09.04.2016

Uber krijgt steeds meer concurrentie, BMW lanceert DriveNow ook in VS


Car-sharing dienst start in Seattle onder nieuwe naam ReachNow

De auto-industrie heeft steeds meer te maken met nieuwe vormen van concurrentie. Zelfrijdende auto’s van Google en Apple, intreders als Tesla, veranderend consumentengedrag door de komst van e-bikes die zelfs als vervanger van lease-auto’s worden gezien in stedelijke omgevingen en car-sharing diensten.

Alle vormen worden als concurrent gezien en als je ze niet kunt verslaan, join them! De meeste automerken hebben inmiddels e-bikes al zijn er nog maar enkele echt actief in de volume-markten. Peugeot heeft al langer een breed aanbod en Gazelle, eigendom van Volkswagen timmert al jaren hard aan de weg. Mobility is big business.

Op het gebied van car-sharing zijn Ford en General Motors al langer actief. Deze week werd bekend dat BMW met haar DriveNow model nu ook in VS op de markt gaat komen. BMW is inmiddels gestart in Seattle maar hoopt zo snel mogelijk ook in andere steden met haar sharing-service op de markt te komen. Het car-sharing model wordt in de markt gezien als een directe concurrent voor de taxi-services van Uber.

Speciaal voor Amerikaanse markt wordt DriveNow omgedoopt in ReachNow. Seattle krijgt een wagenpark van 370 auto’s waaronder ook de elektrisch aangedreven BMW i3. In Europa is DriveNow wat alleen via een app op een smartphone te gebruiken is actief in een beperkt aantal grote Duitse steden, Londen, Copenhagen en Wenen.

In de VS betalen gebruikers van ReachNow 0.49 dollar per minuut naast een eenmalige aanmelding van 29 dollar (Europa 29 euro). De car-sharing dienst wordt vooral gezien als een snelle vervanging van een taxi als de eigen auto niet direct beschikbaar is.

Foto: BMW blog

BMW Drive-Now wordt in de VS omgedoopt in ReachNow
BMW Drive-Now wordt in de VS omgedoopt in ReachNow
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.