De wondere wereld van Kia Motors

De wondere wereld van Kia Motors

Het Zuid-Koreaanse automerk neemt geen genoegen met een plaats in de middenmoot

Vorig artikel Volgend artikel

Het Zuid-Koreaanse automerk Kia, onderdeel van de Hyundai Motor Group is een van de snelst groeiende automerken in de wereld. Inmiddels lukt het Kia al tien jaar op rij een stijgende lijn te laten laten zien in het jaarlijks aantal verkochte auto’s. Dat is in een overvol aanbod van steeds meer kwalitatieve auto’s in met name het A, B en C-segment niet iedereen gegeven. Kia’s motto is al een aantal jaren ‘Power to Surprise’ met als extra inzet 7 jaar garantie. Waarbij dat eerste voor de autokoper nog redelijk lastig te beoordelen is, want wat is dan die ‘power’ om te verrassen precies? De tweede is de zeer lange garantietermijn en dat is wel degelijk een ijzersterk marketingwapen en nog niet door veel andere merken overgenomen.

Het succes van Kia komt niet zomaar uit de lucht gevallen. Het draaiboek is geschreven in Zuid-Korea en lijkt nog lang niet te zijn afgelopen. Om iets meer van Kia Motors, de filosofie, de mensen en hun strategie te leren reis ik af naar Seoul, waar ik kennis maak met een fascinerend automerk in een volstrekt andere cultuur. Een cultuur met andere normen en waarden dan in de westerse wereld, en waarin delen, creativiteit, innovatie en ruimte om te ontwikkelen centraal staan. Het draaiboek van hun ‘Power to Surprise’.

mabuk-campus_2
Mabuk Campus in Zuid-Korea
Kia Soul EV Autonomous Vehicle_Traffic Jam Assist
Kia's Power to Surprise. Drive Wise, het concept voor autonoom autorijden
Crash Test Dummy (6)
Crash Dummies op de test locatie
Wind_Tunnel_Kia_Hyundai
Binnenin de windtunnel
Kia K-serie
Kia's K-serie, de Zuid-Koreaanse vertaling van een limousine

Mabuk Campus: de Hyundai Motor Group University

De ontdekkingstocht van Kia begint met een ochtendpresentatie op de Hyundai Motor Group University, bekend als de Mabuk Campus. Hier hoog in de heuvels maken we kennis met Hyundia en Kia, de automerken die samen de Hyundai Motor Group vormen. Op de Mabuk Campus worden de technici en het toekomstig management opgeleid voor een lange loopbaan. In Zuid-Korea betekent dat vaak de rest van je leven, bij dit grote autoconcern wat naast auto’s ook een van de grootste staalfabrikanten ter wereld is. Dit alles aangevuld met een consortium van andere soorten bedrijven (met 51 affiliates) waaronder IT-services, Logistics, Heavy Machinery en Finance.

mabuk-campus_1
Mabuk Campus, Hyundai Motor Group University van Kia en Hyundai

Beleefdheid

Het prachtige gebouwencomplex is niet alleen een modern opleidingscentrum waar veel aandacht is besteed aan ruimte en architectuur. Je vindt er ook zeer groot restaurant met een Aziatische keuken en een Internationale keuken. Sportvelden, een hypermodern fitnesscentrum, relaxruimtes en wat past bij de cultuur: 'executive kamer’s' om alvast te wennen aan het idee dat bij een baan aan de top ook je kantoor wat anders zal zijn ingericht. Belangrijkste verschil: schoenen uit en slippers aan.

In de wandautomaten zit alleen geen koffie of thee. Hier kun je miniatuurauto’s, tandenborstels en andere Kia merchandise kopen. Helaas worden je Amex en Visa niet geaccepteerd en is het ‘Won-only’ (Zuid-Koreaanse munteenheid). De bekende snoepautomaat bevat ook geen Mars-repen en zakjes chips maar verpakkingen met Zuid-Koreaanse candy’s met een hoge deelfactor. Want dat is het andere verschil: In Zuid-Korea’s koop je iets om te delen met anderen en niet omdat jezelf trek hebt. Eigenlijk winnen ze in hun manieren en hoffelijkheid op iedere vlak als je het vergelijkt met de wijze hoe wij met elkaar omgaan.

mabuk-campus_3
Sportvelden en schone lucht
mabuk-campus_4
De ligging van de gebouwen en de rust van de omgeving zijn hier geen toeval
kia-media-tour-2016-day-one-7436
Studeerkamer voor aankomende managers op de Mabuk Campus
kia-media-tour-2016-day-one-7469
Gezond en samen eten is een belangrijk onderdeel van de cultuur
kia_merchandise
Wandautomaten gevuld met Kia goodies

Kia’s Historie

Het verhaal van Kia begint in 1944 onder de naam van Kyungsung Precision met de vervaardiging van onderdelen voor fietsen. In 1951 start de massaproductie van fietsen die 10 jaar later in 19961 werd uitgebreid met motorfietsen. Het is precies die reden waarom het bedrijf nog steeds officieel Kia Motors heet. Weer een jaar later komt Kia met de eerste driewieler op de markt, de K-360 met een design waar vandaag de dag nog steeds een prijs mee zou moeten kunnen winnen.

Pas is de zeventiger jaren werd voor het eerst gestart met de de productie van auto’s en wordt in 1974 de Kia Brisa geboren. In de jaren die hierop volgden werd net als zoveel andere automerken deden samen gewerkt met Ford. De misschien wel bekendste auto uit die tijd was de Kia Pride (het zusje van de Ford Festiva) die was gebaseerd op de Mazda 121. In 1997 was het over en sluiten voor Kia Motors en gingen zij net als zoveel bedrijven onderuit als gevolg van de financiële crisis in Azië.

Een jaar later wordt Kia overgenomen door de Hyundia Motor Company en begint het succesverhaal van het Zuid-Koreaanse automerk. Twee automerken die hun kennis wisten te delen en tot op de dag van vandaag nog steeds met een eigen identiteit. Een succesformule die inmiddels goed is voor een 5e plek op de lijst van ’s werelds grootste automerken, voorafgegaan door Toyota, Volkswagen, General Motors en Renault/Nissan. En wat beide bedrijven betreft blijft het niet bij deze positie. Kia wil doorgroeien en beide bedrijven zullen daar alles aan doen om dat waar te maken.

Kia_K360
De Kia K360 gefotografeerd op het hoofdkantoor in Breukelen

Kia's cultuur

Wat opvalt is de enorme trotsheid van de mensen. Misschien is het onderdeel van de Zuid-Koreaanse cultuur, maar de medewerkers zien het als een soort van eer om voor Kia te mogen werken. Het klinkt hier in Azië om welke reden dan ook oprechter en lijkt zeker niet geacteerd. De hiërarchie en de beleefdheidsvormen in Zuid-Korea zijn een belangrijk onderdeel van het dagelijks leven. Dat wordt helemaal duidelijk als we een uurtje Zuid-Koreaans voor newbies krijgen gedoceerd. Fascinerend omdat zowel het land als het merk beiden nog relatief jong zijn in vergelijking met de grote Amerikaanse en Europese automerken.

In de panden staan niet de traditionele oldtimers of is er een museum maar hangen hier foto’s van mensen die het bedrijf groot hebben gemaakt en daar nog steeds mee bezig zijn. Wereldwijd telt de Hyandai Motor Group inmiddels ruim 262-duizend medewerkers waarvan 64 procent actief is in automotive. Kia individueel staat op plek 9 met ruim 3 miljoen verkochte aantallen als het gaat om de lijst van meest verkochte auto’s in 2015. Cultuur en commercie versmelten hier, tegenvallers lijken niet te bestaan of worden dood gezwegen. Succes dwing je af, dat is in alles duidelijk.

kia-media-tour-2016-day-one-7112
Iedere presentatie hier gaat over passie en waarden
Mabuk Campus Vision Hall (2)
De Mabuk Campus Vision hall, geen auto's wel mensen

Kia en Hyundai Tech Festival 2016

In de cultuur het huidige speelt hun jaarlijkse Idea Festival een belangrijke rol en beloofd dit jaar de inmiddels al 7e editie weer volop ruimte voor nieuwe en frisse ideeën die door de werknemers van het bedrijf zelf zijn bedacht. Om deel te kunnen nemen aan dit jaarlijks terugkerende festival van creativiteit bij Kia en Hyundai wordt je geacht een team samenstellen van maximaal 7 personen en krijg je een werkbudget van zon'n 7.500 euro. De andere voorwaarde is dat je er niet tijdens werktijd aan mag werken.

Een overzicht van de ideeën dit jaar zijn genomineerd kun je binnenkort lezen in een volgend artikel over Kia's Power to Surprise.

Lego_car_idea_festival_2016
Lego Car één van de gepresenteerde concepten tijdens het Idea Festival
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies