11.11.2020

BMW NEXTGen 2020, technologie als basis voor de toekomst van mobiliteit


Introductie BMW iX3 de eerste SAV (Sport Activity Vehicle)

Het aftellen is begonnen, over een jaar moet de visie van BMW werkelijkheid worden. Ergens in het najaar komt er een moment dat de langverwachte BMW Vision iNEXT naar buiten wordt gereden. De geboorte van de eerste BMW iX wat gelijk de nieuwe naam van deze futuristische auto is. Maar misschien moeten we ook maar eens een nieuwe naam bedenken voor het begrip ‘auto’. De BMW iX maakt zo’n enorme stap richting de toekomst waardoor de meeste vergelijkingen vanaf het begin al een beetje onzinnig zijn, BMW iX maakt zijn reputatie waar en is het nieuwe toonbeeld van toekomstige mobiliteit, nog wel op vier wielen.

De BMW iX is het eerste model wat is gebaseerd op een nieuwe, modulaire, schaalbare toekomstige toolkit ontwikkeld door de BMW Group en gericht op een frisse interpretatie van design, duurzaamheid, rijplezier, veelzijdigheid en luxe. Die zin klinkt als een belofte en legt tegelijkertijd de lat enorm hoog.

Werkplaats voor de toekomst

Veel van wat we zien in de BMW iX is te danken aan de BMW i. Namelijk de missie om persoonlijke mobiliteit te transformeren. De BMW i is niet alleen als een trendy concept in de markt gezet, het volledig afwijkende design en concept is bedoeld als de aanjager van innovatie bij BMW.

De toekomstige BMW iX wordt geproduceerd in de BMW-fabriek Dingolfing in China en moet het nieuwe technologisch vlaggenschip worden van de BMW Group. De iX is de belichaming van alles wat hierboven staat op het gebied van design, autonoom rijden, connectiviteit en vergaande technologie en duurzaamheid. Dat laatste vind je onder andere terug in het lichtgewicht ontwerp en het uitgebreide gebruik van natuurlijke en gerecyclede materialen. Dit moet zorgen voor een veel prettiger gevoel in de nieuwe iX.

BMW_iX_2021_02
BMW_iX_2021_02

De geboorte van de SAV

Nieuwe technologie, een duik (deep dive) in de toekomst, een nieuw concept, een minimalistisch ontwerp, een nieuwe rijervaring, dan moet er eigenlijk ook een nieuwe categorie naam zijn. En die is er want de BMW iX is geen SUV maar een SAV, wat staat voor Sports Activity Vehicle. Mede omdat de iX van meet af aan is ontworpen voor volledige elektrische mobiliteit is het logisch om deze bijzondere auto opnieuw te definiëren. Het is net als het gevoel van ruimte in de auto wat anders zal zijn als ooit van tevoren.

‘Nierengrille’ met verborgen functionaliteit

Het design van de iX komt nagenoeg overeen met dat van de BMW Vision iNEXT concept. De meeste verschillen vind je in het interieur wat in deze productieversie is aangepast op de maximale functionaliteit. De nogal uit de kluiten gewassen afmetingen de BMW iX komen overeen met andere modellen van het merk. Zo is de BMW iX qua lengte en breedte vergelijkbaar met de BMW X5, bijna even hoog als de BMW X6 en de grootte komt overeen met de BMW X7. De BMW iX staat ook model voor de toekomstige generatie auto’s van BMW.

Het nieuwe model valt vooral op door de grote verticale BMW-nierengrille. Deze is door de elektrische aandrijving volledig dicht. Erachter bevindt de multifunctionele high-tech interface voor de geavanceerde bestuurders-assistentie systemen waarmee autonoom rijden in de toekomst mogelijk moet zijn.

BMW_iX_2021_01
BMW_iX_2021_01
BMW_iX_2021_03
BMW_iX_2021_03

Interieur waarin de mens centraal staat

BMW maakt zijn belofte waar door ook bij het minimalistische interieur van de iX dicht bij het originele concept te houden. Het huiskamer effect is wel wat minder maar dat komt voornamelijk omdat de BMW iX nu is voorzien van technologie die in 2021 nog wel in de auto aanwezig moet zijn. Verder oogt alles nog steeds heel ruimtelijk met opvallende nieuwe stoelen en een groot glazen panoramadak. Alle vijf de zitplaatsen hebben zeer veel beenruimte en geven je niet direct het gevoel van een klassieke auto. Het ruimtelijk gevoel komt mede door het ontbreken van middentunnel. Het middenconsole heeft een heel strak design.

Shy-Tech benadering

De ‘Shy tech’ benadering bestaat uit onzichtbaar geplaatste luidsprekers, complex vormgegeven luchtroosters, verwarmde oppervlakken en de vrijwel onzichtbaar in het dashboard verwerkte BMW Head-Up Display. Het zeshoekige stuurwiel, een tuimelschakelaar voor de selectie van de versnelling en het BMW Curved Display – onderdeel van de nieuwe generatie BMW Operating System veranderen de iX in een futuristisch geheel.

Later komt hier nog bij dat je als bestuurder kunt communiceren met de auto via spraakbediening, gebaren of door in een bepaalde richting te kijken (gaze control). Andere functies zijn onder meer het openen en sluiten van de ramen of het schuifdak, het aanpassen van de ventilatieopeningen en het wijzigen van een selectie op het bedieningsscherm.

Vijfde generatie BMW eDrive technologie

Het energieverbruik en de actieradius van de BMW iX zijn geoptimaliseerd door toepassing van een aluminium spaceframe en het gebruik van carbon. Door de extreem hoge torsiestijfheid is er maximale bescherming van de inzittenden. De toegepaste aerodynamische maatregelen (ook aan de onderzijde en wielen) zorgen voor maximale voordelen van de elektrische aandrijflijn. Dat alles heeft een positief effect op zowel de prestaties als de actieradius van deze SAV.

Het stroomverbruik van de nieuwe BMW iX bedraagt in deze fase gemiddeld 21 kWh/100 km. Het doel is dit nog verder te verlagen. Met een capaciteit van meer dan 100 kWh is de nieuwste generatie hoogvoltage-accu goed voor een actieradius van meer dan 600 kilometer. (Waarden zijn schattingen op basis van de huidige ontwikkelingsfase).

Met de introductie van de BMW iX debuteren ook nieuwe technologieën die in de toekomst de basis zijn voor autonoom rijden en digitale diensten. Zo is de rekenkracht 20 keer krachtiger dan bij voorgaande modellen. Daardoor kunnen nu twee keer zo veel gegevens worden verwerkt dan voorheen. De BMW iX bezit verder 5G compatibiliteit waarmee de auto ook beschikt over nieuwe en verbeterde functies voor het eerdergenoemde autonoom rijden en parkeren. Ook is de iX voorzien van de high-performance vijfde generatie van het elektrische aandrijfsysteem BMW eDrive,

BMW_iX_2021_10
BMW_iX_2021_10
BMW_iX_2021_11
BMW_iX_2021_11
BMW_iX_2021_12
BMW_iX_2021_12

DC snelladen: meer dan 120 kilometer extra actieradius in tien minuten.

Met de nieuwe laadtechnologie van de BMW iX is snelladen tot 200 kW mogelijk. Daarmee laadt de accu in minder dan 40 minuten van 10 tot 80 procent op. Bovendien kan de actieradius in tien minuten met meer dan 120 kilometer worden vergroot. Bij opladen met 11 kW aan een Wallbox duurt opladen van 0 naar 100 procent minder dan elf uur.

De accu’s in de BMW iX zijn ontworpen als onderdeel van een grondstoffencyclus voor de lange termijn en hebben een uitzonderlijk hoog recyclingspercentage. De energie voor de productie van de accucellen en de hoogvoltage-accu als geheel is volledig afkomstig uit hernieuwbare bronnen.

Las Vegas 2019

Na de introductie van de BMW Vision iNEXT tijdens de CES van 2019 in Las Vegas zijn we nu bijna 2 jaar verder. De belofte om deze auto van de toekomst daadwerkelijk op de markt te gaan brengen was duidelijk geen valse belofte. De BMW iX laat zien hoe groot de invloed van high-tech is geworden bij de ontwikkeling van duurzame nieuwe auto’s. Als we ze zo tenminste nog mogen omschrijven. Het is slechts het begin van een nieuwe generatie voertuigen of pods waarin de mens steeds meer centraal komt te staan en technologie nog meer zal gaan domineren.

BMW_iX_2021_18
BMW_iX_2021_18
BMW_iX_2021_19
BMW_iX_2021_19
BMW_iX_2021_20
BMW_iX_2021_20
Henk de Hooge

Henk is Internet Entrepreneur, founder van Dutchcowboys en daarnaast tech en travelblogger, fotograaf, visual storyteller en bovenal een digitale nomade. Je maakt Henk vooral blij met bijzondere auto's, verre reizen en coole gadgets. Zijn grootste passies zijn echter innovatie, creativiteit en duurzaamheid.