24.01.2016

Bridgestone Driveguard moet autorijden nog veiliger maken


Nieuwe Run-flat band zorgt voor maximale veiligheid onder vrijwel ieder type auto

Autobanden zijn rond en zwart, dat is zo’n beetje de algemene omschrijving voor wat geldt als een van de belangrijkste veiligheidsonderdelen voor een auto. Het enige stukje contact tussen de auto en de rijweg zijn immers je banden. De vier kleine raakvlakjes moeten zorgen dat je onder alle omstandigheden maximale controle houdt over je auto. Banden zijn van essentieel belang voor jouw veiligheid en die van andere automobilisten. Al jaren wijzen de premium bandenproducenten op het belang van dat ronde stukje zwarte rubber. En terecht, want als je eenmaal zelf hebt kunnen ervaren wat de verschillen tussen de vele soorten en bandenmerken zijn, weet je wel beter.

Aan de Franse Rivièra introduceerde ’s wereld grootste bandenfabrikant Bridgestone vorige week hun nieuwste autoband: de Bridgestone Driveguard, een band met een merknaam die suggereert over jouw veiligheid te waken terwijl je aan het rijden bent en dat onder nagenoeg alle omstandigheden. Wat de Bridgestone Driveguard bijzonder maakt is dat hij is ontwikkeld als een ‘Run-Flat’ band, een type autoband waarop ook na het lek of kapot gaan kan worden doorgereden. Bridgestone noemt de band een ‘gamechanger’, omdat deze nieuwe Driveguard gaat passen onder alle type auto’s en niet langer is voorbehouden aan Audi en BMW, twee automerken waarvoor Bridgestone al een aantal jaren Run-Flat heeft geproduceerd.

bridgestone-driveguard_3
bridgestone-driveguard_3

De belangrijkste aspecten van deze nieuwe generatie banden

Een van de belangrijkste aspecten aan deze nieuwe banden is de unieke reactie bij nagenoeg alle soorten schade aan de band (inclusief wang- en loopvlak). De nieuwe door Bridgestone gepresenteerde DriveGuard-technologie maakt gebruik van een gepatenteerd hightech koelvinnenontwerp en van ondersteunende en stevig versterkte wangen aan de binnenzijde van de band, die bestuurders in staat stellen na het lek raken van een band veilig door te rijden over een afstand van 80 kilometer, met een snelheid van maximaal 80 km/u.

Verder is de band geschikt voor montage op alle personenauto’s, ongeacht merk of model. De wagens moeten wel beschikken over TMPS (banden meldingssysteem), dat op nieuwe auto’s in Europa sinds november 2014 verplicht is. De Bridgestone DriveGuard zal vanaf maart leverbaar zijn in Europa in 19 formaten zomerbanden en 11 formaten winterbanden, van 185/65 R15 tot 245/40 R18.

Of deze nieuwe Bridgestone DriveGuard band milieuvriendelijk is, behoeft nauwelijks toelichting in 2016. De band is geheel recyclebaar via het conventionele recyclingcircuit en doordat het meenemen van een reservewiel overbodig is wordt gewicht bespaard hetgeen ten goede komt aan het brandstofverbruik van de auto.

bridgestone-driveguard_1
bridgestone-driveguard_1

Ervaringstest

Rijden met een Run-Flat band is een bijzondere ervaring. Zeker als alle lucht uit de band is zal de auto zich anders gaan gedragen en zit er in je hoofd toch dat de band kapot gaat en van de velg af zal lopen. En hier begint de magie, want bij een Run-Flat band kun je normaal doorrijden… Hoog in de heuvels bij Nice werden op vakkundige wijze (zie foto) onze banden met een enorme spijker lek geslagen.

Met deze lege voorband was het daarna een circuit rijden met klimmen en afdalen en de nodige haarspelden. Door het remmen en optrekken en het nemen van scherpe bochten waarbij er soms maximale druk was op het linkervoorwiel met de lekke band kun je gerust spreken van het testen onder extreme omstandigheden.

Het resultaat

Direct bij het wegrijden hoor je duidelijk dat er iets mis is en dat hoort ook zo te zijn. Wie een lekke band rijdt, gaat dat horen en bij moderne auto’s is het ook te zien dankzij het TMPS. Onze testauto (Toyota) trok naar rechts hetgeen normaal is, al zal dat niet bij iedere auto even goed merkbaar zijn. Bijvoorbeeld bij de nieuwe Peugeot 308 (ook in de testpoule aanwezig) was hier nauwelijks sprake van.

Tijdens het rijden wen je erg snel aan het sturen en zit de eerste 15 minuten nog wel in je hoofd dat je een lekke band hebt en dat je moet uitkijken. Bizar is dat dat gevoel verdwijnt en je eigenlijk daarna je nauwelijks realiseert dat je echt met een lekke band aan het rijden bent. Wat locals bij de stoplichten wijzen naar m’n voorwiel, want buiten op straat zie je en hoor je het zeker.

Het is dus je zinnen uitschakelen, omdat je bent opgegroeid met ‘lekke band is stoppen’ en zo snel mogelijk een andere band er onder leggen. Dat laatste is best hilarisch, want na onze testrit mochten de aanwezige testpiloten uit Europa allen even een bandje verwisselen. En dat leverde voor Bridgestone genoeg mooie beelden op want voor zo’n tweederde van de groep was dit een ‘hallo-hoe-moet-dit-in godsnaam’. Tel daar bij op dat langs de snelweg het bloedje link is, reservebanden nauwelijks worden gecontroleerd en dat het tijdstip waarop het gebeurt altijd ongelukkig is.

Banden wisselen blijft lastig voor velen
Banden wisselen blijft lastig voor velen
bridgestone-driveguard_1
bridgestone-driveguard_1

Run-flat banden zijn echt veiliger

Rijden op deze Bridgestone Driveguard is daarom om vele redenen een heel stuk veiliger en dat geldt eigenlijk voor iedere Run-Flat band. Eigenlijk zouden onder alle auto’s dit soort moderne banden moeten liggen! Het punt is alleen dat banden om welke redenen dan ook geen onderwerp lijken te zijn voor de meesten onder ons. Wie een nieuwe auto koopt praat misschien over andere velgen maar banden zijn geen onderwerp. Ga je ze vervangen, dan leg in samenspraak vaak de beste aanbieding en gaat het vaak om een besparing van enkele tientallen euro’s onder je auto van 60.000 euro waarvan 8.000 euro aan accessoires. Banden, who cares?

Ik wil er eerlijk in zijn. Dankzij Bridgestone en de collega’s van Michelin hebben we de afgelopen jaren vele dagen doorgebracht op autocircuits, testbanen en op de gewone weg voor het testen van verschillende banden onder de meest extreme omstandigheden. Het resultaat was altijd hetzelfde, banden beslissen over jouw leven en dat van anderen. Vier meter eerder stilstaan kan mensenlevens sparen. Winterbanden en zomerbanden zijn geen fabeltje en hebben echt hun meerwaarde. Nu met de komst van ‘Run-Flat’ banden geschikt voor vrijwel ieder type auto maakt autorijden weer wat veiliger en dan mag je best spreken van een ‘game-changer’.

bridgestone-driveguard_4
bridgestone-driveguard_4
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.