19.08.2018

The Soul of Opel of hoe ontwerp je een nieuwe Duitse auto


Nieuwe auto’s, wat weten we er eigenlijk van? Ze worden gepresenteerd tijdens private autoshows of internationale beurzen. Soms zijn ze al uitgelekt en kijken liefhebbers verlekkerd naar de eerste foto’s. Wat we krijgen is een overvloed aan informatie en soms is ‘nieuw’ een update of verbeterde versie van zijn voorganger.

De mooiste modellen zijn natuurlijk de conceptcars, de droomauto’s, de studiemodellen waarvan je hoopt dat ze echt ooit 1:1 in productie gaan. Iedereen vindt ze mooi maar soms zijn concepts meer de marketeers die medeverantwoordelijk zijn voor de toekomstige verkoopaantallen. Fabrikanten zorgen ervoor dat juist die extreme ontwerpen worden getemperd, waarna het mooiste concept uiteindelijk wel een fraaie auto oplevert maar nou net de sexappeal van de conceptauto mist. Toch zijn deze conceptcars vaak jarenlang bepalend voor alle toekomstige modellen. Ze zijn in werkelijkheid dus velen malen belangrijker als dat misschien lijkt. Het is de visie van het merk, de visie van de ontwerper en de bepalende factor voor de toekomst van het automerk.

Een cleansheet en de Opel GT uit 2016

Wat wij dus zien is het eindresultaat van jarenlange studie vertaald in dat ene nieuwe model, de droomauto met de wow-factor. Zonder dat we ook maar enig benul hebben wat hieraan vooraf is gegaan, zoals hoeveel jaren van design er in zitten (het aantal ontwerpers x de tijd die zij bezig zijn geweest met hun bijdrage). Opel, sinds een aantal jaren weer runner-up met nieuwe en aanzienlijk meer innovatieve modellen ooit biedt ons aan om samen met hun ontwerpers en opperchief design-guru Mark Adams (officieel Vice President Design van Opel) letterlijk aan de designtafel te gaan zitten vanaf het allereerste moment. Daar waar de schermen nog leeg zijn, een cleansheet met ergens als referentie de conceptcar uit 2016, de Opel GT. De auto waarbij iedereen zich oprecht afvroeg, ga je het doen Opel, durf je het aan en verbaas je iedereen door deze auto in de markt te zetten? Het is geschiedenis, hij staat nog steeds in Rüsselsheim (Duitsland), waar sinds 1862 het hoofdkantoor van Opel is gevestigd, mooi, iconisch en lonkend naar iedereen die hem aankijkt.

De Opel GT Concept onthuld op de 86e Internationale Autoshow van Genu00e8ve in 2016
De Opel GT Concept onthuld op de 86e Internationale Autoshow van Genu00e8ve in 2016
De Opel GT Experimental conceptcar uit 1965
De Opel GT Experimental conceptcar uit 1965

Hoe ontwerp je een conceptcar voor Opel in Duitsland

Hoe gaat het ontwerpen van toekomstige modellen in werkelijkheid eraan toe? Is er echt een cleansheet of zijn er ook merkwaarden zoals het Duitse Germanness (German, Exciting en Approchable) die bij het ontwerp van een nieuwe conceptcar voor Opel belangrijk zijn? Laten we duidelijk zijn, Opel is een Duits automerk, daar is geen twijfel over. En ook al is het nu eigendom van PSA, het Franse concern waartoe o.a. Peugeot en Citroën toe behoren, een Opel wordt ontworpen en gebouwd volgends de Duitse normen waarbij kwaliteit altijd voorop zal staan. Concessies lijken hier niet te bestaan.

Germaness en de Soul van Opel

Mark Adams is daar duidelijk over, er zijn geen beperkingen. Dat wil alleen niet zeggen dat er naast de het Duitse Germaness ook een aantal zaken zijn die we meenemen in onze missie bij het ontwerp. Zo zijn er bijvoorbeeld de ‘iconic codes’ als Yellow (het geel van de eerste Opel GT) of motorsport, daar waar het om performance gaat, net als het GSi label. Ze horen bij Opel en zullen altijd terugkomen. Daar is bijvoorbeeld de LED licht technologie sinds een aantal jaren aan toegevoegd. Het is niet de makkelijkste boodschap, want wie dieper in de waarden van Opel duikt leert toch dat er een longlist is van onderwerpen die onderhuids moeten worden meegenomen. Het zijn regels die een nieuwe auto verrijken. De missie is misschien wel de moeilijkste van allen want Opel wil heel graag dat de nieuwe auto ‘ Like a true German friend’ wordt gepositioneerd. Marketing bla bla? We denken van niet, want waarom zou je niet een auto ontwerpen waar iedereen van wil gaan houden.

Designtaal aan de designtafel

Maar laten we teruggaan naar de designtafel, daar waar we individueel met een van de designers zelf aan de slag mogen. Onze referentie, de Opel GT uit 2016. Daarnaast krijgen wij en terecht wel wat ’Extorior Design’ opdrachten zodat we geen Star Wars gaan zitten spelen en met een raket op wielen uit de hoge hoed komen. De designers helpen bij het denken, visualiseren en praten over welke richting we uitgaan. Mijn persoonlijke missie stond al vooraf vast, hoe kunnen we van een Opel GT een SUV maken.

En omdat we met in ons achterhoofd de Germaness (German, Exciting en Approchable) hebben in geprogrammeerd beginnen we met de neus, het aanzicht, dat wat gelukkig de meeste auto’s nog uniek maakt. We hebben dus te maken met German consistency wat zoveel betekent als, het logo in het midden, de lichtunits een eigen identiteit geven (je hoopt dan dat iedereen in z’n achteruitkijkspiegel onmiddellijk een Opel herkent). Spannend wordt het als we de lichten en de grille versmelten zodat er een nieuwe neus ontstaat. En daarna wordt het alleen nog maar spannender, net als de meervoudige NDA die we hebben getekend. Aan de binnenkant komen we niet toe, buiten dat we weten dat het interieur design ‘timeless modernity’ moet uitstralen, versimpeld, tijdloos en puur functioneel en dan ook nog sterk visueel moet overeenkomen. Je wilt eigenlijk niet meer weg en je veldbedje naast het grote designscherm plaatsen want het is genieten om dit te doen. Spannend, verrassend en zeldzaam inspirerend. Wij weten inmiddels hoe de nieuwe conceptcar van Opel er uit gaan zien maar dat verklappen we pas op 22 augustus. Wordt vervolgd…

`Work in progress` van een Opel GTConcept naar een Opel GT .... (22 augustus weten we het)
`Work in progress` van een Opel GTConcept naar een Opel GT .... (22 augustus weten we het)
De vriendelijke en tegelijk kritische blik van Mark Adams tijdens onze designsessie.
De vriendelijke en tegelijk kritische blik van Mark Adams tijdens onze designsessie.

Het Opel Museum wat niet bestaat

Diep verborgen op het oude fabrieksterrein staat in een van de vele vaak leegstaande hallen een verzameling Duitse schoonheden van Opel. Klassiekers of hoe je ze wilt noemen. Het is een museum met auto’s en andere opvallende door Opel gestylde zaken zoals fietsen en een koelkast. Hoewel ieder museum zou staan te trappelen de collectie op te nemen is dit gewoon de heritage van het merk wat al 156 jaar bestaat. Kijk mee en geniet.

Opel Rak 2 (1928)
Opel Rak 2 (1928)
Het prachtige klassieke logo van Opel
Het prachtige klassieke logo van Opel
Opel Diesel GT haalde in 1972 het wereldrecord met 197 km/uur
Opel Diesel GT haalde in 1972 het wereldrecord met 197 km/uur
En misschien wel de mooiste, de Opel CD Concept Car uit 1969
En misschien wel de mooiste, de Opel CD Concept Car uit 1969
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.