10.02.2014

NISSAN GT-R NISMO maakt Europees dubuut in Genève


100 kg meer downforce

De Nissan GT-R Nismo, de snelste GT-R ooit maakt
zijn Europese debuut op de komende Autosalon van Genève. Technici van het Japanse merk testten en perfectioneerden hem op de Nürburgring in Duitsland. De geavanceerde aerodynamica genereert
tot wel 100 kg meer downforce dan de normale uitvoering. Dit is nodig
om de 441 kW die de 3,8-liter V6-motor levert, onder controle te houden. De
wagen is vanaf september te bestellen in Europa.

Nismo heeft tientallen jaren ervaring in de
autosport. De daar opgedane kennis leidde tot verdere verbetering van de
aerodynamica, de ophanging en de aandrijflijn van de Nissan GT-R. Hierdoor
ontstond een uitgebalanceerde supersportauto die zich zowel op het circuit als
op de openbare weg thuis voelt.

03_Nissan_primeur_GT-R_Nismo_in_Geneve
03_Nissan_primeur_GT-R_Nismo_in_Geneve

Motor
Nismo paste zijn kennis en ervaring – vergaard
tijdens races als de 24-uursrace van de Nürburgring – toe op de 3,8-liter
V6-motor VR38DETT. Het tilde het motorvermogen en het koppel naar een nog hoger
niveau. Het resultaat: 411 kW en 652 Nm ten opzichte van de 404 kW en de 632 Nm
van de reguliere Nissan GT-R. Twee turbo’s met grote capaciteit, zoals die in
de GT3-racerij worden toegepast, zorgen voor aanvoer van extra lucht naar de
verbrandingsruimten. Bovendien monteerde Nismo een andere brandstofpomp en
individuele ontsteking per cilinder om de verbranding te optimaliseren.

Ophanging
De veren en de Bilstein Damptronic-dempers
dragen bij aan de uitstekende grip en wegligging onder extreme omstandigheden.
De bestuurder kan kiezen uit drie standen: Comfort, Normal en R, waarbij de
laatste stand specifiek voor circuitgebruik is. Dunlop ontwikkelde de banden
voor de Nismo GT-R. De voorbanden hebben de maat 255/40 ZRF20 en achter zijn
285/35 ZRF20-banden gemonteerd. Speciaal ontwikkelde reactiestangen in de
dubbele wishbone-ophanging vóór zorgen voor een optimale geometrie. Dit
maximaliseert de stabiliteit in rechte lijn én in bochten. Verder zijn sterkere
bouten gebruikt om de stijfheid van de ophanging te verhogen. Om overhellen in bochten
te minimaliseren, voorziet Nismo de GT-R Nismo van een 17,3 mm dikke
stabilisatorstang aan de achterzijde. Uit het oogpunt van gewichtsbesparing is
deze hol.

Door toepassing van lijmverbindingen en
puntlassen is ook de stijfheid van de carrosserie verder verhoogd.

Carrosserie
Voor betere aerodynamica en meer downforce
ontwikkelde Nismo een bodykit die de wegligging verder verbetert en de auto een
krachtige uitstraling geeft. De kit omvat onder meer een bredere voorbumper,
een vlakke bodem en een achterspoiler van koolstofvezel. Dit genereert 100 kg
meer downforce bij 300 km/uur. De bredere voorbumper en de langere, spits
toelopende achterbumper zorgen dat de luchtweerstand slechts 0,26 Cd bedraagt.
Bovendien is het zwaartepunt verlaagd.
Er is keuze uit vijf kleuren. Behalve Brilliant
White Pearl, Meteor Flake Pearl Black, Ultimate Metallic Silver en Vibrant Red
is er ook de kleur Dark Matte Grey, die speciaal aan de Nissan GT-R Nismo is
voorbehouden. Deze kleur accentueert het imposante uiterlijk van de GT-R. De
vormgeving van de zwarte zesspaakswielen is geïnspireerd op de wielen van de
Nissan GT-R die deelneemt aan de races in de GT500- en de Super GT-klasse.

Interieur
De ergonomisch gevormde, verstelbare
Recaro-stoelen met koolstofvezel achterzijde geven de bestuurder de ideale zit-
en stuurpositie. Het met Alcantara® beklede stuurwiel biedt perfecte grip. Het
instrumentarium heeft een koolstofvezel-look en de wijzerplaat van de
toerenteller is rood. De tellerkap is eveneens bekleed met Alcantara®. De
stoelen, de middenconsole, de deuren en het stuur zijn allemaal afgewerkt met
rode stiksels.

Nissan_GT-R_Nismo_front
Nissan_GT-R_Nismo_front
Inside
Inside
Nissan GT-R Logo
Nissan GT-R Logo
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.