Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.
Dit weekend was het circuit van Monza de gastheer voor de proloog van het nieuwe WEC-seizoen (FIA World Endurance Championship) met daarin het LMP1-klassement (LMP staat voor Le Mans Prototype) waarin de supersnelle hybrides van Toyota en Porsche meerijden. De grote vraag voor dit seizoen is niet langer wie het klassement uiteindelijk gaat winnen maar veel meer wie straks de 24-uur van Le Mans weet te winnen. En dat heeft alles te maken met het dramatische verloop in 2016 voor Toyota waar in de laatste ronde de zekere winnaar leek vast te staan. De afloop is bekend. De TS050 Hybrid van Toyota viel vlak voor de finish stil en Porsche won alsnog.
Wie dit jaar gaat winnen weten we niet al is Toyota er zeker van dat zij dat zullen zijn. Of de nieuwe TS050 Hybrid echt de snelste wordt mogen ze dit weekend al gaan bewijzen op dat supersnelle circuit: Autodromo Nazionale Monza. Het circuit met een roemrucht verleden en bekend van de Italiaanse Grand-Prix en natuurlijk de Formule 1.
Autodromo Nazionale Monza
Op een steenworp afstand van Milaan ligt in het Parco di Monza het roemruchte circuit van Monza, een van de snelste circuits ter wereld. Het circuit dat werd gebouwd in 1922 is in z’n lange historie vaak aangepast. En dat heeft altijd te maken gehad met de hoge snelheden die kunnen worden behaald op Monza.
In de eerste jaren experimenteerde men er lustig op los met soms bizarre haakse bochten en chicanes. Pas na de oorlog kreeg het circuit z’n huidige vorm met als enige verandering dat de befaamde kombaan die er nog wel staat uit het circuit werd gehaald. In 1971 werd er de snelste Formule 1-race tot dat moment gereden, met een gemiddelde snelheid van 242 kilometer per uur raasde Peter Gethin naar de finish. Een paar jaar later kreeg Monza drie chicanes om de snelheid definitief omlaag te brengen. Zonder dat het officieel ergens staat vermeld beschouwen Ferrari-fans het eigenlijk als hun circuit en als de tifosi de tribunes bezetten kleurt het circuit bijna vanzelf rood.
Van Stirling Moss naar Lewis Hamilton
Monza heeft een lange geschiedenis met vele historische overwinningen van de groten uit de racesport. De eerste winnaar na de oorlog was Giuseppe Farina met Alfa Romeo, een Italiaan, dat heeft zo moeten zijn. Daarna kwamen namen als Sir Stirling Moss, Graham Hill, Jackie Stewart, Ronnie Peterson en Alain Prost, Niki Lauda, natuurlijk Ayrton Senna en Michael Schumacher met Ferrari die allen wisten te winnen in Monza. Recentelijk waren het Lewis Hamilton met Mercedes en Sebastian Vettel met Red Bull die Monza op hun naam wisten te schrijven. Mede door de hoge snelheden die er nog steeds kunnen worden behaald is het circuit bij uitstek geschikt voor de allersnelste bolides.
Historie en snelheid
De architecten van het snelle Monza hadden maar één doel voor ogen en dat was een supersnelle baan te ontwerpen waarbij het liefst ook nog de remmen niet nodig waren met als basis het oude uit 1922 daterende circuit. De zogenaamde ring van Monza bestond uit twee halve cirkels met een straal van ongeveer 320 meter gecomplementeerd met twee rechte stukken van 875 meter. Een ovaal waar ze in de VS jaloers op moeten zijn geweest. Doordat de kommen een hellingshoek van 80 procent hebben konden hier snelheden worden behaald tot 300 kilometer per uur. Door de aanpassingen daalde de gemiddelde snelheid aanzienlijk maar nog steeds is de baan supersnel. Het duurde tot 2003 voordat dit record door Michael Schumacher verbeterd werd naar ruim 247 kilometer per uur.
Monza is verder het circuit waar alle Italiaanse Grand Prix-wedstrijden zijn gereden buiten slechts één uitstapje in Imola in 1980. De Grand Prix die voor veel Italianen de wedstrijd van het jaar is, wordt jaarlijks gereden in september.
Monza is Monza, roemrucht, sensationeel en met een prachtige historie. Misschien is het niet het mooiste circuit ter wereld al is het moeilijk te omschrijven hoe je dat bepaald. Maar misschien is die andere kwalificatie wel veel mooier, namelijk ’s werelds snelste.
Overzicht van de laatste 15 winnaars in de F1 op Monza
2014 Lewis Hamilton – Mercedes
2013 Sebastian Vettel – Red Bull-Renault
2012 Lewis Hamilton – McLaren-Mercedes
2011 Sebastian Vettel – Red Bull-Renault
2010 Fernando Alonso – Ferrari
2009 Rubens Barrichello – Brawn-Mercedes
2008 Sebastian Vettel – Toro Rosso-Ferrari
2007 Fernando Alonso – McLaren-Mercedes
2006 Michael Schumacher – Ferrari
2005 Juan Pablo Montoya – McLaren-Mercedes
2004 Rubens Barrichello – Ferrari
2003 Michael Schumacher – Ferrari
2002 Rubens Barrichello – Ferrari
2001 Juan Pablo Montoya – Williams-BMW
2000 Michael Schumacher – Ferrari