Nieuw29.03.2020

Polestar 2: de elektrische fastback


Met de Polestar 2 krijgen we er een beduchte concurrent bij voor de elektrische automarkt. De Polestar 2 is sterk afgeleid van de Polestar 1, wat een krachtige hybride sport coupé is. De Polestar 2 heeft in feite veel optische overeenkomsten, maar de aandrijving is anders. De Polestar 2 heeft een tweetal elektrische motoren welke onafhankelijk de voor- en achteras aandrijven en is dus volledig elektrisch. Sommigen noemen het een sedan, Polestar noemt de 2 een elektrische fastback voor het hele gezin.

Kijk je binnen in deze elektrische auto, dan kun je maar aan een ding denken: ruimte. De Polestar biedt ruimte voor 5 passagiers en bagage. Ruimte genoeg, aldus Polestar. Het dashboard oogt opgeruimd en innovatief. Een groot, in de lengte geplaatst, 11 inch touchscreen met geavanceerde voice control, is het hart van de auto en al haar mogelijkheden. Hiermee kun je alles bedienen en is alle informatie direct beschikbaar. Ook is het de eerste auto met geïntrigeerd Android-infotainmentsysteem dat toegang tot verschillende diensten biedt zoals Google Assistant, Google Maps en de Google Playstore.

De nieuwe Polestar 2 heeft optisch veel weg van de Polestar 1.
De nieuwe Polestar 2 heeft optisch veel weg van de Polestar 1.
Het nieuwe design van de Polestar 2 is een lust voor het oog.
Het nieuwe design van de Polestar 2 is een lust voor het oog.

Alle Polestar features op een rij

De beide elektromotoren in de Polestar 2 produceren samen 408 pk en 660 Nm koppel. Dit samen met de fantastische vierwielaandrijving zorgt voor een sprint naar de 100 km/u onder de 5 seconden, 4,7 seconden om precies te zijn. In de Polestar 2 is een 78 kWh sterke accu verwerkt die in de bodem van de auto geplaatst is, wat weer voor extra ruimte zorgt. Ook in de kofferbak is er ruimte aanwezig: zo’n 405 liter bagageruimte.

Cool fact: mocht je toch nog wat ruimte tekort komen, dan kun je onder de voorklep nog eens extra 35 liter bagageruimte vinden. Want, er is natuurlijk geen verbrandingsmotor aanwezig.

De Polestar 2 is óók verkrijgbaar met een elektrisch inklapbare trekhaak. Het toegestane, geremde aanhangwagen gewicht, is het hoogste binnen dit segment van elektrische auto’s, namelijk 1.500 kilo. Dit is genoeg voor de meeste caravans en paardentrailers.

De Polestar 2 heeft met 1.500 kilo trekgewicht de hoogste cijfers in zijn klasse.
De Polestar 2 heeft met 1.500 kilo trekgewicht de hoogste cijfers in zijn klasse.

Maximaal bereik van de Polestar 2

De Polestar 2 heeft een maximaal bereik van 470 kilometer (WLTP). Maar de ervaring leert dat dit eigenlijk nooit gehaald kan worden. Maar een ruime 400 kilometer zal er zeker overblijven, tenzij je de verleiding niet kan weerstaan om het stevige vermogen toch zo af en toe te gebruiken.

Het interieur oogt opgeruimd en zit vol innovaties zoals de geavanceerde voice control.
Het interieur oogt opgeruimd en zit vol innovaties zoals de geavanceerde voice control.
Polestar_2
Polestar_2
Polestar_2_electric
Polestar_2_electric
Polestar_2_elektric_fastback
Polestar_2_elektric_fastback

De productie van de Polestar 2 gaat door tijdens de Coronacrisis

Momenteel staat de wereld op zijn kop in verband met het Coronavirus. De Polestar 2 is begin februari onthuld en ruim een jaar later is de productie van start gegaan in de nieuwe fabriek in Luqiao in China. Ondanks deze moeilijke tijden zet Polestar door. Met de focus op gezondheid en veiligheid voor de medewerkers in de fabriek, zullen de eerste exemplaren in Europa arriveren in juli.

De productie van de Polestar 2 in de nieuwe fabriek in Luqiao, China.
De productie van de Polestar 2 in de nieuwe fabriek in Luqiao, China.

Vanaf nu verkrijgbaar

De Polestar 2 was al te reserveren, maar is nu ook officieel te koop in Nederland. De standaard zeer rijk uitgeruste Polestar 2 is verkrijgbaar vanaf € 59.800. Ook is de Polestar 2 verkrijgbaar met een Performance Pack wat voor nog betere rijeigenschappen zorgt. Je krijgt dan onder andere geavanceerde schokdempers van Öhlins, Brembo-remmen en 20 inch gesmede velgen.

Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.