De vernieuwde BMW S1000XR

De vernieuwde BMW S1000XR

Vorig artikel Volgend artikel

De BMW S1000XR is een motor met het beste van twee werelden: hij is ideaal voor de motorrijder die wilt toeren zonder compromis en tegelijkertijd het vermogen wilt van een racer. Nieuwsgierig naar de BMW S1000XR? Ik vertel je er alles over in dit artikel.

BMW_S1000XR_Back

De vernieuwde BMW S1000XR

Bij BMW hebben ze begrepen dat er behoefte was naar een 'tussenmodel'. De S1000XR is daarbij de uitkomst geworden: hij is perfect voor de racer en de sportieve toerrijder. De oude S1000XR was al een hele goede motorfiets. Maar de vernieuwde S1000XR doet er op alle vlakken nog even een schepje bovenop. Even wat snelle cijfers:

  • Vermogen: 165 pk
  • Cilinders: 4
  • Cilinder inhoud: 999 cc
  • Gewicht: 226 rijklaar
BMW_S1000XR_Cockpit_View

Wat features op een rij

Met een hoge en rechte zitpositie rijdt de S1000 XR als een echte toermotor. Toch hebben de heren van BMW het zwaartepunt enorm laag kunnen houden waardoor de S1000XR bijna stuurt als een lesmotor.

Door de tweevoudig verstelbare kuipruit in laag en hoog, zit je voldoende uit de wind. Dan het vermogen: dat is165 pk aan pure kracht. Onder de 5500 tpm kun je met de S1000XR relaxt en rustig rijden met weinig geluid uit de demper. Lekker ontspannen.

Trek je de S1000XR door boven de 5500 tpm dan ontwaakt de ware racer en begint de uitlaatdemper te janken als een echte racemotor. De S1000XR komt echt tot leven en binnen no time bereik je snelheden boven de 200 km/u.

De S1000XR daagt je uit het gas open te trekken en door het lage zwaartepunt en fijne hoge zitpositie is dit goed mogelijk. Dit alles komt door het plaatsen van het geleende motorblok van de S1000RR, met een kleine downgrade in het vermogen.

BMW_S1000XR_Exhaust
BMW_S1000XR_Specs

Opties en mogelijkheden op de S1000XR

De S1000XR is gemaakt voor de racer die afstanden wil afleggen of de tourrijder die het vermogen wilt van een racer. Toch heeft de S1000XR snufjes van beide type motoren. Zo is de motor voorzien van 3 verschillende rijmodi: rain, road en dynamic. Voor de echte snelheidsduivels die even snuffelen tussen de instellingen op het TFT scherm, vinden nog een instelbare rijmodus: Dynamic Pro. In deze modus is alles elektronisch instelbaar, van DTC tot ABS tot zelfs een heuse wheelie control.

Dit laatste is instelbaar in 4 mogelijkheden, van geen wheelie tot de mogelijkheid om een kleine wheelie te doen tot helemaal geen beperking. Wij hebben deze optie maar met rust gelaten.

Leuk om te zien is de hellingshoek weergave in de sportmodus. Op het TFT scherm kan je zien onder welke hoek je de bocht doorgaat en wat je maximale hellingshoek was.

BMW_S1000XR_Controls
BMW_S1000XR_Back_Lights
BMW_S1000XR_Handle_Bars
BMW_S1000XR_Gas_Tank
BMW_S1000XR_TFT_Screen
BMW_S1000XR_Close_VIew

Comfort opties op de BMW S1000XR

Ook vinden we comfort opties (optioneel) zoals handvatverwarming, mistlampen aan de voorzijde, keyless drive, elektronische cruise control, navigatie voorbereiding, handkappen en quickshifter. Deze opties maken de S1000 XR een zeer complete motor.

Heb ik dan helemaal niets te zeuren over deze motor? Jawel, en als je het gezien hebt, zie je het altijd en stoort het een beetje, het voorwiel. Als je de motor bekijkt vanaf de zijkant, lijkt het voorwiel te klein voor de machine. Ook staat het wiel iets te ver naar achteren. Gelukkig heb je hier tijdens het rijden helemaal geen last van.

BMW_S1000XR_Side_half

Wat kost de BMW S1000 XR?

De BMW S1000XR is verkrijgbaar vanaf € 20.580,58. Maar wie de meeste opties en pakketten aanklikt zoals dat bij deze motor is gedaan komt al snel op een prijs uit van € 26.523,19.

Tim van Osta

Tim is een real petrolhead in hart en nieren. Groot autoliefhebber, motorrijder en natuur gek.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies