De meest circulaire auto ter wereld is van vlas en suiker en rijdt 1:300

De meest circulaire auto ter wereld is van vlas en suiker en rijdt 1:300

Vorig artikel Volgend artikel

Het milieueffect van een auto wordt niet alleen bepaald door zijn verbruik, maar net zo goed door de productie ervan en de uiteindelijke recycling. Daarom ontwikkelden studenten van de TU Eindhoven een auto die op al deze aspecten is geoptimaliseerd.

Het resultaat is Noah, een ultralicht elektrisch-aangedreven prototype op basis van vlasvezel en suiker, goed voor een verbruik dat gelijk is aan 1:300. Noah zal op vrijdag 6 juli voor het eerst getoond worden en wel bij de Suikerunie in Dinteloord. Daarna zal het studententeam, TU/ecomotive, ermee op Europese tournee gaan om anderen te inspireren.

Totaalgewicht van 420kg

Noah is een elektrische stadsauto met twee comfortabele zitplaatsen en een ruime kofferbak, een top van 110 kilometer per uur en een bereik van 240 kilometer. Het verwachte verbruik in stadsverkeer, is ongeveer gelijk aan 1 liter benzine op 300 kilometer. Dat komt deels door het lage gewicht. Noah weegt, zonder batterijen, 360 kilo, wat minder dan de helft is van vergelijkbare productieauto’s. De auto heeft slechts 60 kilo aan batterijen nodig, waar elektrische productieauto's honderden kilo's aan batterijen meetorsen. Het lage totaalgewicht – 420 kg – leidt tot bijzonder goede wegligging. Het prototype gaat binnenkort naar de RDW om toegelaten te worden tot het wegverkeer.

Suiker en vlas

Bijzonder in Noah is het gebruik van een bioplastic die kan worden gemaakt van suiker. Het chassis en het interieur zijn van bijzonder sterke sandwichpanelen, gemaakt van dit bioplastic en van vlasvezel. De carrosserie is gemaakt van vlasmatten die zijn geïnjecteerd met een biobased hars. Deze biologische en bijzonder lichte materialen vergen tot zes keer zo weinig energie bij de productie als de gebruikelijke lichtgewicht materialen in de auto-industrie, zoals aluminium of carbon. Toch halen ze de benodigde sterkte, zeggen de studenten, en ook is het mogelijk om er een structuur mee te maken die werkt als een kreukelzone. Het gebruikte vlas is een veelgebruikt tussengewas, een gewas dat nodig is om de bodem te verrijken. De kweek ervan concurreert dus niet met voedselproductie.

Grondstof

Aan het einde van de levensduur kan het biocomposiet vermalen worden en als grondstof dienen voor andere producten, zoals bouwstenen. De niet-biologische onderdelen van de auto kunnen mee in de bestaande recyclingsketen. Uit vergelijking van het team blijkt dat er geen andere, rijdende auto is die over de hele levensduur een net zo lage milieubelasting heeft, ook geen prototype.

noah-tue

Bewustwording

Het team gaat gedurende de zomermaanden met de auto op bezoek bij onder meer Europese autoproducenten, toeleveranciers en universiteiten. De studenten hebben geen plannen om de auto op de markt te brengen, het gaat ze om ‘bewustwording’, aldus teamlid Cas Verstappen, student Automotive Technology aan de TU/e. "We willen laten zien dat een circulaire economie nu al mogelijk is in complexe producten zoals een auto."

Hij verwacht niet dat er meteen soortgelijke auto’s op de markt gaan komen, maar het gebruik van bioplastic panelen in de structurele delen en het interieur, ziet hij als een reële optie.

[Fotocredits © Bart van Overbeeke]

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies