Nieuwe Peugeot 508 SW, stationwagen met allure

Nieuwe Peugeot 508 SW, stationwagen met allure

Vorig artikel Volgend artikel

Na de introductie van de nieuwe Peugeot 508 Berline of hatchback (de vijfdeurs-versie) was het aftellen naar het logische vervolg, de Peugeot 508 SW. Peugeot noemt hem de break, in de volksmond een stationwagen. Bij het zien van het design vraag je jezelf af, wie zou er eerder zijn ontworpen, de berline of toch deze break. Hij is even stijlvol als de 508, meet 5.78 en dat is fors en heeft een prachtig achterwerk. De wagen wordt officieel pas gepresenteerd op de Mondial de Paris 2018 waarna hij vanaf januari 2019 op de Europese markt zal verschijnen.

Gezien de populariteit van stationwagens in het D-segment (één van de drie verkochte auto’s is een break) is de 508 SW misschien nog wel belangrijker voor Peugeot in de markt als de Berline.

PEUGEOT_508SW_1
Lange slanke lijnen geven de 508 SW een sportieve look

Nieuwe 508 SW is langer en lager

De nieuwe Peugeot 508 SW is met 1.42 m even laag als de sedan uitvoering. Dat is bijna 6 cm lager dan de vorige generatie waardoor de aerodynamica is verbeterd zonder dat dit overigens ten koste is gegaan van de hoofdruimte in de auto. Hij is met 4.78 m slechts 3 cm langer dan de vorige generatie. Door de portieren zonder frame oogt deze 508 SW beduidend scherper en sportiever dan zijn voorganger. Aan de voorzijde vind je de inmiddels bekende full LED koplampen en zien we ook hier de op de grille geplaatste leeuw en de 508-cijfers op de neus van de motorkap.

Meest opvallend is toch de de achterkant met de hoogglans zwarte horizontale strook omlijst door de Full LED 3D achterlichten die we kennen van de ‘gewone’ 508. Zodra de motor start branden de achterlichten die er uitzien als de klauwen van de leeuw. De lichtintensiteit past zich automatisch aan de hoeveelheid omgevingslicht aan. De dubbele, verchroomde uitlaatpijpen geven de auto een extra sportieve look.

PEUGEOT_508SW_3
De fraai gestileerde achterzijde met de opvallende achterlichten

Inrichting en interieur

Net als de nieuwe Peugeot 508 Berline is ook de SW uitgerust met de nieuwste generatie PEUGEOT i-Cockpit. De inrichting en interieur details zijn zoals we deze van Peugeot mogen verwachten met o.a.:

- een compact, met nerfleder bekleed stuurwiel
- bedieningshendel voor de automatische versnellingsbak met sequentiële bediening in de middenconsole, die bovendien veel opbergruimte biedt
- middenconsole en de portierpanelen (afhankelijk van de uitvoering) afgewerkt met een bekleding die lijkt op carbon of natuurlijk hout
- mat chroom voor het stuur, de portierpanelen, de ventilatieopeningen en de 7 pianotoetsen
- bekleding met een materiaal met vezelstructuur van de binnenkant van het aflegvak aan passagierszijde (alle afwerkingsniveaus) en de opbergvakken in de voorportieren
- goed omsluitende, (AGR gecertificeerde) ergonomische stoelen met de keuze voor Alcantara of nappa nerfleer. De leren bekleding wordt aangeboden in de kleuren Mistral Zwart en Rouge Pourpre.
- de 508 SW is verder leverbaar met een panoramische open dak.
- het premium hifi-systeem is ontwikkeld door FOCAL en heeft 10 verdeeld wordt over het interieur van de auto. De tweeters in de vier portieren zitten achter roosters van geborsteld metaal.

PEUGEOT_508SW_5
De nieuwe i-Cockpit, wie er aan gewend is wil nooit meer iets anders

1.780 Liter laadvolume

Een achterklep (helaas niet standaard met elektrische bediening en handsfree functie) biedt toegang tot de bagageruimte met 520 liter inhoud onder de hoedenplank. De laaddrempel is laag (6 cm lager dan de berline op slechts 63.5 cm vanaf de grond). Daarvoor zit een 2/3 – 1/3 deelbare achterbank met Magic Flat functie. Met dit systeem kunnen beide delen van de bank worden weggeklapt van achter uit de laadruimte.. Zo ontstaat een nagenoeg vlakke laadvloer en in totaal 1.780 liter laadvolume.

PEUGEOT_508SW_4
Bagageruimte met in totaal 1.780 liter laadruimte

Nieuwe generatie PureTech motoren

De nieuwe PEUGEOT 508 SW wordt aangeboden met de nieuwe generatie PureTech en BlueHDi motoren (standaard met SCR) die gepresenteerd werden voor de berline.

Twee PureTech benzinemotoren met 1.6 l cilinderinhoud:

- PureTech 180 S&S EAT8
- PureTech 225 S&S EAT8

Vier BlueHDi Dieselmotoren met 1.5 l en 2.0 l cilinderinhoud:

- BlueHDi 130 S&S 6-handbak
- BlueHDi 130 S&S EAT8
- BlueHDi 160 S&S EAT8
- BlueHDi 180 S&S EAT8

Het gamma wordt in de tweede helft van 2019 uitgebreid met een Hybride Plug-In benzineversie met een ruim elektrisch bereik van 50 km (WLTP meetmethode). De bagageruimte blijft geheel bruikbaar doordat de batterijen onder de achterbank zijn geplaatst.

PEUGEOT_508SW_2
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast blogger, strateeg, storyteller en een digitale nomade. Je maakt Henk blij met bijzondere...

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies