Bosch en TomTom werken samen aan wegenkaarten voor zelfsturende auto

Bosch en TomTom werken samen aan wegenkaarten voor zelfsturende auto

Wegenkaarten voor Highly Automated Driving moeten tot op de decimeter exact zijn

Vorig artikel Volgend artikel

TomTom gaat samenwerken met Bosch aan de ontwikkeling van wegenkaarten voor Highly Automated Driving. TomTom werkt aan het ontwerp van de benodigde kaarten, terwijl Bosch werkt aan de specificaties waaraan deze kaarten moeten voldoen. De kaarten worden momenteel al getest op openbare wegen in Duitsland en de VS.

Wegenkaarten voor Highly Automated Driving verschillen op twee fronten van kaarten die momenteel door navigatiesystemen worden gebruikt. Ten eerste zijn ze accurater: tot op de decimeter exact. Daarnaast bestaan de kaarten voor Highly Automated Driving uit verschillende lagen. De basislaag wordt gebruikt voor ‘traditionele’ routeberekening van A naar B. De tweede lokalisatielaag gebruikt zeer accurate kaartinformatie om de positie van de auto op de rijbaan te berekenen ten opzichte van de weg en de omgeving. Boven op de lokalisatielaag zit de planninglaag, die de attributen op de weg bevat, zoals rijbaanscheiding, verkeersborden en de snelheidslimiet, maar ook 3D-informatie over de vorm en richting van de weg, zoals bochten en hellingen. Dankzij deze gedetailleerde informatie kan de zelfsturende auto beslissen of en wanneer hij van rijbaan moet veranderen.

Om de veiligheid en het comfort van Highly Automated Driving te garanderen, is het cruciaal dat de gebruikte wegenkaarten up-to-date zijn. Bosch en TomTom gebruiken verschillende methoden om dit te realiseren: TomToms vloot van mapping-auto’s rijdt rond om nieuwe wegen en routes in kaart te brengen. Voor recente wijzigingen gebruiken Bosch en TomTom de feedback van een vloot voertuigen uitgerust met de nodige sensoren. Deze informatie wordt naar een server gestuurd, geverifieerd en toegevoegd aan een digitale kaartendatabase. De geüpdate kaart wordt vervolgens teruggestuurd naar de zelfsturende auto.

Highly_Automated_Driving_Bosch

Beide bedrijven werken al langer samen. TomTom leverde al kaartinformatie voor Bosch’ connected horizon, dat voor het eerst werd gedemonstreerd op de the IAA Commercial Vehicles vakbeurs in Hannover in 2014. De dienst herkent punten met slecht zicht en vormende files in een vroeg stadium, remt zelf het voertuig af en verkleint zo het risico op kettingbotsingen.

Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies