Jaguar I-PACE versus Tesla

Jaguar I-PACE versus Tesla

Het verschil tussen een auto van een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru.

Vorig artikel Volgend artikel

Dat we bij DutchCowboys een voorkeur hebben voor nieuwe technologie en auto’s hoeven we niemand meer uit te leggen. Steeds vaker komen deze twee samen waardoor het alleen nog maar leuker en boeiender wordt. En al helemaal als Jaguar, een van de mooiste automerken, komt met een volledig elektrisch aangedreven I-PACE. Een auto die direct in de hoogste categorie thuishoort wat betreft uiterlijk en prestaties.

Nu hebben we daar meestal wel een eigen mening over maar in dit geval geven we ons over aan een notoire Tesla-rijder. Waarom? Omdat dit nu juist de auto is die een regelrechte concurrent is van Elon Musk zijn troetelkindje. Wat zijn de verschillen tussen auto's die zijn gemaakt door een Britse autofabrikant en een Amerikaanse tech-guru? We laten Tesla-rijder Joost aan het woord. Het leuke detail is dat zijn broer Bas inmiddels ook behept is met het virus van elektrische auto’s en heeft gekozen voor een I-PACE, waarin hij vanaf 1 januari hoopt rond te rijden.

Is een I-PACE leuker dan een Tesla?

Een weekend in een Jaguar I-PACE, Jaguar’s eerste volledig elektrische auto. Dat lijkt ons wel wat! Een vergelijking die veel mensen gelijk zullen trekken is met het Amerikaanse Tesla. Een automerk dat inmiddels al jaren met succes elektrische auto’s op de markt brengt. In de pers wordt dit al een tijdje als dé benchmark voor elektrische auto’s gezien. Eens kijken of de Britten een geduchte concurrent op de markt hebben gezet!

Jaguar I-Pace (3)
Eens kijken of de Britten een geduchte concurrent op de markt hebben gezet!

De I-Pace: een lust voor het oog

Persoonlijk vind ik de Jaguar I-PACE een fantastische verschijning! Jaguar heeft een bijzondere wagen op de markt gebracht. Omdat een elektrische auto anders gebouwd kan worden, heeft Jaguar gebroken met de traditionele designtaal.

Het is geen SUV, geen hatchback en geen sedan. Wat dat betreft is de tegenwoordig populaire term ‘cross-over’ zeker van toepassing. De auto staat wat hoger op z’n poten en komt – vooral in de uitvoering met de 22 inch velgen - imponerend over. Om voldoende ruimte te creëren voor het interieur, staan de wielen ver op de hoeken. Smaken verschillen natuurlijk, maar of je hem nu mooi vindt of niet: het is zeker dat Jaguar een onconventionele auto heeft ontworpen.

Een moedige stap, al zorgt de donkere grote grille in de neus voor een goede koppeling naar het Jaguar familiegezicht. De Tesla Model S en X zijn al een aantal jaren een bekende verschijning op de weg. Je komt ze dagelijks tegen, waardoor ze een beetje de Volkswagen Golf onder de elektrische auto’s zijn geworden. Eén ding is zeker, met de Jaguar I-PACE trek je heel wat bekijks en nieuwsgierige blikken!

Jaguar I-Pace (6)
De Jaguar I-PACE is een fantastische verschijning!

Het interieur is ruim opgezet met heerlijke sportstoelen die zich op bijna elke denkbare wijze elektrisch laten verstellen. Het compacte stuur kun je naar je toe trekken om een goede zitpositie te creëren. Het interieur is prachtig afgewerkt met mooie materialen en meerdere lcd-schermen.

Achter het stuur zit een digitaal dashboard met daarop de vermogens- en regeneratiemeter (een toerenteller heb je niet in een elektrische auto), informatie over de range en een scherm met de navigatie instructies. Het grote scherm in het midden wordt gebruikt voor alle opties in het infotainment systeem. Denk hierbij aan de navigatie, media-opties, informatie over je rijgedrag en het effect daarvan op de range (daarover later meer).

Het touchscreen werkt soepel, maar heeft soms een kleine vertraging. Ook het opstarten na het inschakelen van de auto duurt even. Onder dit scherm zit nog een kleiner scherm waarmee je voornamelijk de airco en stoelverwarming (of stoelventilatie) regelt. Ook zitten hier wat shortcuts naar je favoriete radiozenders.

In de Tesla zien we één groot 17 inch touchscreen, hiermee wordt letterlijk alles bediend. De enige fysieke knoppen die je hier vindt, zijn die van de alarmlichten en het handschoenenkastje.

Wat je mooier vindt, is waarschijnlijk een kwestie van smaak. Feit is wel dat het touchscreen van de Tesla over het algemeen wat vlotter lijkt te reageren.

Interieur Jaguar I-PACE
Het interieur van de Jaguar I-PACE is prachtig afgewerkt met mooie materialen en meerdere lcd-schermen.
Interieur Tesla Model S
In de Tesla zien we één groot 17 inch touchscreen, hiermee wordt letterlijk alles bediend.

De techniek achter deze elektrische auto

De bodemplaat van de I-PACE bestaat volledig uit de 90kWh accu en zowel op de voor- en achteras zit een elektromotor. Deze twee motoren zorgen voor permanente vierwielaandrijving. Samen leveren deze elektromotoren 400pk en - nog belangrijker - 696Nm koppel. Dit koppel is vanaf stilstand volledig beschikbaar. Dat is één van de redenen dat elektrische auto’s zo vlot uit de startblokken schieten.

Tevens is de Jaguar I-PACE voorzien van luchtvering waarmee ook de wagenhoogte aan te passen is. Aangezien de Jaguar uit hetzelfde concern komt als Land Rover, beschikt de auto over diverse instellingen om ervoor te zorgen dat je niet snel vast komt te zitten als je een keer de verharde weg verlaat.

De ultieme Jaguar-rijervaring

Dat Jaguar al jarenlang sportieve auto’s maakt, merk je meteen als je op pad bent met de I-PACE. De besturing is wat zwaarder en behoorlijk direct. De grote velgen met platte banden onder onze testauto zorgen ervoor dat de I-PACE als een blok op de weg ligt. Dankzij de luchtvering is de auto ook heerlijk comfortabel op de snelweg. Een mooie fly-over kan je met meer snelheid nemen dan je eigenlijk dacht en door het constant aanwezige vermogen is het oppassen dat je je niet met hoogst illegale snelheden rijdt.

Windgeruis en bandengeruis zijn bij een elektrische auto wat meer aanwezig dan bij een reguliere auto, maar dat is ook logisch gezien er verder helemaal geen motorgeluid is. Bij lagere snelheden zoef je in stilte over de weg.

Jaguar heeft een soort motorgeluid ingebouwd dat via de speakers wordt afgespeeld bij accelereren. Dit kun overigens ook uitschakelen. Als je flink gas (of eigenlijk stroom) geeft, hoor je de elektromotoren zoemen en een soort ‘warp’-achtig geluid' produceren. Dit voelt helemaal als de 21e eeuw.

Door de vierwielaandrijving en de 400pk is ieder sprintje bij het stoplicht een feest. Je bent zeker 98 procent van je medeweggebruiker meer dan te snel af, ze lijken wel stil te staan als je wegschiet. De Jag schiet in 4.8 sec van 0-100km/h en dat voelt onwerkelijk voor een auto van dit formaat en gewicht (2.100 kg). De meeste Tesla’s zijn nog net iets sneller (zeker de Performance modellen), maar de power van I-PACE is meer dan indrukwekkend!

Jaguar I-Pace (15)
De meeste Tesla’s zijn net iets sneller, maar de power van I-PACE is meer dan indrukwekkend!

Range anxiety in de I-PACE

Het is meestal één van de eerste vragen die je krijgt als het over elektrische auto’s gaat: hoe ver kan je ermee rijden? Veel mensen hebben last van ‘range anxiety’: de angst dat ze niet ver genoeg kunnen komen met een elektrische auto en moet laden. Toegeven: een elektrische auto vraagt iets meer planning. En als hij leeg is, duurt het laden natuurlijk langer dan een gemiddelde tankbeurt.

Deze zomer is de nieuwe testcyclus voor auto’s geïntroduceerd: de WLTP. De WLTP zou het verbruik en de range meer realistisch moeten aangeven.

Volgens deze test zou de I-PACE zo’n 470 km kunnen rijden met een volle accu van 90kWh. Deze testen moet je echter altijd met een korrel zout nemen. Toch zou je op basis van deze informatie in de praktijk een range van tussen de 350 en de 400 km verwachten.

Om maar met de deur in huis te vallen: op dit punt stelt de I-PACE behoorlijk teleur. Het verbruik ligt behoorlijk hoog. Deels komt dit door de cross-over carrosserie, maar ook de 22-inch velgen hebben natuurlijk een nadelig effect.

Maar toch, op een ritje van Eindhoven naar Breda (55 kilometer) bij een buitentemperatuur van 12°C en snelheden op de snelweg van rond de 130 km/h (gemiddelde snelheid over het traject was 104 km/h) hebben we een verbruik van 32.3kWh/100 km gehaald. Bij vertrek was de batterij opgeladen tot 85 procent en bij aankomst was dit nog 60 procent. Dit betekent dat wij een kwart van de accu nodig hebben gehad om 55 km af te leggen. Dit zou betekenen dat je maar een ruime 200 kilometer haalt op een volle batterij.

rijstijl_ipace
Op een ritje van Eindhoven naar Breda hebben wij een kwart van de accu nodig gehad, dat is behoorlijk teleurstellend.

Dit kwam echter niet alleen in deze rit naar voren. Het totale gemiddelde verbruik van het weekend was 30.4kWh/100 km. Bij een accu van 90kWh betekent dit dat je net niet aan de 300 km komt. Haal hier nog 10 procent marge af omdat je de auto nooit helemaal leeg zult rijden (daar word je behoorlijk zenuwachtig van) en je houdt 260/270 km aan reële range over.

Concurrent Tesla doet het op dat gebied een stuk beter. De range van 260/270 is namelijk makkelijk haalbaar met een Tesla S75D, terwijl de accu van de Jaguar I-PACE maar liefst 20 procent groter is.

Jaguar I-Pace (24)
Concurrent Tesla doet het qua verbruik een stuk beter dan de Jaguar I-PACE.

Het opladen van een Jaguar I-PACE

De tegenvallende range is vervelend. Bijkomend probleem is dat de I-PACE slechts een interne 1-fase lader heeft. Concreet betekent dit dat je bij de gemiddelde laadpaal in Nederland slechts met 3,7kW vermogen kunt laden. Het volladen van de 90kWh accu duurt dan dus maar liefst 24 uur.

Alle Tesla’s zijn uitgerust met een 3-fase lader waarmee de volledige 11kW van een publieke laadpaal kan worden benut. Een Tesla met vergelijkbare accu zou dus in circa 8 uur volgeladen zijn. Het is erg jammer dat Jaguar hierbij niet beter naar de Amerikaanse concurrent heeft gekeken.

Theoretisch is het overigens wel mogelijk om de interne 1-fase lader sneller te laten laden (tot maximaal 7,2kW). Je hebt dan 32 ampère nodig. Om dit te realiseren moet je de netaansluiting thuis laten verzwaren. Dit leidt echter tot veel hogere lasten vanuit de netbeheerder. Gemiddeld kost dit 700 euro per jaar extra.

Dan maar wat vaker langs de snellader? Iedereen zal Fastned wel kennen met hun opvallende geel gekleurde laadstations. Inmiddels zijn zij bezig om de snellaadstations te verzwaren naar 175kW. Indien de accu minder dan 50 procent vol is, laadt de I-PACE hier met maximaal 85kW. Dan kun je in 30 tot 40 minuten een bijna lege accu in ieder geval weer tot 50-60 procent opladen.

Dat is natuurlijk prettig, maar Tesla heeft hierin een grote voorsprong. Tesla heeft de afgelopen jaren namelijk een eigen snellaadnetwerk opgebouwd door heel Europa van de Noordkaap tot Zuid-Spanje. Hier kun je plug&play laden (zonder pasje of abonnement) mits je een Tesla rijdt. Het is onbegrijpelijk dat de andere grote automerken op dit vlak nog zo achterblijven, terwijl dat relatief kleine bedrijf uit Californië al jaren laat zien hoe het wél kan.

Inmiddels zijn een aantal grote automerken (onder andere BMW, Volkswagen, Daimler en Ford) begonnen met de bouw van het Ionity-netwerk. Het doel is dat er in 2020 circa 400 laadstations in Europa staan. Op het moment van schrijven zijn er echter pas 20 operationeel die verspreid liggen in Duitsland, Frankrijk en Denemarken. Hopelijk hoort een onbezorgde lange autoreis met een I-PACE hierdoor in de toekomst tot de mogelijkheden.

Jaguar I-Pace (52)
Hopelijk hoort een onbezorgde lange autoreis met een I-PACE in de toekomst tot de mogelijkheden.

Conclusie

Jaguar heeft met de I-PACE een hele goede auto gemaakt, maar niet het beste elektrische voertuig dat er is. De tegenvallende range in combinatie met de beperkte oplaadsnelheid zijn de belangrijkste minpunten. Het is jammer dat Jaguar wat dat betreft niet beter heeft gekeken naar grote concurrent Tesla, die deze zaken toch al een aantal jaar beter op orde heeft.

Desalniettemin is de Jaguar I-PACE een prachtige en sportieve auto en zijn de nadelen voor iemand die niet dagelijks honderden kilometers hoeft te rijden best overkomelijk. En dan rij je wel in een unieke en opvallende auto!

Jaguar I-Pace
De Jaguar I-PACE een prachtige en sportieve auto!

Deze review is geschreven door Joost, die nu zo'n twee jaar in een Tesla Model S rijdt.

Reageren is uitgeschakeld omdat er geen cookies opgeslagen worden.

Cookies toestaan Meer informatie over cookies