11.09.2018

Lexus UX, nieuw style icoon voor dertigers


Urban Explorer is ontworpen voor millennials

Lexus introduceert de Lexus UX, een compacte crossover in het C-segment. De premium crossover staat op een gloednieuw platform (Global Architecture-Compact, GA-C) dat zich onderscheidt door het laagste zwaartepunt in zijn segment. Tot zover de inleiding van de persintroductie. Wie het bovenstaande allemaal begrijpt is een kenner. Letterlijk is de Lexus UX een nieuw kleinere nog steeds luxe Lexus gebouwd op het onderstel waar Toyota ook de C-HR op heeft gebouwd.

Waar iedereen roept dat alleen 50-plus nog nieuwe auto’s koopt zijn ze bij Lexus over deze nieuwe UX wat meer uitgesproken. De Lexus UX (wat staat voor Urban Explorer) is ontworpen voor millennials (Generatie Y) en zowel voor mannen als vrouwen. Door het lage zwaartepunt van de Lexus UX moeten de rijeigenschappen je doen denken aan een hatchback doordat hij dichter bij de weg ligt. Hij meet krap 4.5 meter, 1.84 cm breed en 1.52 cm hoog.

Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle12
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle12
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle11
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle11

Twee aandrijflijnen

Lexus levert de nieuwe UX met de keuze uit twee aandrijflijnen. De UX 250h is voorzien van Lexus Hybrid Drive met een vermogen van 178 pk. De nieuwe 2.0-liter viercilinder benzinemotor is volgens de fabrikant een van de efficiëntste benzinemotoren in zijn klasse. De UX 200 is voorzien van dezelfde nieuwe 2,0-liter viercilinder benzinemotor als de UX 250h en levert een vermogen van 171 pk.

Nieuwe D-CVT Transmissie

De nieuwe Direct-Shift Continuously Variable Transmission (D-CVT) moet zorgen voor verbeterde prestaties en een directer rijgevoel. Vooral bij accelereren vanuit stilstand is dat vergelijkbaar met dat van een handgeschakelde transmissie. Beide modellen zijn voorzien van Lexus Drive Mode Select, waarbij je als bestuurder kunt kiezen uit drie standen (Eco, Normal, Sport).

Aerodynamisch profiel

Over z’n looks kunnen de meningen verschillen. De UX heeft een uitgesproken uiterlijk. Je zal hem dus mooi vinden, of niet. Er is met dit ontwerp niet echt een grijs gebied. De Lexus designers hebben voor de UX een thema bedacht waarin verfijning, stijl en functionaliteit in elkaar opgaan. Dit design wordt nog eens versterkt door de grote wielen die zoveel mogelijk op de hoeken van de carrosserie zijn geplaatst.

De zogeheten Aero Stabilising Blade Lights van de UX strekken zich over de gehele breedte van de achterzijde uit. Dankzij het ontwerp geleiden de achterlichten de wind langs de achterzijde van de auto. De achterlichten leveren op die manier een actieve bijdrage aan het verbeteren vaneen aerodynamisch design dat de weerstand van wind reduceert en tegelijkertijd de remschijven koelt zonder nadelige gevolgen voor de luchtweerstandscoëfficiënt. Deze aero wielen zijn leverbaar in zilver of antraciet metallic.

Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle13
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle13
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle14
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle14
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle15
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle15

Actieve veiligheid

Vanzelfsprekend is de Lexus UX standaard uitgerust met veel actieve veiligheidssystemen. Zak de UX zelfstandig verkeer volgen bij lagere snelheden, zoals fileverkeer. Lane Tracing Assist helpt hierbij om het voertuig gecentreerd te houden in de rijstrook. Lane Departure Alert detecteert niet alleen witte en gele wegbelijning, maar ook de zijkanten van de weg. Dynamic Radar Cruise Control met Road Sign Assist (RSA) leest verkeersborden en kan de snelheid van het voertuig aanpassen aan de maximaal toegestane snelheid om eventuele verkeersboetes te voorkomen.

Lexus UX F Sport

Lexus levert voor de liefhebbers van extra sportief rijden het F Sport-pakket op de UX 200 en UX 250h. Dit pakket is optioneel leverbaar met het responsieve Adaptive Variable Suspension (AVS) wat we kennen van de Lexus LC en LS. Dit systeem verhoogt de dempingskracht en minimaliseert body roll in bochten of bij het wisselen van rijstrook en vermindert de dempingskracht in een rechte lijn voor maximaal rijcomfort. Achter monteert Lexus speciale performance dempers voor een sportiever en directer weggedrag. De 18-inch lichtmetalen wielen zijn exclusief leverbaar op de F Sport.

De nieuwe Lexus UX is eind eerste kwartaal 2019 in Nederland, prijzen volgen later.

Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle8
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle8
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle16
Lexus UX_HV_Graphite Black GF_Lifestyle16
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.