Ron verdiende zijn sporen in de Telecom als Mobile Cowboy. Na bijna 15 jaar was hij toe aan een nieuwe uitdaging als zelfstandig freelance journalist, blogger en tekstschrijver. Het bloed kruipt echter waar het niet gaan kan. De Mobile Cowboys is back! Met lasso en zweep in de aanslag om de ingeslapen telecommarkt weer eens goed wakker te schudden en met scherp te schieten!
Bij Tesla geldt al vanaf het begin de stelregel ‘What Elon says, goes!’. Onlangs sprak de multimiljardair zich uit over het gebruik van radar sensoren aan de voorzijde van de auto’s als ondersteuning, samen met camera’s, voor het advanced driver assistance systeem van Tesla, Autopilot. Musk wil dat dat deel van het Autopilot systeem volledig aangestuurd wordt door camera’s.
Model 3 en Y zonder radar
Welnu, inmiddels rollen in de VS de eerste Model 3 en Model Y exemplaren van Tesla al van de band die aan de voorzijde geen radar sensoren meer hebben. Het aangepaste, met louter camerabeelden ondersteunde, Autopilot systeem, is ontwikkeld tijdens een beperkte beta-test van de ‘Full Self Driving software’. Op dit moment Autosteer, de zelfrijdende functie die ervoor zorgt dat de Tesla binnen de lijnen blijft en ook automatisch de bochten volgt, alleen geschikt voor gebruik bij snelheden tot 120 kilometer per uur en wanneer er voldoende afstand is tot de voorligger. Hoe groot die afstand moet zijn, is niet bekend. Onlangs werd nog aangetoond dat je de Autopilot van Tesla zo kunt misleiden dat de auto ook zelf rijdt wanneer je niet achter het stuur zit.
Hoe dan ook, de nieuwe, op camera’s gebaseerde, Autopilot versie is nog niet ver genoeg ontwikkeld om ook in de praktijk gebruikt te kunnen worden. Tesle neemt bij de Model 3 en Model Y wel alvast een voorschot op de doorontwikkeling door in die auto’s de radar sensoren aan de voorzijde nu al niet meer in te bouwen. Dat geldt niet voor de duurdere Model X SUV en Model S. Die Tesla’s worden nog altijd, ook aan de voorzijde, uitgerust met radar sensoren.

Geen radar liefhebber
Het is al geruime tijd bekend dat Musk geen ‘liefhebber’ is van radar sensoren. Deze zogenoemde lidar (laser-based) sensoren worden door vrijwel alle autofabrikanten, naast camera’s, gebruikt om objecten in de omgeving van de auto te kunnen herkennen. Ook bij slecht weer en wanneer een object met hoge snelheid nadert.
Musk is ervan overtuigd dat camera’s, in combinatie met AI-software, ook deze functies kunnen uitvoeren. Technisch is dat hoogstwaarschijnlijk ook geen probleem, maar er speelt nog een andere factor een rol. Het gebruik van camera’s in combinatie met radar sensoren zorgt voor extra veiligheid door redundantie. Wanneer één van beide systemen stoort, of uitvalt, dan kan het andere systeem dat opvangen. Deze redundantie kan uiteraard ook behaald worden door het inbouwen van extra camera’s.
“Onze AI-gebaseerde softwarearchitectuur is in toenemende mate afhankelijk van camera’s, tot het punt waarop radar eerder dan verwacht overbodig wordt”, aldus Tesla.
Verder lezen over Tesla

Electric31.05.2023
Alles wat je moet weten over het leasen van een elektrische auto

Verwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houden
Snelheid31.10.2019
Drag race: Porsche Taycan Turbo S vs Tesla Model S

Technologie25.10.2018
Het ongelofelijke is gebeurd: Tesla maakt winst
Model 3 begint vruchten af te werpen
Technologie19.10.2018
Tesla kruipt langzaam richting de échte Model 3 van 35.000 dollar
Een stuk goedkoper, maar nog niet helemaal op het doel
Technologie11.06.2018
Tesla’s autopilot krijgt in augustus de echt zelfrijdende upgrade
Elon Musk dropt aankondiging op Twitter
Technologie29.05.2018
Tesla: geen Model 3 in Europa voor 2019
Niet verrassend, wel jammer
Technologie22.05.2018
De bijtellingstarieven voor elektrische auto’s veranderen in 2019
22 procent voor duurdere EV'sVerder lezen over Zelfrijdende auto

Technologie26.05.2021
Geen radar sensoren meer aan de voorzijde van de Tesla Model 3 en Y
Tesla wil Autopilot volledig afhankelijk maken van camera's en AI-software
Technologie05.05.2021
Baidu stuurt eerste écht zelfrijdende taxi’s de straten van Beijing in
De 'veiligheidschauffeur' zit nog wel op de passagiersstoel
Verwondering23.04.2021
Tesla rijdt ook zelf als je niet achter het stuur zit
Het is kinderlijk eenvoudig om Autopilot voor de gek te houden
Technologie15.04.2021
Ford rolt BlueCruise voor zelfrijdende auto’s geleidelijk uit in de VS
Het eerst naar de Mustang Mach-E en F-150 pickup
Technologie25.07.2019
Welke innovaties kunnen we in de toekomst verwachten in de autowereld?

Technologie21.02.2019
Porsche test autonoom rijden

Technologie31.10.2018
Hoe moeten zelfrijdende auto’s beslissen over leven en dood?
Fascinerend onderzoek laat zien dat het uitmaakt wie (en waar) je dat vraagt
Design20.09.2018