50 jaar Nissan, de geschiedenis van Datsun tot aan zelfrijdende auto's

50 jaar Nissan, de geschiedenis van Datsun tot aan zelfrijdende auto's

Vorig artikel Volgend artikel

Nissan is 50 jaar in Nederland. Dat vraagt een korte uitleg want tot 1983 werden de auto’s onder de naam Datsun verkocht. Inmiddels is Nissan samen met partner Renault uitgegroeid tot een van de grootste autoleveranciers ter wereld. Vandaag staat Nissan ook voor innovatie en levert het een brede range van auto’s.

Te beginnen bij de compacte Nissan Micra, de elektrische Nissan Leaf en de Nissan Qashqai een van de populairste crossovers in de markt en helemaal bovenaan ‘de voedselketen’ een van de allersnelste auto’s ter wereld en inmiddels ook een legende de Nissan GT-R.

700.000 Nissans in Nederland

Nissan heeft jarenlang de markt weten op te schudden met een aantal innovaties waaronder de eerste MPV, de eerste crossover en de eerste elektrische gezinsauto de Nissan Leaf. De eerste serie Nissans die onder de naam Datsun in 1966 in Nederland arriveren waren de Datsun Bluebird en de iets grotere Cedric. Het is het begin van een successtory van 50 jaar waarbij inmiddels een halve eeuw later zo’n 700.000 Nissans in Nederland zijn verkocht.

Zelfrijdende auto's

Het verhaal van Nissan kent daarnaast nog veel meer bijzondere introducties zoals de Z- en ZX-modellen, de Maxima met zijn bekroonde V6-motor en met de Nissan Micra die als eerste Japanse auto de titel Auto van het Jaar kreeg. Vandaag heten de sterren de Juke, de GT-R, de Leaf en de Qashqai. Volgend jaar arriveert de nieuwe Qashqai met ProPilot, waarmee de auto zelfstandig over de snelweg kan rijden. Het is een eerste stap op weg naar de compleet zelfrijdende auto die Nissan in 2020 gereed heeft. Een project dat wordt geleid door de Nederlander Maarten Sierhuis die leiding geeft aan de ontwikkeling van deze Nissan-technologie.

Makkelijker, veiliger en schoner

Ook elektrische aandrijving groeit de komende jaren met grote stappen. Deze nieuwe generatie Nissans maakt autorijden makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van 2020 vindt zelf zijn weg door het verkeer, verbindt zich met het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda. De volgende 50 jaar zijn begonnen met de introductie van Intelligent Mobility.

Hieronder vind je een met Nissan samengesteld overzicht van een aantal hoogtepunten van de eerste 50 jaar in Nederland.

Datsun_NIssan
Datsun het merk dat verder leeft als Nissan

1966 - 1976 het begin van B-Segment
In de jaren '70 bestaat de term B-segment nog niet in Nederland. Toch noemt Nissan de compacte Datsun 410 (Bluebird) als voorbeeld van een auto in het B-segment.

Datsun Oppama
De Oppama, vernoemd naar de fabriek in het Japanse Oppama is een groot succes. In 4 jaar tijd worden maar liefst 1,3 miljoen auto's verkocht. De auto heeft een 1299 cc vier cilindermotor in combinatie met een handbediende drie versnellingsbak.

Pininfarina
De productie van de Pininfarina start in 1964 als de Bluebird 410. De Italiaanse designstudio van Pininfarina is betrokken bij het ontwerp waardoor de 410 een meer Europese uitstraling krijgt. Nissan laat de auto speciaal maken om zich tijdens de Olympische Spelen van 1964 (Tokio) te presenteren.

Sportieve auto voor gezinnen
In het najaar van 1967 toont Nissan de Datsun 510. Het doel is om een lichte, prettig en sportief rijdende auto voor gezinnen te ontwikkelen. De lijnen zijn van de Datsun 510 dan ook veel strakker. In de VS maakt de auto zijn naam waar op het racecircuit en in Australië wordt zelfs een rally titel veroverd met het model.

datsun
Datsun Cherry

1976 - 1986 Nissan Prairie de eerste MPV
Nissan lanceert de eerste MPV dat staat voor multiple purpose vehicle (een voertuig dat voor meerdere toepassingen is geschikt). Met de Prairie levert Nissan de voorloper van de zogenaamde ruimte-auto die in de jaren erna uitgroeit tot een van de populairste modellen.

Praktisch is de Nissan Prairie zeker. Dat is te danken aan de twee schuifdeuren achter. En de auto heeft geen B-stijl tussen de voor- en achterdeuren. De portieren worden vergrendeld in de vloer en het dak. Hierdoor is de toegang tot het interieur optimaal. De Prairie beleeft zijn debuut in 1981 in Japan en arriveerde een jaar later in Europa. De auto heeft vijf zitplaatsen en is ook als 7-zitter beschikbaar.

Datsun wordt Nissan
In 1986 is het over en sluiten voor het merk Datsun en worden er alleen nog maar auto's verkocht onder de naam Nissan.

Opvolgers

In 1988 brengt Nissan de nieuwe Prairie uit, met de naam Prairie Pro, gebouwd in de Spaanse Nissan-fabriek. Dit model kenmerkt zich door meer afgeronde vormen en een elegant gestroomlijnde voorzijde. De B-stijl keert weer terug, de schuifdeuren achter blijven wel. De Prairie met 2.0-motor is optioneel leverbaar met vierwielaandrijving.

nissan 50 jaar
Nissan Prairie

1992: Nissan Micra, van hard naar zacht
De Micra van 1992 (K11) is zijn tijd vooruit. De ronde vormen staan haaks op de dan geldende designtrends. Erkenning krijgt de Micra volop en wordt in 1993 uitgeroepen tot Auto van het Jaar. Het is voor het eerst dat een model van een Japanse fabrikant deze titel verovert.

Lidewij Edelkoort
Het concept van de Micra is bedacht door de Nederlandse trendwatcher Lidewij Edelkoort. Ze constateerde dat mensen na de harde jaren tachtig behoefte hadden aan optimisme en vriendelijkheid. Samen met Nissan ontwierp zij de vrolijke vormen en kleuren en speelse designdetails zoals de ‘keramische’ draaiknoppen voor de ventilatie.

1,4 miljoen exemplaren
Het succes van de Micra kwam vooral voort door het soepele rijgedrag en het voor die tijd gunstige verbruik mede veroorzaakt door het lage gewicht van rond de 900 kilo. De populariteit van de Micra vertaalt zich in 1,4 miljoen geproduceerde exemplaren, gebouwd in Sunderland in de periode van 1993 tot 2002.

nissan_micra_2017
De nieuwe Nissan Micra heeft weinig meer te maken met het eerste model in 1992

2006: Hallo crossover, Hallo NIssan Qashqai
Sinds de jaren negentig zijn stoere off-roaders, SUV’s en all-roaders niet meer weg te denken. Met de Terrano II biedt Nissan een mix van een stoere 4x4 en een praktische stationwagen. Dit idee krijgt vleugels met de komst van de eerste Nissan Qashqai (de naam komt van een nomadische woestijnstam uit zuid-Iran), de auto die het concept vervolmaakt en als crossover de wereld verovert.

Qashqai alternatief voor middenklasse
De Qashqai, een van de succesvolste Nissans ooit, debuteert in 2006 tijdens de Parijse autoshow. De crossover is in de eerste plaats een alternatief voor de wat kleurloze middenklasse vol vijfdeurs hatchbacks en stationwagens. De Qashqai is ruimer, heeft meer uitstraling, biedt een hoge zitpositie en rijdt als een gewone personenauto voor een prijs die vergelijkbaar is met die van een middenklasse stationwagen. De Qashqai is bedacht en ontwikkeld in Europa en wordt gefabriceerd in het Britse Sunderland. Inmiddels zijn er meer dan 2,4 miljoen exemplaren gebouwd.

De Qashqai is de eerste auto die gebouwd wordt op een gezamenlijk platform van de alliantie Renault en Nissan.

2_Millionth_Qashqai_Production_at_Sunderland_Plant
Nissan Qashqai, 2,4 miljoen exemplaren gebouwd in Sunderland
Nissan_Juke_Qashqai_X-TRail
Familiefoto van Nissan, de Juke, Nissan Qashqai en Nissan X-Trail

2011: Nissan Leaf als eerste 100 procent elektrisch
Als eerste fabrikant levert Nissan een 100 procent elektrische gezinsauto: de Nissan Leaf. In Nederland worden in maart 2011 de eerste exemplaren overhandigd aan enkele tientallen rijders.

Snelladers
Nissan begeeft zich in 2011 met de elektrische auto, net als de rijders zelf op een totaal onbekend terrein. Laadpalen en de bijbehorende pasjes zijn nog een zeldzaamheid. In de eerste maanden dat de LEAF leverbaar is, zijn er welgeteld zes snelladers in heel Nederland. Toch wagen bijna driehonderd rijders in het eerste jaar de overstap.

Fluisterstil
De elektrische Nissan Leaf baart opzien door zijn volledig emissievrije aandrijftechniek, fluisterstille rijeigenschappen en lage kosten per kilometer. Het zijn de eerste stappen in Nederland van elektrisch autorijden. Wat daarbij vernieuwend was dat voor de eerste keer via een app een aantal functies van de auto te bedienen zijn en dat er digitaal rijstatistieken beschikbaar zijn. De Nissan Leaf wordt in 2011 uitgeroepen tot Auto van het Jaar.

250 km
De LEAF heeft een lithium-ion-accu van 24 kWh. Daarmee rijdt de eerste generatie LEAF, gebouwd in Oppama, 175 kilometer (NEDC). Twee jaar later staat een op 100 punten verbeterde versie klaar die een NEDC-bereik van 199 kilometer biedt. Dan start ook de productie van het model in het Britse Sunderland. In hetzelfde jaar debuteert de e-NV200: de elektrische bestseller met LEAF-techniek aan boord. Eind 2015 presenteert Nissan de versie die 250 km NEDC-bereik biedt dankzij een 30 kWh batterij.

220.000 elektrische Nissans
Nissan heeft wereldwijd inmiddels 250.000 elektrische auto’s verkocht, waarvan ruim 3.000 in Nederland.

NEW_NISSAN_LEAF
Nissan Leaf

2016 – 2026 We gaan steeds slimmer rijden
Nissan wil als eerste autofabrikant een zelfrijdende, elektrische auto leveren die op prijs en gebruikskosten met reguliere auto’s vergelijkbaar is. Autorijden wordt daardoor makkelijker, veiliger en schoner. De Nissan van de toekomst vindt zelf zijn weg door het verkeer, is onderdeel van het energiesysteem van de gebruiker en stemt zich af op diens agenda.

Energiebuffer
Nissan wil een grote stap zetten door mobiliteit slimmer te maken voor gebruikers. Steden groeien en de mobiliteitsvraag van de inwoners neemt toe. Ruimte is schaars en fossiele energie raakt uit de gratie. Die ontwikkelingen vragen om een nieuwe visie op mobiliteit. Nissan zet in op elektrische voertuigen die ook deel worden van het energienetwerk waarin ze fungeren als elektriciteitsbuffer.

ProPilot in 2017
Naast Zero Emission-technologie staat autonoom rijden op de agenda. In 2017 is de Qashqai leverbaar met ProPilot: de auto vindt dan zelf zijn weg over snelwegen. Binnen enkele jaren wil Nissan auto’s produceren die vrijwel helemaal zelfstandig rijden. De Nederlander Maarten Sierhuis geeft leiding aan de ontwikkeling van de zelfrijdende Nissan en Infiniti.

Qashqai_Premium_Concept
Piloted Drive Nissan Qashqai
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en online-marketeer. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies