03.04.2016

Opel Astra Sports Tourer, succes verzekerd


Nieuwe Tourer kan zo maar het grote succes van de Astra familie worden

Een paar weken geleden waren wij bij de officiële introductie van de Opel Astra Sports Tourer, de stationwagon uitvoering van de ‘Auto van het jaar’, de Opel Astra. Locatie de prachtige Douro vallei in Portugal.

Het is niet altijd eenvoudig voor designers om op basis van een gestroomlijnde hatchback een fraaie stationwagon te ontwerpen. Bij Opel zijn ze daar bij de nieuwe Sports Tourer echter goed in geslaagd want de auto heeft duidelijke eigen looks gekregen.

Opel_Astra_Sports_Tourer_1
Opel_Astra_Sports_Tourer_1
Opel_Astra_Sports_Tourer_2
Opel_Astra_Sports_Tourer_2
Opel_Astra_Sports_Tourer_3
Opel_Astra_Sports_Tourer_3
_DSC1443
_DSC1443
_DSC1411
_DSC1411

De nieuwe Astra Sport Tourer is 33 cm langer dan de hatchback maar nog steeds wel even lang als zijn voorganger. De auto oogt alleen door z’n modere ontwerp en de lang doorlopende achterzijde echter veel groter. Van binnen is door Opel echt fors aan ruimte gewonnen. Op de achterbank betekent dit bijna 3 cm meer beenruimte en dito aan hoofdruimte.

Wie regelmatig in een vliegtuig zit weet echter als geen ander wat 3 centimeter kan uitmaken. De achterbank is goed voor 3 kinderzitjes, al is dat wel afhankelijk van de grootte van de kinderen. De echte ruimte ontstaat als je de (40:20:40) achterbank neerklapt. Hiermee krijg je in de Sports Tourer maar liefst een bagageruimte van 1.630 liter.

In de duurste versie kun je de achterklep openen met een schoppende voetbeweging onder de achterbumper. Het is wel even mikken maar verdomde handig als je met je volle tassen van de supermarkt bij je auto komt. Om je bagage niet door de achterbak te laten vliegen heeft Opel een aantal handige railsjes en scheidingsnetten beschikbaar. En hiermee heb je zo’n beetje alle verschillen met de Astra Hatchbak beschreven.

Het onzichtbare verschil is dat de nieuwe Astra 190 kilogram lichter is dan zijn voorganger. De gewichtsbesparing komt omdat Opel op veel plaatsen kilootjes heeft weten weg te halen. Een lichter onderstel, lichtere motor en nieuwe en veel beter zittende stoelen waar ook nog eens 12 kilo op is gewonnen tikken behoorlijk door.

Opel-Astra-Sports-Tourer-douro_valley
Opel-Astra-Sports-Tourer-douro_valley

Boeiender is te kijken naar wat deze nieuwe Sports Tourer werkelijk betekent voor Opel in de concurrentie met wat de autowereld omschrijft als het C-segment. Stationswagons en SUV’s zijn al jaren populair in ons land en met de komst van deze Tourer met veel meer mogelijkheden dan de hatchbak is het niet moeilijk te voorspellen dat deze Astra voor Opel een kaskraker gaat worden.

De Astra is bij zijn introductie door de hele wereldpers goed ontvangen, de titel Auto van het jaar is dan bijna een soort van verdubbellaar. Als je daar dan nog een keer een stationwagon aan toe weet te voegen en dat vermenigvuldigt met een grote groep trouwe Opel-rijders kun je je succes uittellen en is de kans heel groot dat deze uitvoering ook gelijk het populairste model wordt.

Wat betreft de techniek vindt je zo’n beetje alle elektronica terug waarmee we al kennis hebben kunnen maken bij de presentatie van de hatchback in Bratislava waaronder Opel OnStar, IntelliLink (compatible met Android Auto en Apple Carplay) en IntelliLux Led matrix-verlichting.

Opel_Astra_Sports_Tourer_6
Opel_Astra_Sports_Tourer_6
Opel_Astra_Sports_Tourer_7
Opel_Astra_Sports_Tourer_7

Nieuwe 1.6 BiTurbo

Nieuw in het gamma bij de Opel Astra is de 1.6 BiTurbo CDTi motor met 160 Pk en een koppel van 350 Nm. Daarboven zit nog een snellere versie met 200 Pk. Dat levert bij de Tourer redelijk sportieve prestaties op. Tel bij daar op een CO2 emissie van 109 g/km, dan weet je gelijk hoe deze uitvoering het in de lease gaat doen. Want ook daar kun je van op aan, dit wordt zeker een populaire leasebak.

Verder biedt Opel dezelfde benzine- en dieselmotoren als de hatchback waaronder een 1.0 Turbo op bezine, een 1.6 met 110 pk, een 1.6 met 136 pk (met handgeschakelde zesbak of zestraps automaat) en de door ons gereden nieuwe 1.6 BiTurbo met dubbele turbo en 160 pk.

De Astra Sports Tourer kost duizend euro meer dan de hatchback en begint bij een prijs van € 22.295 voor een driecilinder 1.0 Turbo op benzine. Voor de nieuwe 1.6 BiTurbo moet € 32.795 worden neergeteld.

Opel_Astra_Sports_Tourer_10
Opel_Astra_Sports_Tourer_10
Opel_Astra_Sports_Tourer_11
Opel_Astra_Sports_Tourer_11
Opel_Astra_Sports_Tourer_12
Opel_Astra_Sports_Tourer_12

Douro Vallei

Onze 1.6 BiTurbo heeft een prima koppel en geeft op de zeer bochtige wegen (langer als 6 seconden kun je er niet rechtuit rijden) in de Douro Vallei geen krimp. Zelfs als we lange tijd in z’n derde versnelling blijven zitten en in bocht nummer 371 omhoog rijden pakt de wagen dit moeiteloos op. De Astra Sports Tourer stuurt licht en nauwkeurig en biedt je dankzij prima zittende stoelen veel comfort.

Succesnummer

De nieuwe Opel Astra Tourer is een zeer ruim uitgevoerde stationwagon met veel comfort voor en zal qua prijs en uitvoering een zeer grote groep van autorijders aanspreken. Met name deze stationwagon heeft alles in zich om het succesnummer voor Opel te worden en zal in verkoopaantallen in Nederland de hatchback ver achter zich laten. Opel maakt duidelijk haar ambities waar en heeft met de Astra als auto van het jaar verkiezing een terechte winnaar in handen.

De Douro Vallei in Portugal met de befaamde N 222
De Douro Vallei in Portugal met de befaamde N 222
Prachtige natuur in het vroege voorjaar langs de Douro rivier in Portugal
Prachtige natuur in het vroege voorjaar langs de Douro rivier in Portugal

Nostalgie de Kadett A Caravan

De Opel Kadett A werd in 1962 geïntroduceerd als een compacte gezinsauto. De auto was zoals dat mooi wordt omschreven vrij spartaans uitgevoerd en was gebouwd om de concurrentie met de Volkswagen Kever aan te gaan. Tegenover alle min of meer verouderde eigenschappen van de Kever zette Opel zwaar in en een stille, watergekoelde motor voorin, een laag verbruik, een goed werkende verwarming (voor die tijd), een flinke kofferruimte, meer comfort, veel glas en moderne kleuren en lijnen.

De Kadett A was bedoeld voor de gewone man. In maart 1963 werd een stationcar leverbaar (zie foto). De Kadett was in een standaard en een luxe uitvoering leverbaar, de laatste te herkennen aan een fraaiere grille, een tweekleurig interieur, tapijt, klokje en naar wens twee-kleurenlak.

De Opel Kadett A Caravan
De Opel Kadett A Caravan
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.