12.03.2015

Audi’s eerste koolstofvezel racefiets


Vervaardigd uit koolstofvezel welke Audi ook verwerkt in de Audi R18 e-tron quattro Le Mans-winnaar.

Autofabrikanten lijken zich steeds meer te focussen op fietsen. Peugeot heeft ze al jaren. Pon (Volkswagen) koopt Gazelle, Ford werkt aan een mobility-plan met e-bikes en Audi had al een
super e-bike genaamd de Wörthersee. Met de Audi Sport Racing Bike introduceert Audi nu voor het eerst een racefiets van koolstofvezel.

02-Audi-Sport-Racing-Bike
02-Audi-Sport-Racing-Bike
03-Audi-Sport-Racing-Bike
03-Audi-Sport-Racing-Bike
04-Audi-Sport-Racing-Bike
04-Audi-Sport-Racing-Bike

Audi ontwikkelde de racefiets in samenwerking met CarbonSports, terwijl de Audi Concept Design Studio in München voor het kleurschema tekende. Qua design is de Audi Sport racefiets behoorlijk onderscheidend.

Het zadel is afgewerkt met nappaleer, een accent uit
de nieuwe Audi R8. Het 790 gram wegende lichtgewicht frame en de wielen zijn vervaardigd uit koolstofvezel, specifiek het type T1000 koolstofvezel dat Audi ook verwerkt in het interieur van de Audi R18 e-tron quattro Le Mans-winnaar.

Het resultaat? Een racefiets met Audi Sport look en een totaal gewicht van slechts 5,8 kg. Hij wordt in een beperkte, genummerde oplage van 50 stuks uitgebracht. De prijs van de Audi Sport Racing Bike mag er ook wezen en bedraagt wel 17.500 euro.

Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.