31.10.2017

Tokyo Motor Show 2017 nieuws en foto’s


Eens per twee jaar presenteren de Aziatische automerken zich in Tokyo aan de wereld. Het is het moment dat merken als Nissan, Mazda, Mitsubishi, Honda en nog steeds de grootste autofabrikant ter wereld Toyota ons laten zien wat wij de komende jaren kunnen gaan verwachten. Waar begin dit jaar de CES (Consumer Electronics Show) in Las Vegas al al met een brede glimlach werd omgedoopt tot Car Electronics Show, kun je gerust iets dergelijks gaan verzinnen in Tokyo. Met een overvloed aan elektrische en hybride auto’s zou de naam Tokyo Electric Motor Show niet misstaan. Het meest sprekende voorbeeld hiervan is Nissan die op hun stand alleen maar elektrische en hybride modellen heeft staan. De boodschap is duidelijk, het einde der tijden voor auto’s met benzine- en dieselmotoren zit er echt aan te komen. Of auto’s in de toekomst nog alleen worden uitgevoerd met elektrische motoren gaat echter te ver want ook waterstofauto’s (uitgerust met een brandstofcel) lijken meer en meer te gaan mee doen in de strijd om duurzame voertuigen te ontwikkelen.

De trends van nu

Maar de e-factor is niet alleen de trend, ook AI (Artificial Intelligence), connected cars, autonome en zelfrijdende auto’s moet je als merk toch wel op je shortlist hebben staan. Dat vind je vooral terug bij alle conceptcars die jaren geleden nog werden beschouwd als buitenaardse wezens, vaak bestempeld als volstrekt onhaalbaar. Dat is vandaag wel even anders. De nieuwe generatie conceptcars lijkt steeds meer een studiemodel qua design en technologie te zijn en zou zo maar op de markt kunnen gaan verschijnen. Hypermoderne voertuigen voorzien van hightech communicatiemiddelen met een soms ‘over the top’ uiterlijk maar met een gemene deler, en dat is haalbaarheid. Auto’s die je het liefst met zo min mogelijke aanpassingen de komende jaren op markt zou willen zien verschijnen.

Lexus LS Concept met de opvallende `spindle grille`
Lexus LS Concept met de opvallende `spindle grille`

Mazda: fraai design van de Vision Coupé

Gelukkig is er altijd wel een merk dat net even een andere route volgt. Daar waar het echte autorijden (met je stuur in je hand) nog wel even zal voortduren. Het is ook het automerk welke voor de tweede keer ons verrast met absoluut de mooiste (sport)auto en waar iedereen (niemand uitgesloten) van hoopt dat ze deze nu toch echt eens gaan produceren. We hebben het over de Mazda Vision Coupé met een ongekend fraai design.

Mazda wil dat we blijven genieten van het echte autorijden en dat gegeven zien we ook terug bij de Mazda Kai Concept wat meer dan waarschijnlijk de nieuwe Mazda 3 gaat worden.
Niets zelfrijdend en voortbordurend op het bekende Kodo-design. Natuurlijk komen er aanpassingen, iets hoger op z’n wielen, portiergrepen, spiegels ipv camera’s en hier en daar een kleine carrosserie correcties. Maar zoals we zijn gewend van Mazda zal de nieuwe Mazda 3 niet heel veel gaan afwijken van dit Mazda Kai Concept. Het enige wat je Mazda met een knipoog mag verwijten is dat ze ons twee jaar geleden ook al lekker hebben gemaakt met de
Mazda RX-vision maar zijn vergeten deze auto ook echt in de markt weg te zetten.

Mazda Vision Coupé.
Mazda Vision Coupé.
Mazda Kai Concept
Mazda Kai Concept

Nissan: de nieuwe Leaf

Nissan is de bedenker van de meest verkochte elektrische auto ter wereld, de Nissan Leaf. Met de nieuwe Leaf hebben we al kennis kunnen maken. Op de Tokyo Motor Show vinden we nu ook de Nissan Leaf Nismo Concept. Deze meer dan waarschijnlijk supersnelle uitvoering is zo’n typische laat-die-maar-gelijk-komen uitvoering. Ook bij deze Nismo weet niemand nog of hij straks echt op straat te zien is maar als hij komt kun je er van op aan dat het hier om een bloedsnelle versie gaat worden.

De verwachting is dat de nieuwe Leaf (in Nederland van februari 2018 op de markt) sowieso hoge ogen gaat scoren. Volledig vernieuwd, een veel strakker design, ruim en met een voldoende batterypower, goed voor 280 km. Dat laatste wordt nog verbeterd als volgend jaar er een 60 kwh versie op de markt bij gaat komen. Naast de nieuw Leaf en de Nismo toont Nissan ook hun IMx Concept car, een crossover die model staat voor een nieuwe generatie voertuigen. Deze wagens zullen volgens de visie van Nissan meer en meer autonoom zijn, allen uitgerust met ProPilot en volledig connected.

Nissan Leaf Nismo Concept
Nissan Leaf Nismo Concept
Nissan IMx concept car
Nissan IMx concept car

Nieuw tijdperk voor Mitsubishi

Mitsubishi lijkt een antwoord te hebben gevonden op het succes van de Outlander. De SUV die gedurende een aantal jaren in Nederland uiterst populair was mede door subsidies en een fors belastingvoordeel. Met de onlangs aangekondigde alliantie met Renault en Nissan, een nieuwe slogan ‘Ambition to Explore’, een aangepast logo en de nieuwe Mitsubishi Eclipse Cross lijkt een nieuw tijdperk te zijn aangebroken voor het Japanse merk. De Eclipse Cross lijkt de aftrap voor een serie nieuwe modellen.Naast de Eclipse toont Mitsubishi ook de E-evolution concept, een crossover met veel intelligentie (AI), twee motoren (vierwielaandrijving) en bijna vanzelfsprekend geschikt voor autonoom rijden. Bij dit eveneens fraaie en vooral sportieve concept wat met groot applaus werd ontvangen denk je ook, als iedereen zo enthousiast is, heb dan eens de ballen om zo’n auto ook echt op de markt te brengen. We begrijpen dat ook hier nog wel aanpassingen zullen gaan komen maar zou het cool zijn als een Mitsubishi weer eens een statement zou maken naar de markt.

De nieuwe Mitsubishi Eclipse, Ambition to Explore
De nieuwe Mitsubishi Eclipse, Ambition to Explore
Mitsubishi E-evolution conceptcar
Mitsubishi E-evolution conceptcar

Honda verrast

Honda verrast iedereen met hun Sports EV Concept, een bijna retro-achtig uiterlijk en toch never-seen-before met een opvallend blauw verlicht Honda-logo. Verder weten we weinig van dit studiemodel welke duidelijk overeenkomsten vertoond met de compactere Urban EV Concept. Hier moeten we het voorlopig mee doen. Naast een ’s wereld meest verkochte voertuig, een motor waarvan er maar liefst 100 miljoen zijn verkocht toont Honda ook een autonome driewieler de Robocas. Deze rijdende robot lijkt zowel geschikt voor een ijscocar als een rijdende BBQ maar ook hier blijven je Japanners vriendelijk glimlachen zonder verder uitleg te geven.

Honda Sports EV Concept
Honda Sports EV Concept

Toyota gaat los

Toyota neemt geen genoegen met slechts één concept car en gaat redelijk los met een aantal concepten waaronder o.a. de Fine-Comfort Ride (op waterstof en duidelijk een studiemodel), naar de Toyota Concept i (futuristsch), een Toyota TJ Cruiser (cool looks die je zomaar zou kunnen gaan zien in het straatbeel), de Toyota GR HV concept (vooral snel), een realistische Toyota Crown (veel gebruikt Taxi model in Japan). Ook bij het kleine zusje Daihatsu staan ook de nodige conceptcars waarvan vooral de DN Compagno opvalt naast de nodige nogal rechthoekige kleine modellen waarvan je er in Japan maar genoeg ziet rijden.

Toyota Fine-Comfort Ride
Toyota Fine-Comfort Ride
Toyota TJ Cruiser
Toyota TJ Cruiser
De Daihatsu DN Compagno met z`n voorganger
De Daihatsu DN Compagno met z`n voorganger

Duidelijk is dat de Aziatische automerken tijdens de Tokyo Motor Show hard aan de deur kloppen van de Europese autoindustrie met meer realistische conceptcars en moderne auto’s die goed aan lijken te sluiten bij de steeds hogere marktverwachting die wij als consument vandaag de dag hebben. Auto’s dienen modern, connected, zuinig en betaalbaar en te zijn en natuurlijk zijn ze hybride en/of elektrisch, intelligent en vooral realistisch.

Viziv Performance Concept
Viziv Performance Concept
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.