Verslaggever bij BN DeStem. Schrijft over baseball, bouw, techniek, fotografie, mensen, computers, internet, reizen en oldtimers. @Krijnen.Com
Als we het over een auto met een verhaal hebben: dit is er een. Met ook nog een actuele aanleiding: deze week is het 59 jaar geleden dat ie met pensioen ging, twee dagen voor Kerst 1955. Het is de Mercedes W196R 300 die in 1954 en 1955 gereden werd door Juan Manuel Fangio, Hans Herrmann en Karl Kling. Wel een vroeg pensioen, want nummer 12 was op dat moment maar 14 maanden in actieve dienst geweest.
Nadat ie in het voorjaar van 1954 afgebouwd was, won Fangio met de W196R met het chassisnummer 00006/54, voorzien van de 2.5 liter acht cilinder lijnmotor de Grand Prix in Duitsland en Zwitserland.
Later dat jaar werd ie afgesteld op het toen nog piepjonge talent Hans Herrmann die er vierde mee werd in de Italiaanse Grand Prix. In de laatste race waar 00006/54 met nummer 12 deelnam lag ie in 1955 tweede in de Italiaanse Grand Prix met Karl Ling als piloot tweede achter Fangio in een andere W196R. Zijn laatste race reed nummer 12 niet uit, want de versnellingsbak bezweek.
Er bestaan op dit moment nog tien W196’s, maar dit zou de duurste auto ooit worden: vorig jaar werd hij door veilinghuis Bonhams verkocht voor het astronomische bedrag van bijna 20 miljoen Britse ponden, oftewel 22.7 miljoen euro.
Eigenlijk onbegrijpelijk dat de auto niet meer in het Daimler-Benz Museum staat, waar hij op 22 december 1955 naar toe verhuisde. Hoe dat precies gegaan is, is niet helemaal duidelijk. Nummer 12 werd in mei 1973 door Mercedes-Benz aan het National Motor Museum in Bealulie, Hampshire geschonken.
Daarna is een aantal keren verkocht aan particuliere liefhebbers, de laatste een Duitse zakenman die 12 een aantal keren op exclusieve bijeenkomsten showde. Zoals op Goodwood en Pebble Beach, de laatste keer in het jaar 2000. Daarna verdween hij uit het gezicht, tot de veiling bij Bonhams, tijdens het Goodwood festival of Speed, op 12 juli 2013. De nieuwe eigenaar, naar verluidt, een emir of een sjeik.