Lexus GS F: nóg een atmosferische high performance V8

Lexus GS F: nóg een atmosferische high performance V8

Vorig artikel Volgend artikel

Nog geen maand na de introductie van de RC F, kondigt Lexus vandaag een tweede sportief F model aan: de GS F. In de 4-deurs Lexus GS F zien we de krachtige aandrijflijn van de RC F terug, inclusief de V8 met 477 pk en 527 Nm*. Tel daarbij op een afgetraind onderstel, achterwielaandrijving en Lexus' Torque Vectoring Differential, en de uitkomst staat vast: rijplezier verzekerd!

De Lexus GS F – waarbij F staat voor Fuji en daarmee een verwijzing is naar het roemruchtige circuit – is gebaseerd op de achterwielaangedreven Lexus GS-serie. Deze wordt in Nederland geleverd in twee hybride varianten; de GS 300h en GS 450h. Lexus gooit het met de GS F over een heel andere boeg.

Atmosferische V8

De aandrijflijn van de GS F omvat een atmosferische V8, gekoppeld aan een 8-traps automatische versnellingsbak die desgewenst ook met de hand kan worden bediend. Het 477 pk sterke en 527 Nm 5.0 liter blok – Lexus meest potente V8 ooit – combineert de Otto én Atkinsons Cycle voor maximale prestaties bij vollast of juist een gereduceerd brandstofverbruik bij minder sportief gebruik.


Lexus GS-F 1

Onderstel met twee gezichten

Voor extra stijfheid werd de carrosserie van de GS-serie verstevigd en ging het onderstel opnieuw naar de tekentafel. Het resultaat is een verbluffend geraffineerd rijdende auto die bijvoorbeeld snelwegkilometers comfortabel consumeert en tegelijk een bochtig parcours met grote gretigheid aanvalt.

Torque Vectoring Differential standaard

De sportieve aspiraties van de GS F worden ondersteund door het (standaard) Torque Vectoring Differential (TVD), dat – eenvoudig gesteld – het buitenste wiel meer vermogen geeft in bochten. Lexus TVD kent drie standen: Standaard (lichtvoetig maar stevig), Slalom (zeer direct reagerend op commando's) en Track (met extra stabiliteit bij hoge snelheden).

Lexus GS F
Redactie Carrepublic

De redactie van Carrepublic schrijft dagelijks over nieuws uit de automotive industrie. Volg ons ook via Twitter, Facebook en Instagram.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies