Snelheid17.11.2020

Een extreme vierzitter: de BMW M8 Gran Coupé


Hij is sneller dan een Ferrari 458 en luxueuzer dan een de gemiddelde business sedan, de BMW M8 Gran Coupé. Combineer het beste van niet twee maar drie werelden in één auto. Een sportauto, luxueuze zakensedan met een sportieve coupé daklijn. En wij hebben de M8 Gran Coupé, onze snelste testauto ooit, uitgebreid mogen testen.

BMW_M8_Gran_Coupe_Green
BMW_M8_Gran_Coupe_Green
BMW_M8_Gran_Coupe_Top
BMW_M8_Gran_Coupe_Top

De BMW M8 voor vier personen

Heel veel groter en sneller dat dit gaat het niet worden. Dit is een auto die in bijna alle opzichten extreme eigenschappen bezit. Ik bedoel je hebt snelle BMW’s, je hebt M performance BMW’s en je hebt competition uitvoeringen. Stop dit alles bij elkaar en je krijgt een BMW M8 Gran Coupé Competition met absurde specificaties en rijeigenschappen. Even een paar hele snelle cijfers: 4.4 liter 8 cilinder die een vermogen heeft van 625 pk en 750 nm koppel. De slimme vierwielaandrijving zorgt ervoor dat het vermogen netjes en vooral heel snel wordt overgebracht om de 100 km/u in 3.2 seconden te bereiken.

De BMW M8 is verkrijgbaar in verschillende uitvoeringen, een coupé een cabrio en deze uitvoering de Gran Coupé. De M8 Gran Coupé die wij deze week bij ons hebben is ook nog eens voorzien van het competition pack waardoor de M8 nog extremer oogt. Vol met carbon delen op de carrosserie, een set hele dikke velgen en een carbon dak om het gewicht te beperken. Deze M8 is van top tot teen gebouwd voor performance en luxe en dat allemaal in een auto.

BMW_M8_Gran_Coupe_Interior
BMW_M8_Gran_Coupe_Interior
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_Logo
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_Logo
BMW_M8_Gran_Coupe_Exhaust
BMW_M8_Gran_Coupe_Exhaust

Luxe op ten top met het vermogen van een echte raceauto

Voor de stijve zakenman is deze auto niet weggelegd, daar is de M8 Gran Coupé simpelweg te extreem voor. Ik denk dat BMW met de M8 Gran Coupé wel een groep ‘snelle’ zakenmannen aan zal spreken. De M8 is een auto met alle luxe die je je maar kunt bedenken en een belachelijke bak aan vermogen.

Van binnen is het een ander verhaal en dan met name achterin. Je zou vergeten dat je in een auto zit met bovengenoemde eigenschappen. Daar vinden we prachtig gestikt en geperforeerd lederen stoelen en deurbekleding met idem zitcomfort. De zwarte alcantara dakbekleding oogt luxe en voelt zacht aan. Het Bowers en Wilkins audiosysteem laat te wensen over, al kan het haast niet anders dan aan verkeerde instellingen liggen. Een week later reden we namelijk met de BMW X5 met hetzelfde audiosysteem en daar klonk het systeem van B&O loepzuiver.

Ook fijn is dat in de nieuwe BMW modellen en zo ook in deze M8 Apple CarPlay draadloos werkt. Nooit meer gedonder met dat kabeltje, maar gewoon je telefoon voorin het middenconsole neerleggen om op te laden en klaar.

BMW_M8_Gran_Coupe
BMW_M8_Gran_Coupe
BMW_M8_Gran_Coupe_B&W
BMW_M8_Gran_Coupe_B&W
BMW_M8_Gran_Coupe_Passenger
BMW_M8_Gran_Coupe_Passenger
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_passenger
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_passenger

Pure looks en beleving

Bij het arriveren thuis met deze M8 komt er direct een horde buurtkinderen aangerend. Ze weten inmiddels dat ik geregeld leuke auto’s bij me heb. Al snel is de mening unaniem geveld: ‘Wat een prachtige auto meneer’! We maken een tripje naar de Ardennen voor een lang weekendje weg. ’s Morgens naar de bakker voor verse broodjes en croissantjes. Terug bij mijn auto staat er een groepje mannen om de auto heen. Een van deze mannen komt naar mij toe en begint een klein betoog over hoe verschrikkelijk mooi hij de M8 wel niet vindt.

En dit zijn zomaar een paar voorbeelden van momenten dat ik werd aangesproken tijdens deze testperiode. Een auto met een verschrikkelijk ruig uiterlijk en idem rijeigenschappen.

BMW_M8_Gran_Coupe_Fence
BMW_M8_Gran_Coupe_Fence
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_Side
BMW_M8_Gran_Coupe_Back_Side
BMW_M8_Gran_Coupe_velgen
BMW_M8_Gran_Coupe_velgen

Het zal bij een slaapkamer poster blijven

Ik ben bang dat de M8 eerder op de muur van je zoon zijn slaapkamer zal verschijnen dan in je eigen garage. Deze M8 Gran Coupé competition kost namelijk 264.650 euro.

BMW_M8_Gran_Coupe_Front_Half
BMW_M8_Gran_Coupe_Front_Half
BMW_M8_Gran_Coupe_Interior_Steering
BMW_M8_Gran_Coupe_Interior_Steering
BMW_M8_Gran_Coupe_logo
BMW_M8_Gran_Coupe_logo
BMW_M8_Gran_Coupe_M8_Logo
BMW_M8_Gran_Coupe_M8_Logo
BMW_M8_Gran_Coupe_Tail
BMW_M8_Gran_Coupe_Tail
Tim van Osta

Tim is een petrolhead in hart en nieren. Auto's, motoren en feitelijk alles wat mechanisch aangedreven wordt Tim heel gelukkig van. Tim schrijft artikelen voor Carrepublic, Dutch Cowboys en Style Cowboys.

Verder lezen over BMW

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Technologie29.09.2021

Waarom de BMW iX geen level 3 zelfrijdende auto is (of ooit zal worden)

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

Het is natuurlijk geen toeval dat wij deze twee topmodellen van BMW naast elkaar gezet hebben tijdens onze test. Zowel de De BMW 7-serie 45 Le X-drive als de BMW X5 45e van BMW worden niet voor niets veelvuldig gebruikt...

Hybrid25.01.2021

Ultimate deluxe pack: BMW X5 & BMW 745 Le X-drive

BMW X2: de alleskunner

SUV's zijn te groot, sedans hebben een kleine kofferbak, hatchbacks zijn te laag. Geen probleem vond BMW die een paar jaar geleden het perfecte tussenmodel uitbracht: de BMW X2.

Nieuw13.01.2021

BMW X2: de alleskunner

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

BMW introduceert de eerste M performance motorfiets ooit, de BMW M 1000 RR. Aan de basis staat de S 1000 RR voor deze machine. Met een een vermogen van 212 pk bij 14.500 toeren en een gewicht van 192 kilo is de vermogens...

Motoren26.09.2020

BMW komt met de eerste M motorfiets ooit

De BMW R18 redesigned tot Dragster

De wereldberoemde Roland Sands is helemaal losgegaan op de nieuwe R18 chopper van BMW. Roland heeft zijn eigen interpretatie de vrije hand gegeven om, samen met zijn team, een straight line dragracer te bouwen van de R18...

Motoren16.08.2020

De BMW R18 redesigned tot Dragster

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Voor elke duizend euro heeft BMW een auto hebben ze ooit wel eens gezegd. Toen de BMW 2-serie uitkwam, veel het enthousiasme onder de beoogde doelgroep van BMW wat tegen. Toen er een coupé versie van de 2-serie uitkwam...

Nieuw12.08.2020

BMW 2-serie Gran Coupé: dit is wat je moet weten

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

In 1923 ontwikkelde BMW het boxer motorblok voor motorfietsen en BMW past dit model nog steeds toe op diverse modellen. De term caféracer is ontstaan in de jaren '60 en de term weerspiegelde de snelle motorfietsen die w...

Motoren21.07.2020

Caféracer of stijlicoon: BMW R nineT

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP

De BMW GS modellen zoals we ze kennen zijn sinds 1999 op de markt en zijn sindsdien niet meer weg te denken. Menig motorliefhebber weet dat dit een motor is voor elk terrein en zonder grote problemen blijft rijden. Legio...

Motoren03.07.2020

Offroad met de nieuwe BMW R1250 GS HP