24.09.2018

Peugeot komt met Plug-in Hybrid benzinemotoren eind 2019


Voor Peugeot 3008 en de nieuwe Peugeot 508

Peugeot bevestigd vandaag de definitieve komst van hun Plug-in Hybrid benzinemotoren eind 2019. De Peugeot 3008 SUV en de nieuwe Peugeot 508 en 508 SW worden dan als eerste voorzien van een Hybrid en de nieuwe Hybrid4 (4-wielaandrijving) motor.

Peugeot wil met de nieuwe motoren inzetten op meer rijbeleving. Onderdeel hiervan zijn nieuwe rij-modi die bestaan uit de ZEV 100% elektrisch-modus en het rendement van de 4-wielaandrijving-modus (Hybrid4). De technologie maakt het mogelijk zelf te kiezen hoe je die rij-modi wil gebruiken (stad, snelweg, outdoor) met 2- of 4-wielaandrijving en met 225 of 300 pk.

Technologie Plug-in Hybrid

Peugeot presenteert haar Plug-in Hybrid gamma gekoppeld aan een benzinemotor. De 1.6i PureTech-motor is verder aangepast. Het vermogen is nu 180 pk in combinatie met de Hybrid en 200 pk met de Hybrid4.

Nieuwe elektrische automaat

De PureTech-motor wordt gekoppeld aan een nieuwe 8-traps automaat e-EAT8 (Electric Efficient Automatic Transmission met 8 versnellingen), specifiek ontwikkeld voor de Peugeot Plug-in Hybrid-motoren.

Elektrisch gestuurde achteras

De multi-link achteras van de Hybrid4 versie is voorzien van een inverter, een 110 pk/80 kW elektrische motor en een reducer die de 4-wielaandrijving regelt. De inbouw hiervan is niet ten koste gegaan van de ruimte in de auto.

Lithium-ion batterij

De lithium-ion hoogspanningsbatterij (300 Volt) is onder de stoelen van de 2e zitrij geplaatst bij zowel de Hybrid als bij de Hybrid4 versies. De batterij heeft een capaciteit die varieert van 11,8 kWh (Hybrid) tot 13,2 kWh (Hybrid 4). Met dit vermogen kan er in de 100% elektrische modus tot 50 kilometer worden afgelegd.

Om maximaal te profiteren van 100% elektrisch rijden is de modus standaard ingesteld op Zero Emission, als de laadstatus van de batterij dit toelaat. Elektrisch kan tot 135 km/h worden gereden, daarboven neemt de verbrandingsmotor het over.

Nieuwe remfunctie Brake

De bestuurder heeft de mogelijkheid om de Brake functie te activeren waarmee de auto kan worden afgeremd zonder het rempedaal te bedienen. Als motorrem maakt deze het ook mogelijk om de batterij op te laden, bijvoorbeeld downhill.

Nieuw elektronisch gestuurde rembekrachtiger

Om het bereik tijdens 100% elektrisch rijden te vergroten vangt de rembekrachtiger (i-Booster) de energie op tijdens het remmen of bij vertragen door het gas los te laten (energie die bij thermische motoren gewoonlijk verloren gaat).

Nieuwe e-Save functie

Met de e-Save functie kan de bestuurder zijn batterrij reserveren voor bijv. een toekomstig ritje in de stad (10 km, 20 km of een volledig opgeladen batterij). Eenmaal geprogrammeerd geeft deze functie ook het aantal gereserveerde kilometers weer op het display.

De batterij wordt volledig opgeladen:

  • §in 7 uur via een standaard aansluiting (oplader 3,3 kW, 8A)
  • §in 4 uur met een beveiligde, sterkere aansluiting van het type Green’up® (oplader 3,3 kW, 14A)
  • §in minder dan 2 uur bij gebruik van een Wallbox (oplader van 6,6 kW en optioneel, 32A)

De stekker wordt omlijst door een lichtsysteem zodat je kunt zien hoever de batterij is opgeladen. Zodra de stekker in het contact zit, geeft een kleursysteem de voortgang van het opladen aan.

Peugeot i-Cockpit

De aangepaste Peugeot i-Cockpit voor de hybride versies geeft ook rij-informatie binnen het gezichtsveld van de bestuurder (rijmodus, laadniveau en beschikbare autonomie bij elektrisch rijde). Een powermeter in het rechter gedeelte van het digitale instrumentenpaneel vervangt de toerenteller. Hij bestaat uit 3 gemakkelijk herkenbare zones:

  • -De ECO-zone die energiebesparend rijden weergeeft,
  • -De POWER-zone die een sportiever rijgedrag weergeeft
  • -De CHARGE-zone die de bestuurder aangeeft wanneer energie kan worden teruggewonnen waardoor de batterij weer oplaadt, met name door geen gas te geven.

My Peugeot connectiviteit

Ook de mobiele app MyPeugeot wordt aangepast zodat opladen op afstand kan worden geactiveerd en is de voortgang en de status van het laden van de batterij zichtbaar.

In het najaar van 2019 zullen de Hybrid en Hybrid4 motoren worden aangeboden voor de Peugeot 3008 SUV en de nieuwe Peugeot 508 en 508 SW.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.