03.03.2014

Politie kiest voor Range Rover Evoque


Tussen 1975 en 1988 was de Range Rover het boegbeeld van de toenmalige Algemene Verkeersdienst (AVD). Nu lijkt de liefde bij het Korps Rijkspolitie terug te zijn voor Range Rover en wordt het wagenpark uitgerbreid met de Range Rover Evoque.

In 1975 debuteerde de Range Rover voor het eerst in het wagenpark van de toenmalige AVD ter vervanging van de toenmalige ‘Hanomag’s’. In die jaren was de Range Rover met een achtcilindermotor en met volle uitrusting goed voor een topsnelheid rond de 160 km/u. Dat was in de ‘seventies’ voldoende om de meeste wagens uit die tijd bij te houden. De Range Rover onderscheidde zich verder door de permanente vierwielaandrijving en de sterke Fairy kaapstander lier.

Daarnaast hadden alle politie-Range Rovers als standaardtools een ‘Slijpmachine’ en de ‘Force Valentina bijl’ aka blikopener aan boord waarmee het koetswerk van een auto kon worden opengewrikt.

Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie
Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie

Nu in 2014 krijgt dit allemaal een vervolg met de aanschaf van de Range Rover Evoque in een hedendaagse politielook. De wagens hebben nog steeds de permanente vierwielaandrijving. Onder de motorkap ligt nu een viercilinder dieselmotor met een topsnelheid tegen de 200 km/u. Of deze motoren nog wat verder zijn getuned, wat wel nodig is wil je tegenwoordig een gemiddelde middenklasser op topsnelheid bijhouden is niet bekend. 

Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie_boven
Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie_boven
Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie_voor
Range_Rover_Evoque_Korps_Rijkspolitie_voor
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.