportiefste versie van de Renault Mégane, de Mégane R.S. 275 Trophy-R heeft het Nürburgring-record voor tweewielaangedreven serieproductieauto’s verbroken. De speciale, gelimiteerde uitvoering liet op de beruchte Nürburgring-Nordschleife een superieure rondetijd van 7:54.36 noteren.

Het is de derde keer dat de Renault Mégane het Nürburgring-record voor tweewielaangedreven serieproductieauto’s op zijn naam schrijft. Na de Mégane R26.R in 2008 en de Mégane R.S. Trophy in 2011 is het nu de Mégane R.S. 275 Trophy-R die met die met deze rondetijd van 7:54.36 geschiedenis schrijft voor het Franse automerk.

Mégane R.S. 275 Trophy-R

De Trophy-R is een nieuwe tweezits-uitvoering van de onlangs geïntroduceerde Mégane R.S. 275 Trophy. Deze speciale en gelimiteerde versie combineert het sportive DNA van Renault Sport met een gewichtsreductie van nagenoeg honderd kilo wat voor nog betere prestaties zorgt.

De Mégane R.S. 275 Trophy-R wordt standaard geleverd met het Cup-chassis inclusief limited-slip differentieel. Het vermogen van de 2,0-liter viercilinder turbomotor is opgekrikt tot 275 pk (202 kW) en het titanium Akrapovic-uitlaatsysteem staat garant voor een bijpassende, diepe roffel.

Verder is deze supersnelle Trophy-R uitgerust met speciale Öhlins ‘Road & Track’ instelbare dempers met composiet veren en de Michelin Pilot Sport Cup-banden die specifiek voor deze auto zijn ontwikkeld.

In het interieur van de Trophy-R is de achterbank verwijderd en de twee voorstoelen hebben plaatsgemaakt voor Recaro ‘Pole Position’-kuipstoelen met driepuntsgordels (zespunts is optioneel). De sportstoelen zijn gemaakt van ultralicht polycarbonaat en wegen samen 42 kilo minder dan de standaard zetels. Een vangnet en een extra balk beschermen inzittenden tegen verschuivende bagage.

Mégane R.S. 275 Trophy-R Nurburgring 2014
De Renault Mégane R.S. 275 Trophy-R op weg naar het Nürburgring-record
Mégane R.S. 275 Trophy-R Nurburgring

Coureurs die op het circuit tot het uiterste gaan zullen extra waarde hechten aan de 16 kilo lichtere lithium-ion accu en het high-performance remsysteem. De 350/28 diameter remschijven van staal en aluminium zorgen niet alleen voor een lager gewicht, maar ook voor extra krachtige prestaties.


Het exterieur van de Mégane R.S. 275 Trophy-R is uitgevoerd in een nieuw two-tone kleurenschema met Noir Etoilé, waarbij onder meer de Formule 1-achtige voorspoiler en de finishvlag op de portieren zijn uitgevoerd in contrasterend Rouge Vif. De zwarte of rode 19-inch ‘Speedline’-wielen maken de uitdagende uitstraling compleet. Binnenin onderscheidt de Trophy-R zich dankzij het met Alcantara beklede stuurwiel en handrem, de lederen pookknop en de rode veiligheidsgordels die mooi passen bij de stiksels van het stuurwiel en de stoelen.

Mégane R.S. 275 Trophy-R inside
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies