15.05.2016

Peugeot 2008, de meest compacte SUV komt uit Frankrijk


Grip Control, Active City Break, i-Cockpit en een GT-Line moeten voor nieuw succes zorgen

Peugeot presenteerde begin 2016 een vernieuwde 2008, de moderne en uiterst compacte SUV heeft nu een duidelijk eigen gezicht. Van z’n voorganger reden er maar liefst ruim een miljoen de fabriek uit. Aantallen die groot genoeg zijn om nu met verbeterde versie op de markt te komen in een segment met veel concurrentie.

Het nieuwe design van de Peugeot 2008 is nu veel nadrukkelijker. De nieuwe neus met een fraai ontworpen grille met de leeuw en rode letters Peugeot en een beduidend meer horizontale motorkap maken hem robuuster waardoor hij ook veel meer de fysieke vormen aanneemt van een compacte SUV. Het is jammer dat de zwarte wiellijsten alleen op de wat duurdere modellen te vinden zijn want juist deze zorgen in combinatie met de beschermplaten van de voor- en achterbumper voor een meer stoer uiterlijk. Wie dat combineert met een fraaie rode kleur (rouge Ultimate) heeft eigenlijk precies de Peugeot 2008 die hij graag wil hebben.

De vernieuwde Peugeot 2008
De vernieuwde Peugeot 2008
Door de zwarte wiellijsten krijgt hij een meer stoer uiterlijk
Door de zwarte wiellijsten krijgt hij een meer stoer uiterlijk
Nieuwe neus en nieuwe grille bepalen in sterke mate het uiterlijk van deze Peugeot 2008
Nieuwe neus en nieuwe grille bepalen in sterke mate het uiterlijk van deze Peugeot 2008
Het indrukwekkende landschap van de bergen in de buurt van Valencia
Het indrukwekkende landschap van de bergen in de buurt van Valencia

Waarschijnlijk zitten de marketeers daarom bij een automerk altijd in sqeeze want linksom willen ze graag zoveel mogelijk modellen verkopen en rechtsom willen ze ook hem altijd zo voordelig mogelijk in de markt wegzetten. Consequentie is dat ze taartjes gaan verkopen zonder slagroom. Taartjes zonder slagroom zien er minder lekker uit en verkopen minder maar misschien is het bij auto’s wel andersom. Wij gaan in ieder geval altijd voor de slagroom-editie met de zwarte wiellijsten.

Naast een robuuster uiterlijk heeft iedere Peugeot vanaf de 208 modelreeks tegenwoordig een i-Cockpit wat moet bijdragen aan meer rijplezier en veiligheid. Grip control en een adaptief aandrijfsysteem moeten de wagen op alle soorten wegen meer grip geven.

Onze favoriet met 17-inch wielen, zwarte wielkasten en 130 Pk
Onze favoriet met 17-inch wielen, zwarte wielkasten en 130 Pk

GT-line

Nieuw is de GT-line uitvoering die de Peugeot dankzij goed gekozen styling de 2008 nog wat meer uitstraling geeft. Met 17-inch wielen, Grip control, RVS skidplates en veel kleine accenten in de auto waaronder een eigen interieurbekleding met veel rode lijnen is dit duidelijk de bovenkant van de prijslijst. De 17-inch wielen passen ook veel beter bij deze uitvoering en zouden net als de zwarte wielkasten eigenlijk standaard moeten zijn.

peugeot_2008_gtline_red
peugeot_2008_gtline_red

Grip Control

Peugeot levert de 2008 met Grip control en een adaptief aandrijfsysteem op de voorwielen wat de auto onder extreme of lastige ondergrond meer grip moet bieden. Grip Control moet samen met een bodemvrijheid van 16 cm en de Mud & Snow Goodyear banden alle jaargetijden meer controle bieden over de auto. De bediening gebeurt via een een draaiknop met een aantal opties. Naast een standaardmodus kun je kiezen voor:

  • Sneeuwmodus welke de slip van ieder voorwiel automatisch corrigeert aan de grip die er op dat moment is. Zodra de auto een snelheid bereikt van 50 km/u schakelt het systeem weer naar de standaardmodus.
  • All-terrain modus waarmee kan worden gereden op een glad wegdek, denk hierbij aan modder of nat gras. Deze modus zorgt ervoor dat de auto kan wegrijden onder bijzondere omstandigheden door zoveel mogelijk koppel over te brengen op de weg met grip. De werking is het beste te vergelijken als een differentieel met beperkte slip.
  • Zandmodus houdt de slip van beide aangedreven wielen en voorkomt het risico van vastzitten in het zand. Deze modus werkt tot 120 km/h en daarmee pas laat over op de standaardmodus.
  • ESP Off spreekt verder voor zich en biedt je de mogelijkheid om als bestuurder ESP en Grip Control uit te schakelen tot een snelheid van 50 km/u en zo de aandrijving geheel zelf in handen te houden.
Peugeot Grip Control - zoeken
Peugeot Grip Control - zoeken
Peugeot Grip Control - vinden
Peugeot Grip Control - vinden
Peugeot Grip Control - gas er op
Peugeot Grip Control - gas er op

Peugeot 2008 en de extra’s

De vernieuwde Peugeot 2008, zeker in de GT Line uitvoering is duidelijk ontworpen om ook een jongere doelgroep aan te spreken. Ondanks de relatief lichte 1.2 motor bieden de uitvoeringen met meer Pk’s voldoende sportieve rijeigenschappen. De aanwezigheid van Mirror Link en Apple Car Play waarmee je je smartphone kunt koppelen en Park Assist (met Hill Assist) met een slimme achteruitrijcamera die aanwijzingen geeft als het oppervlak niet echt lijkt op een mooi stukje asfalt maken daarbij het autorijden een stuk aangenamer.

Voor veiligheid in het verkeer biedt Peugeot eveneens Active City Brake, een automatisch remsysteem in de stad ter voorkoming van een botsing met je voorliggers en daarmee anticipeert op aanrijdingen. In het bovenste gedeelte van de voorruit zit een LIDAR lasersensor die obstakels zoals een rijdende of stilstaande auto, in dezelfde richting of op hetzelfde baanvak registreert.

Als de bestuurder niet ingrijpt remt Active City Brake zelf met volle kracht af om de snelheid van de 2008 tot het obstakel te beperken. De automatische vertraging hierbij kan tot maximaal 10m/s² bereiken.

Slim dat navigatie systeem
Slim dat navigatie systeem

Uitrustingsniveaus en motoren

Peugeot introduceert de nieuwe 2008 met een aantal Euro6 PureTech benzinemotoren met handgeschakelde of automatische versnellingsbak en een BlueHDi dieselmotor. Voor de Nederland komen er 5 versies van de 1.2 PureTech motoren op de markt.

  • De 1.2 PureTech 82 Pk met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, 4,9 l/100 km ofwel 114 g CO2/km.
  • De 1.2 PureTech 82 Pk ETG5 met een elektronisch bediende 5-versnellingsbak, 4,4 l/100 km ofwel 102 g CO2/km.
  • De 1.2 PureTech 110 Pk met een handgeschakelde 5-versnellingsbak, 4,4 l/100 km ofwel 103 g CO2/km.
  • De 1.2 l PureTech 110 Pk met een 6-traps automaat (EAT6), 4,8 l/100km ofwel 110 g CO2/km.
  • En de duidelijk de rapste van het stel, de 1.2 PureTech 130 Pk met een handgeschakelde 6-versnellingsbak, 4,8 l/100km ofwel 110 g CO2/km.

Daarnaast komt er ook nog een BlueHDi bij conform de Euro6 norm. De 1.6 liter BlueHDi 120Pk met een Start&Stop systeem heeft een handgeschakelde 6-versnellingsbak met een normverbruik van 3,7 l/100 km ofwel 96 g CO2/km.

De Peugeot 2008 tussen de bijzondere nautuur en rijstvelden onder Valencia
De Peugeot 2008 tussen de bijzondere nautuur en rijstvelden onder Valencia
peugeot_2008_gtline_rijstvelden_2
peugeot_2008_gtline_rijstvelden_2
peugeot_2008_gtline_rijstvelden_3
peugeot_2008_gtline_rijstvelden_3
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.