04.02.2014

Toyota’s waterstofauto (Fuel Cell Vehicle) op één tank doorstaat Polar Vortex glansrijk


300 mijl (zo’n 500 kilometer) op één tank

Terwijl automobilisten in het noordoosten van Amerika de afgelopen weken massaal strandden zocht Toyota de extreme kou juist op. Enkele tientallen Toyota waterstofauto’s uit een speciale testvloot werden in Connecticut en Pennsylvania (Verenigde Staten) en Northwest Territories (Canada) door bedrijven ingezet bij temperaturen tot wel onder de -30 graden Celcius. Toyota wil hiermee de betrouwbaarheid van de techniek testen en verfijnen

Vanaf 2015 neemt Toyota de waterstofauto (ook wel Fuel Cell Vehicle) in productie. Sinds enige tijd rijden in Amerika en Japan al een paar honderd testauto’s rond. 

De Polar Vortex die het noordoosten van Amerika en Canada geselde, was een ultieme proef voor de waterstofauto’s van Toyota. 

20140204_04-Toyota_test_waterstofauto_FCHV_in_de_extreme_vrieskou_in_Amerika_en_Canada
20140204_04-Toyota_test_waterstofauto_FCHV_in_de_extreme_vrieskou_in_Amerika_en_Canada

Grote schommelingen in temperatuur zijn nog steeds een zwak punt voor volledig elektrische auto’s. De actieradius van de Toyota bleef ondanks de kou gelijk aan normale omstandigheden. De auto’s reden 300 mijl (zo’n 500 kilometer) op één tank.” In Yellowknife (Canada) zakte de temperatuur tot -30. Maar ook dat bleek voor de FCHV geen enkel punt.

Voor Toyota was dit belangrijk om met deze testvloot aan te kunnen tonen dat de auto’s ook in extreme temperatuur kunnen opereren. Eerder werd de aandrijflijn ook al aan een langdurige proeven in Death Valley onderworpen.

De productie van de Fuel Cell Vehicle (FCV) wordt volgend jaar opgestart. De auto zal in 2015 in Japan worden geïntroduceerd. De Japanse de overheid investeert flink in de waterstofinfrastructuur zodat rondom grootstedelijke regio’s volop getankt kan worden. In andere regio’s en landen in de wereld waar de waterstofinfrastructuur eveneens op orde is, wordt bekeken of de nieuwe waterstofauto ook geïntroduceerd kan worden.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.