Jeroen is al meer dan 15 jaar betrokken bij Dutchcowboys en de andere titels. Begonnen als content creator, en nu verantwoordelijk voor alle titels die vallen onder Dutchcowboys Media. Behalve liefhebber van advertising, entertainment, tech, gadgets, en eigenlijk alles online, is hij ook een autoliefhebber.
Gorilla Glass zit al in een hoop mobiele telefoons en hoewel de variant die gewoon geen ster in je display maakt als je smartphone voor de zoveelste keer op de grond klettert weet bijna iedereen dat je serieus je best moet doen om het glas van een smartphone echt kapot te krijgen. Niet alleen dat, er zitten allerlei extra lagen in dat glas die extra mogelijkheden bieden voor smartphone-gebruikers.
De glazen auto
Het was te verwachten dat Corning, de makers van het speciale glas, zich ook richting de auto-industrie zouden gaan begeven. Het glas in een auto krijgt een steeds prominentere rol en het zou ook handig zijn als het wat slimmer was, dus de match is dan snel gemaakt. Op de CES dit jaar blijkt dat ze het heel serieus nemen: Corning heeft een auto laten bouwen waarin alle glas aan de buitenkant van Gorilla Glass is gemaakt, maar dat is lang niet alles.
Glassboard
Aan de binnenkant hebben ze het hele dashboard voorzien van glas, een display tussen de chauffeur en de bijrijder in gezet en een speciaal touchscreen-stuur laten maken. Nu is dat meer een design-issue dan iets anders natuurlijk, maar Corning weet dat het belangrijk is dat al dat glas zo veilig moet zijn. Daarom kan het glas voor de automarkt nog meer hebben dan wat we gewend zijn van onze smartphones als het gaat om temperatuur en druk. Ook een steentje tegen de ruit hoeft niet meteen meer een flinke ster te veroorzaken, want de schade blijft altijd beperkt.
Dunner en lichter
Niet alleen dat, Gorilla glass kan met minder dikte net zo sterk zijn als het glas dat nu gebruikt wordt en ook nog eens makkelijker in bochten gegoten kan worden om de steeds spannendere rondingen in auto’s te kunnen voorzien van glas – mét alle extra’s. Het is bijvoorbeeld vrij gemakkelijk om een glasplaat te maken met een extra laagje die met een druk op de knop te blinderen is. Ook touchscreens en een HUD in het glas worden zo heel makkelijk om te implementeren.
Alles bij elkaar betekent het dat onze auto’s, elektrisch of anderzijds, nóg meer informatie kunnen overbrengen zonder ruimte te moeten verspillen in het dashboard aan metertjes en displays. Met de extra veiligheid die Gorilla glas biedt zou het goed kunnen dat we in onze nieuwe auto’s ook gewoon kunnen rekenen op glas dat multifunctioneel is en tegen een stootje kan. Kunnen de mensen in de passagiersstoel eindelijk stilgehouden worden met een filmpje, in plaats van de hele tijd ‘meehelpen’ met rijden.
[Afbeeldingen © Corning]
Verder lezen over Technology

Shareables07.02.2021
Een bijzonder item uit de autogeschiedenis: het pientere pookje

Technologie08.03.2019
De elektrische Porsche Taycan: veel belangstelling
20.000 geïnteresseerde kopers
Design13.09.2018
De 2019 Lexus ES krijgt als eerste digitale achteruitkijkspiegels
Camera in plaats van spiegel de toekomst?
Shareables04.05.2018
De Buick Evocador concept: Chroom wordt weer hip in 2025
Coolste koplampen ooit
Technologie05.09.2017
Jaguar gaat een slim stuur maken voor de toekomst van gedeeld rijden

Technologie10.07.2017
De Effeffe Berlinetta: de stijl van vroeger met techniek van nu

Technologie16.02.2017
De nieuwe Spark SRT05e Formule E-auto komt rechtstreeks uit de toekomst
Kek chassis
Technologie06.01.2017