Technologie02.08.2015

Wordt Google Auto het Ford van de 21e eeuw?


Google Auto werd al in 2011 opgericht voor de ontwikkeling van zelfrijdende auto's

In de categorie ‘Mobiel, maar dan anders’…

Of de beslissing van Google om zich op de wereld van de autofabrikanten te storten net zo revolutionair zal blijken te zijn als Henry Ford’s idee om een lopende band voor de productie van de T-Ford te ontwerpen, dat zal de toekomst moeten uitwijzen. De kans dat Google het Ford van de 21e eeuw wordt is iets om over na te denken, maar op dit moment heeft de fabrikant nog geen modellen klaar staan die zichzelf al de showrooms in kunnen rijden.

Feit is dat de Guardian in het bezit gekomen is van documenten waaruit blijkt dat Google, vooralsnog onder de radar, al sinds 2011 werkt aan het opzetten van een eigen automerk, Google Auto LLC. Het is ook nog niet duidelijk of Google van plan is om zelf auto’s te gaan produceren, maar Google Auto LLC staat wel officieel geregistreerd als ‘Autofabrikant’. Vooralsnog werd Google Auto werd als zelfstandige entiteit alleen gebruikt voor het aanpassen van bestaande modellen, met name Toyota Prius en Lexus SUV modellen, voor haar zelfrijdende auto project, de Google Car. Dat Google daarvoor een aparte onderneming opgezet heeft, heeft volgens experts ook te maken met juridische aansprakelijkheid; bijvoorbeeld voor de ongelukken die de afgelopen jaren door zelfrijdende auto’s van Google veroorzaakt zijn.

Mei 2014 kondigde Google Auto aan dat ze 100 prototypes van zelfrijdende auto’s gingen maken, zonder stuurwiel en pedalen en Google Auto heeft ook al de nodige administratieve zaken waaraan een autofabrikant moet voldoen afgehandeld zoals de registratie voor VIN (chassisnummers) en samenwerking met de Amerikaanse verkeersveiligheidsdienst van de overheid (NHTSA). Vooralsnog heeft Google Auto aangegeven alleen nog zogenaamde Low Speed Vehicles te maken die maximaal 25Mph mogen rijden. Vergelijkbaar met de 40km autootjes bij ons. Daardoor hoeft de fabrikant zich nog niet te conformeren aan botsproeven en veriligheidseisen voor ‘normale’ voertuigen.

Uit documenten van de NHTSA die de Guardian ingezien heeft blijkt dat de voertuigen die door Google Auto ontwikkeld worden voorzien zijn van achterwiel aandrijving (ik zeg: zelfrijdend driften ;)) en dat elk wiel zijn eigen remsysteem heeft. De voertuigen worden aangedreven door een elektrische motor met een Li-Ion accu die een vermogen heeft dat tussen de 20 en 30 KiloWatt ligt. De auto’s worden gebouwd door Roush in Detroit.

Een `mockup` van een Google Auto zoals die door de fabrikant zelf vorig jaar al getoond werd
Een `mockup` van een Google Auto zoals die door de fabrikant zelf vorig jaar al getoond werd

Google heeft gedurende de ontwikkeling van het zelfrijdende auto concept ook al met een aantal grote autofabrikanten zoals General Motors, Volkswagen, Toyota en Ford gesproken over eventuele samenwerking, tot nu toe nog zonder zichtbaar resultaat. Nu bekend is dat Google Auto bestaat wordt natuurlijk meteen ook gespeculeerd over de ontwikkeling van eigen auto’s door Google.

Uit gesprekken tussen de NHTSA en Chris Urmson, CEO van Google Auto, blijkt dat de fabrikant vooralsnog niet van plan is om auto’s te gaan verkopen, maar de geestelijk vader van het zelfrijdende auto project bij Google, Sebastian Thrun, zegt dat dat in de toekomst zeker niet uitgesloten is.

Ron Smeets

Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!